Thematic Problems as a didactic strategy in initial teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179460X40988

Keywords:

Problem Solving, Thematic, Thematic Problems

Abstract

This paper presents a didactic strategy developed in the initial teacher education in Chemistry, through the articulation between the Problem Solving Methodology and Themes, which was called Thematic Problems. Thematic Problems include the approach of problem situations linked to thematic subjects that require scientific knowledge for their reflection and subsequent resolution. It is intended from this method, to provide academics with the possibility of placing them in the role of teacher, providing them with subsidies for the elaboration of problem situations and their own didactic materials; reflection on the adequacy of different methodologies of classroom teaching, considering the learning objectives created by the undergraduates and the consideration of the importance of the association between specific and pedagogical contents for the exercise of the teaching profession. In this article, in addition to the approach to structuring and classifying Thematic Problems, we present examples of thematic problems elaborated by teachers in initial formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Édila Rosane Alves da Silva, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Member of Universidade Federal de Santa Maria, Brasil.

Mara Elisa Fortes Braibante, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Professor at the Universidade Federal de Santa Maria, Brasil.

References

ACEVEDO, J. A. Educación tecnológica desde una perspectiva CTS. Una breve revisión del tema. Alambique. v.3, 1995. Disponível em: http://www.campus-oei.org/salactsi/acevedo5.htm. Acesso em 15 ago., 2019

______. Cambiando la práctica docente en la enseñanza de las ciencias a través de CTS. Revista Borrador, v.13, 1996. Disponível em: http://www.campus-oei.org/salactsi/acevedo2.htm. Acesso em: 26 ago., 2019

AIKENHEAD, G. S. The social contract of science: implications for teaching science In: SOLOMON, J.; AIKENHEAD, G. S. (Org.). STS education-international perspectives on reform. New York: Teachers College Press, 1994. p. 11-20.

AULER, D. Interações entre ciência-tecnologia-sociedade no contexto da formação de professores de ciências nos acervos da coleção e coletânea do Repositório Institucional da Universidade Federal de Santa Catarina/ SC. 2002. 258f. Tese de Doutorado (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2002.

__________. Alfabetização Cientifico-Tecnológica: Um novo “Paradigma”? Revista Ensaio - Pesquisa em Educação em Ciências, v. 5, n. 1, p. 68 – 83, 2003.

_________. Alfabetização Científico-Tecnológica para quê? Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências. Belo Horizonte: v.3, n.2, 2001.

AZEVEDO, A. L. Lama da barragem em Brumadinho afetou área de quase 3 mil quilômetros quadrados. O Globo. 07 fev., 2019.

BERBEL, N. N.: A problematização e a aprendizagem baseada em problemas: diferentes termos ou diferentes caminhos? Interface — Comunicação, Saúde, Educação, v. 2, n. 2, 1998.

BRAIBANTE, M. E. F; BRAIBANTE, H. T. S. Temáticas para o Ensino de Química: contribuições com atividades experimentais. Curitiba: Ed. CRV, 2019. 185 p.

BRAIBANTE, M. E. F; PAZINATO, M. S. O Ensino de Química através de temáticas: Contribuições do LAEQUI para a área. Revista Ciência e Natura, v. 36 Ed. Especial II, 2014, p. 819-826. Universidade Federal de Santa Maria – UFSM, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Ensino Médio. Homologada pela Portaria n° 1.570, publicada no D.O.U. de 21/12/2018, Seção 1, Pág. 146, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=85121-bncc-ensino-medio&category_slug=abril-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 23 jan. 2019.

__________. Ministério da Educação, Secretaria de Ensino Básico. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília, DF, 2000. 71 p. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf>. Acesso em: 15. fev. 2019.

__________. Ministério da Educação, Secretaria de Ensino Básico. Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. v. 2. Brasília, 2006. 135 p.

BRUNER, J. S. Sobre o Conhecimento: Ensaios de Mãos Esquerda. São Paulo. Phorte, 2008.

