QUALIFYING ACADEMIC PRACTICES: DIGITAL INCLUSION AND DIVERSITY AT UFPEL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448190485263

Keywords:

diversidade, inclusão digital

Abstract

This paper presents a digital inclusion experience from the project entitled ”Qualificando as Pr´aticas Acadˆemicas: Inclus˜ao Digital e Diversidade” conducted by the PET Computer Science group at the Federal University of Pelotas. The project received support from Pr´o-Reitoria de Assuntos Estudantis. The course involved nine women from various fields of study, different
age groups, and diverse gender identities. Project management, lesson development, and the creation of educational materials were accomplished using open collaborative tools, available in both digital and physical formats. The project was exclusively taught by students from the Engineering and Computer Science program at UFPel, who served as facilitators and monitors. The course covered topics related to information technology. At the end of the process, the project received positive evaluations from the participants and produced favorable results when assessing the knowledge gained after its implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leomar Soares da Rosa Junior, Universidade Federal de Pelotas

.

Kathe Isabelle de Souza Beserra, Universidade Federal de Pelotas

Petiana graduanda da Engenharia da Computação.

Maria Júlia Lorenzoni, Universidade Federal de Pelotas

.

Louise Bezerra, Universidade Federal de Pelotas

.

Tiago Mackedanz, Universidade Federal de Pelotas

.

Gabriel Rocha Silveira, Universidade Federal de Pelotas

Graduando em Ciência da Computação.

Santiago Del Valle Alvarez Martinez, Universidade Federal de Pelotas

.

Rogéria Aparecida Cruz Guttier, Universidade Federal de Pelotas

.

Laura Quevedo Jurgina, Universidade Federal de Pelotas

.

References

Abdalla, D., Gama, C., Pinheiro, V., Rodarte, C., dos Santos, L. N. (2005). Onda digital: A universidade protagonizando a inclusão digital. In Anais do Workshop de Informática na Escola, volume 1.

Benevides, B. G.; Nogueira, S. N. B. (2021). Assassinatos e violência contra travestis e transexuais brasileiras em 2020. São Paulo: Expressão Popular, ANTRA, IBTE.

Brandt, A. G.; Araujo, C., de Souza Santos, G., Celestin, R., Alves, A. N. S., et al. (2022). Inserção da pessoa idosa na inclusão digital: Atividade desenvolvida pelo pet ifc - camboriú/sc. Anais da Feira de Iniciação Científica e Extensão (FICE) Campus

Camboriú.

Cazeloto, E. (2019). Inclusão digital: uma visão crítica.

Moraes, L. M. P.,de Castro Junior, A. A. (2017). Pet fronteira: Concepção, ações e objetivos. Revista ComInG - Communications and Innovations Gazette, 2(1):35–45.

Neri, M. C. (2003). Mapa da exclusão digital. Technical report.

Petersen, D. A.W., Kalempa, V. C.; Pykosz, L. C. (2013). Envelhecimento e inclusão digital. Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, 10(15):120–128.

Pryor, J. T. (2015). Out in the classroom: Experiências de estudantes transexuais em uma grande universidade pública. Revista de Desenvolvimento de Estudantes Universitários, 56(5): 440–455.

Schroth, P. W., Erickson-Schroth, L., Foster, L. L., Burgess, A.; Erickson, N. S. (2018). Perspectivas sobre a legislação e a medicina relacionadas a pessoas transgênero nos Estados Unidos. Revista Brasileira de Direito e Medicina, 66(supl. 1): 91–126.

Zeni, J., Antunes, I., Gatti, I., and Oliveira, M. (2014). Inclusão digital: informática na terceira idade.

Published

2023-12-02

How to Cite

Rosa Junior, L. S. da, Beserra, K. I. de S., Lorenzoni, M. J., Bezerra, L., Mackedanz, T., Silveira, G. R., Martinez, S. D. V. A., Guttier, R. A. C., & Jurgina, L. Q. (2023). QUALIFYING ACADEMIC PRACTICES: DIGITAL INCLUSION AND DIVERSITY AT UFPEL. Revista ComInG - Communications and Innovations Gazette, 7(1), 103–112. https://doi.org/10.5902/2448190485263

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.