Penny Circle: a study of the Quadratic Function

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179460X69338

Keywords:

Quadratic function, Mathematical research, Concrete material

Abstract

This work aims to present and discuss a pedagogical proposal involving the teaching of Quadratic Function, aimed at high school students. This is research with a qualitative approach, and is supported by the assumptions of mathematical research (Ponte et al., 2019). The activity arose from a reflection on the following question: how could the student recognize the graph of a Quadratic Function in a problem situation, using concrete material? Based on this proposal, the teacher can reflect on the teaching of functions and encourage the student to establish relationships between objects and mathematical problems that, through concrete material, allow experimentation and verification of conjectured results. In addition, review the contents of Affine Function, System Resolution, Radicals, Exponential Function, discuss the concepts of domain, codomain, range and properties of the graph of functions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcia Falek Rocha, Universidade Federal do Rio Grande

He has a degree in Mathematics from the Federal University of Rio Grande (2002) and a Master's degree in Mathematics (PROFMAT) from the Federal University of Rio Grande (2021). She is currently a teacher at Dr. Augusto Duprat High School and Bibiano de Almeida High School.

Cinthya Maria Schneider Meneghetti, Universidade Federal do Rio Grande

He has a degree in Mathematics Full Degree from the Federal University of Santa Maria - UFSM (2004), a master's degree in Mathematics from the Federal University of Rio Grande do Sul - UFRGS (2007) and a PhD in Mathematics from the Federal University of Rio Grande do Sul - UFRGS (2010 ). The area of ​​concentration of the master's and doctorate is Differential Geometry. She is currently an associate professor at the Federal University of Rio Grande (FURG). She is part of the teaching staff of the Professional Master's Degree in Mathematics in a National Network - PROFMAT.

Celiane Costa Machado, Universidade Federal do Rio Grande

He holds a degree in Mathematics from the Federal University of Rio Grande (1995), a master's degree in Applied Mathematics from the Federal University of Rio Grande do Sul (1999) and a PhD in Applied Mathematics from the Federal University of Rio Grande do Sul (2007). He is currently an associate professor at the Federal University of Rio Grande. He has experience in the area of ​​Education and Mathematics, with an emphasis on Mathematics Education and Applied Mathematics, working mainly on the following topics: teacher training, mathematics teaching and mathematical modeling.

References

BRASIL (2017). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação, Brasília, URL http://portal.mec.gov.br/ docman/abril-2018-pdf/85121-bncc-ensino-medio/file.

Chang, H. C., Wang, L. C. (2010). A simple proof of thue’s theorem on circle packing.

da Cunha, J. S., da Silva, J. A. V. (2012). A importância das atividades lúdicas no ensino da matemática. Em: Anais da 3ª Escola de Inverno de Educação Matemática, pp. 1–12.

Dante, L. R. (2013). Matemática Contexto & Aplicações, vol 1. Ática.

Ferruzzi, E. C., da Costa, J. A. A. (2018). Investigação matemática e seu aporte para a aprendizagem. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 11(3), 296–311.

Goldenberg, E. P. (1999). Quatro funções da investigação na aula de matemática. Em: Investigações matemáticas na aula e no currículo, APM e Projecto MPT, pp. 35–49.

Mendonca, S. R. P. (2021). A matemática nas turmas de proeja: O lúdico como facilitador da aprendizagem. HOLOS, 26(3), 136–148.

de Oliveira, J. R. S. (2018). Um estudo sobre o problema de empacotamento de círculos. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de São Paulo.

Palmeira, C. F. B. (2021). Plantando Árvores com matemática. Revista do Professor de Matemática, 40(104), 8–10.

Perrenoud, P. (1999). Formar professores em contextos sociais em mudança. prática reflexiva e participação crítica. Revista Brasileira de Educação, -(12), 5–21.

da Ponte, J. P., Oliveira, H., Brunheira, L., Varandas, J. M., Ferreira, C. (1999). O trabalho do professor numa aula de investigação matemática. Quadrante, 7(2), 41–70.

Ponte, J. P., Brocardo, J., Oliveira, H. (2019). Investigações matemáticas na sala de aula, 4º edn. Autêntica Editora.

Rocha, M. F. (2021). Estudo da função quadrática: uma proposta utilizando investigação matemática. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio Grande.

Skovsmose, O. (2000). Cenários para investigação. Bolema, 13(14), 66–91. de Souza, J. R., Garcia, J. (2016). Matemática: Novo Olhar, vol 1. FTD.

Zuffi, E. M., de Almeida Pacca, J. L. (2002). O conceito de função e sua linguagem para os professores de matemática e de ciências. Ciência & Educação, 8(1), 1–12.

Published

2024-04-26

How to Cite

Rocha, M. F., Meneghetti, C. M. S., & Machado, C. C. (2024). Penny Circle: a study of the Quadratic Function. Ciência E Natura, 46, e69338. https://doi.org/10.5902/2179460X69338

Most read articles by the same author(s)