____________. Uma Nova Teoria da Aprendizagem. 2. Ed. Rio de Janeiro: Bloch, 1969.

D’AMORE, B. Elementos de didática da matemática. Tradução Maria Cristina Bonami. São Paulo: Editora e Livraria da Física, 2007. Tradução de Elementi di didática della matemática.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A. Física. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1992.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de Ciências: Fundamentos e Métodos. São Paulo: Cortez, 2002.

DEMO, Pedro. Pesquisa: princípio científico e educativo. 14ª ed. São Paulo: Cortez, 2011.

ECHEVERRÍA, M. D. P. A solução de problemas em matemática. In: POZO, J. I. (org.). A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Porto Alegre: ArtMed, p. 44-65, 1998.

FEITOSA, S. C. S. Método Paulo Freire: Princípios e Práticas de uma concepção popular de educação. 1999, 156 p. Dissertação (Mestrado em Educação – Faculdade de Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 1999.

FREIRE, P. Ação Cultural para a Liberdade e Outros Escritos. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

__________. Pedagogia do Oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

__________. Pedagogia da Autonomia. 25 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

GAZIRE, E. S. Perspectivas da Resolução de Problemas em Educação Matemática. 1988. 207 p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP, 1988.

KONDER. O Ensino de Ciências no Brasil: um breve resgate histórico. In: CHASSOT, A.; Oliveira, J. R. (org.). Ciência, ética e cultura na educação. São Leopoldo: UNISINOS, 1998, p. 32-76.

LOPES, J. Resolução de problemas em Física e Química. Lisboa: Texto Editora, 1994.

MIRANDA, A. C. G; BRAIBANTE, M. E. F; PAZINATO, M. S. Tema Gerador como estratégia metodológica para a construção do conhecimento em Química e Biologia. Experiências em Ensino de Ciências V.10, N°. 1, 2015.

MÓL, G. S; SILVA, R.M.G; SOUZA, F.N. Dificuldades e Perspectivas para pesquisa em Ensino de Química no Brasil. Revista Indagatio Didactia, v. 5, n. 2. Universidade de Aveiro, São Tiago, Portugal, 2013.

MUNHOZ, A. S. Aprendizagem Baseada em Problemas: ferramenta de apoio ao docente no processo de ensino e aprendizagem. São Paulo: Cengage Learning, 2015.

OLIVEIRA, I. B. Estudos do cotidiano, pesquisa em educação e vida cotidiana: o desafio da coerência. Revista ETD – Educação Temática Digital, v.9, n. esp., p.162-184, out. 2008.

ONUCHIC, L. R. Ensino-aprendizagem de Matemática através da Resolução de Problemas. In: BICUDO, M. A. V. (Org.). Pesquisa em Educação Matemática. São Paulo: UNESP, 1999. p.199-220.

_____________. Uma História da Resolução de Problemas no Brasil e no Mundo. In Anais eletrônicos do IV Seminário de Resolução de Problemas e I Seminário Internacional de Resolução de Problemas. Rio Claro: 2008, 135 p. Disponível em: https://igce.rc.unesp.br/Home/Departamentos47/educacaomatematica/gterp/resumos-publicados-iv-serp-e-i-sirp.pdf. Acesso em: 07/04/ 2018.

ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G.; NOGUTI, F. C. H.; JUSTULIN, A. M. (Org.). Resolução de Problemas: Teoria e Prática. Jundiaí: Paco Editorial, 2014.

PASSOS, C. G; SANTOS, F. M. T. A Resolução de Problemas na Formação de Professores de Química Brasileiros: análise da produção. In Atas do XV Encontro Nacional de Ensino de Química (XV ENEQ) – Brasília, DF, Brasil – 21 a 24 de julho de 2010. Disponível em: http://www.sbq.org.br/eneq/xv/resumos/R0352-1.pdf. Acesso em: 9 set 2019.

