QUALIFYING ACADEMIC PRACTICES: DIGITAL INCLUSION AND DIVERSITY AT UFPEL
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448190485263Keywords:
diversidade, inclusão digitalAbstract
This paper presents a digital inclusion experience from the project entitled ”Qualificando as Pr´aticas Acadˆemicas: Inclus˜ao Digital e Diversidade” conducted by the PET Computer Science group at the Federal University of Pelotas. The project received support from Pr´o-Reitoria de Assuntos Estudantis. The course involved nine women from various fields of study, different
age groups, and diverse gender identities. Project management, lesson development, and the creation of educational materials were accomplished using open collaborative tools, available in both digital and physical formats. The project was exclusively taught by students from the Engineering and Computer Science program at UFPel, who served as facilitators and monitors. The course covered topics related to information technology. At the end of the process, the project received positive evaluations from the participants and produced favorable results when assessing the knowledge gained after its implementation.
Downloads
References
Abdalla, D., Gama, C., Pinheiro, V., Rodarte, C., dos Santos, L. N. (2005). Onda digital: A universidade protagonizando a inclusão digital. In Anais do Workshop de Informática na Escola, volume 1.
Benevides, B. G.; Nogueira, S. N. B. (2021). Assassinatos e violência contra travestis e transexuais brasileiras em 2020. São Paulo: Expressão Popular, ANTRA, IBTE.
Brandt, A. G.; Araujo, C., de Souza Santos, G., Celestin, R., Alves, A. N. S., et al. (2022). Inserção da pessoa idosa na inclusão digital: Atividade desenvolvida pelo pet ifc - camboriú/sc. Anais da Feira de Iniciação Científica e Extensão (FICE) Campus
Camboriú.
Cazeloto, E. (2019). Inclusão digital: uma visão crítica.
Moraes, L. M. P.,de Castro Junior, A. A. (2017). Pet fronteira: Concepção, ações e objetivos. Revista ComInG - Communications and Innovations Gazette, 2(1):35–45.
Neri, M. C. (2003). Mapa da exclusão digital. Technical report.
Petersen, D. A.W., Kalempa, V. C.; Pykosz, L. C. (2013). Envelhecimento e inclusão digital. Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, 10(15):120–128.
Pryor, J. T. (2015). Out in the classroom: Experiências de estudantes transexuais em uma grande universidade pública. Revista de Desenvolvimento de Estudantes Universitários, 56(5): 440–455.
Schroth, P. W., Erickson-Schroth, L., Foster, L. L., Burgess, A.; Erickson, N. S. (2018). Perspectivas sobre a legislação e a medicina relacionadas a pessoas transgênero nos Estados Unidos. Revista Brasileira de Direito e Medicina, 66(supl. 1): 91–126.
Zeni, J., Antunes, I., Gatti, I., and Oliveira, M. (2014). Inclusão digital: informática na terceira idade.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ComInG - Communications and Innovations Gazette
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da revista ComInG.
Os originais deverão ser acompanhados de documentos de transferência de direitos autorais contendo assinatura dos autores.
A carta de direitos autorais deve ser enviada para o e-mail coming@inf.ufsm.br
É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores.
É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.
ENGLISH
Manuscripts accepted and published are the property of the journal ComInG.
The originals must be accompanied by documentation of copyright transfer containing the signature of the authors.
You may not submit full or partial manuscript to another journal. The responsibility of the article's content is exclusive of the authors.
You may not translating into another language without the written permission of the Editor after consultation with the Editorial Board.