The use of dynamic geometry and mathematical investigation in the validation of geometric properties

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179460X33752

Keywords:

Geometry, Mathematical investigation, Dynamic ggeometry

Abstract

This paper presents an activity on Geometry of position using GeoGebra software, based on Mathematical Investigation. The Dynamic Geometry, through software, becomes a tool for the formation of a mental image of abstract objects and motivation to introduce the idea of justifying its properties through arguments external to software. Allied to Dynamic Geometry, Mathematical Investigation guides the possible ways to construct conjectures and justifications and emphasizes that conjecture and looking for properties are as important as demonstrating them, since it shows the Mathematics as a knowledge in construction and favors the cognitive evolution of the relation between perception and abstraction. The activity was applied and it was observed that, from it, the student can formulate conjectures and develop logical and formal argumentation skills that are essential to construct geometric objects from their properties.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas de Souza Barbosa, Escola Estadual de Educação Básica Osmar da Rocha Grafulha, Pelotas, RS

Professor na Escola Estadual de Educação Básica Osmar da Rocha Grafulha, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil.

Cinthya Maria Schneider Meneghetti, Universidade Federal do Rio Grande - FURG, Rio Grande, RS

Professora Associada na Universidade Federal do Rio Grande - FURG,  Rio Grande, Rio Grande do Sul, Brasil.

Cristiana Andrade Poffal, Universidade Federal do Rio Grande - FURG, Rio Grande, RS

 Professora Associada (nível I) da Universidade Federal de Rio Grande

 

References

do Amaral Rodriguez, B. D., Meneghetti, C. M. S., Poffal, C. A. (2015). Estudo do perfil dos alunos do curso de matemática aplicada – bacharelado: entendendo aow razões para o baixo rendimento dos acadêmicos. Ciência e Natura, 37, 151–162, URL https://periodicos.ufsm.br/cienciaenatura/article/viewFile/14785/pdf.

Arzarello, F., Olivero, F., Domingo, P., Robutti, O. (2002). A cognitive analysis of dragging practises in cabri environments. ZDM, 34, URL http://www.matematica.it/paola/ArticoloZDM.pdf.

Balacheff, N. (1987). Processus de preuve et situations de validation. Educational Studies in Mathematics, 18(2), 147, URL http://dx.doi.org/10.1007/BF00314724.

BRASIL (2000). Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio - Parte III. Secretaria da Educação Média e Tecnológica, Brasília, URL http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencian.pdf.

Brasil (2004). PCNEM+:Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais; Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Ministério da Educação, URL http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/ pdf/CienciasNatureza.pdf.

Brasil (2006). Orientações Curriculares para o Ensino Médio ; volume 2. Ministério da Educação.

Carvalho, P. C. P. (2005). Introdução à Geometria Espacial, 4o edn. SBM, Rio de Janeiro.

Fiorentini, D., Lorenzato, S. (2006). Investigação em educação matemática percursos teóricos e metodológicos. Autores Associados.

Fischbein, E. (1993). The theory of figural concepts. Educational studies in mathematics, 24(2), 139–162, URL http://web. math.unifi.it/users/dolcetti/Fischbein.pdf.

Giraldo, V., Caetano, P., Mattos, F. (2013). Recursos Computacionais no Ensino de Matemática, 1o edn. SBM, Rio de Janeiro.

Gravina, M. A. (1996). Geometria dinâmica: uma nova abordagem para o aprendizado da geometria. Em: Anais do VII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pp. 1–13, URL http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/ arquivos/File/2010/artigos_teses/EDUCACAO_E_TECNOLOGIA/GEODINAMICA.PDF.

Harel, G., Sowder, L. (1998). Students’ proof schemes: Results from exploratory studies. Research in collegiate mathematics education III, pp. 234–283.

Iezzi, G., Dolce, O., Degenszajn, D., Périgo, R., de Almeida, N. (2013). Matemática: ciência e aplicações, vol 1. Saraiva.

Ordem, J. (2015). Prova e demonstração em geometria plana: concepções de estudantes da licenciatura em ensino de matemática em moçambique. Tese de Doutorado, Pontifícia Unversidade Católica de São Paulo, URL https://tede2.pucsp.br/ handle/handle/11035.

da Ponte, J. P., Brocado, J., de Oliveira, H. (2005). Investigações

Matemáticas na sala de aula. Autêntica, Belo Horizonte.

Ribeiro, R. S. (2013). Geometrias não-euclidianas na escola: uma proposta de ensino através da geometria dinâmica. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, URL http://hdl.handle.net/10183/79482.

dos Santos, C. A., Nacarato, A. M. (2014). Aprendizagem em Geometria na educação básica: A fotografia e a escrita na sala de aula, 1o edn. Tendências em educação matemática, Autêntica.

Published

2019-07-16

How to Cite

Barbosa, L. de S., Meneghetti, C. M. S., & Poffal, C. A. (2019). The use of dynamic geometry and mathematical investigation in the validation of geometric properties. Ciência E Natura, 41, e12. https://doi.org/10.5902/2179460X33752

Issue

Section

Teaching

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>