PEREIRA, E. A.; MARTINS, J. R.; ALVES, V.; DELGADO, E. I. A contribuição de John Dewey para Educação. Revista Eletrônica de Educação. São Carlos, SP: UFSCar. p. 154-161, 2009.

POZO, J. I. (Org.). A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Porto Alegre: Artmed, 1998.

PERRENOUD, P. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens – entre duas lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999.

POZO, J. I.; CRESPO, M. Á. G. A Solução de Problemas nas Ciências da Natureza. In: POZO, J. I. (org). A Solução de Problemas: Aprender a resolver, resolver para aprender. Porto Alegre: Artmed, 1998, p. 67-101.

PRAIA, J. F. Contributo para uma leitura possível de um percurso profissional. In: CACHAPUZ, A. F.; CARVALHO, A. M. P.; PÉREZ, D. G. (Org.). O Ensino de Ciências como compromisso científico e social: Os caminhos que percorremos. São Paulo: Cortez, 2012. p. 53-74.

Rio em Brumadinho está contaminado com metais pesados; lama correu 100Km. Veja. 30/31 janeiro, 2019

SANTOS, W. L. P. O Ensino de Química para formar o cidadão: principais características e condições para a sua implementação na escola secundária brasileira. 1992. 209p. Dissertação (Mestrado em Educação - Faculdade de Educação) - Universidade de Campinas, Campinas/ SP, 1992.

__________. Contextualização no ensino de ciências por meio de temas CTS em uma perspectiva crítica. Revista Ciência e Ensino, v. 01, número especial, 2007.

SANTOS, W. L. P.; SCHNETZLER, R. P. Educação em Química: compromisso com a cidadania. Ijuí: UNIJUÍ, 1997. 160 p.

SILVA, E. R. A.; GOI, M.E.J. Articulação entre Resolução de Problemas e a temática drogas como proposta metodológica para o Ensino de Química. Revista Contexto & Educação, v. 34, n. 107, p. 104-125, 2019 (a).

______________. Articulação entre Resolução de Problemas e Temáticas no Ensino de Ciências: Uma análise em periódicos da área. Revista Vidya, v. 39, n. 1, 2019 (b).

SILVA, E. R. A; BRAIBANTE, M. E. F. Aprendizagem baseada em problemas e suas derivações metodológicas: um estudo bibliográfico. In Anais eletrônico do 10° Salão Internacional de Ensino, pesquisa e Extensão – SIEPE. Santana do Livramento, 2018. Disponível em: http://seer.unipampa.edu.br/index.php/siepe/article/view/38999. Acesso em 28 ago 2019.

SOARES, M. T. C.; PINTO, N. B. Formação em ação, 2011. Secretaria de Educação do Governo do Paraná. Disponível em: http://educadores.diaadia..pr.gov.br/arquivos/File/formacao_acao/2semestre2016/fa_dedi_indigena_anexo2.pdf. Acesso em 15 mar 2019.

WATTS, M. The Science of Problem-Solving- A Pratical Guide for Science Teachers. London: Cassell, 1991.

ZAPPE, J. A; BRAIBANTE, M. E. F. Contribuições através da temática agrotóxicos para a aprendizagem de química e para a formação do estudante como cidadão. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias Vol. 14, Nº 3, p. 392-414, 2015.

ZULIANI, S. R. Q. A; ÂNGELO, A. C. D. A Utilização de Metodologias Alternativas: O Método Investigativo e a Aprendizagem de Química. In: NARDI, R. (Org.). Educação em Ciências: da pesquisa à prática docente. São Paulo. Escrituras, 2001.p. 69-80.

Downloads

Published

2020-09-03

How to Cite

Silva, Édila R. A. da, & Braibante, M. E. F. (2020). Thematic Problems as a didactic strategy in initial teacher education. Ciência E Natura, 42, e34. https://doi.org/10.5902/2179460X40988

Issue

Section

40 YEARS - Anniversary Special Edition