“THE CHEMISTRY OF COLORS”: A THEMATIC WORKSHOP FOR TEACHING AND LEARNING OF CHEMISTRY

Ângela Renata Kraisig, Mara Elisa Fortes Braibante

Abstract


In this paper, we present the thematic workshop “The Chemistry of Colors”, developed during a master degree research, and applied to students of the 3rd grade of high school, from a public school in Santa Maria/RS. The thematic workshop was the teaching methodology chosen to approach the scientific knowledge related to the theme colors. In this way, we intend to favor the process of teaching and learning. The results obtained in this research show that the teaching methodology developed helped the students to construct the scientific knowledge about light, electromagnetic spectrum, presence of color in ionic solutions, among others.


Keywords


Thematic workshops; Colors; Chemistry.

References


BRAIBANTE, M. E. F.; PAZINATO, M. S. O Ensino de Química através de temáticas: contribuições do LAEQUI para a área. Revista Ciência e Natura. 2014; 36(2): 819-826.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, A. J.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de Ciências Fundamentos e Métodos. 3ª. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

KRAISIG, A. R. A Temática “Cores” no Ensino de Química. [Dissertação]. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria/UFSM; 2016. 204p.

LEITE, D. de O.; PRADO, R. J. Espectroscopia no infravermelho: uma apresentação para o Ensino Médio. Revista Brasileira de Ensino de Física. 2012; 34(18): 2504 – 2504-9.

MALDAMER, O. A.; SANTOS, L. P. Ensino de Química em foco. Ijuí: Ed. Unijuí, 2010.

MARCONDES, M. E. R. Proposições metodológicas para o Ensino de Química: Oficinas Temáticas para a Aprendizagem da Ciência e o Desenvolvimento da Cidadania. Revista em extensão. 2008; 7:67-77.

MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Revista Ciência e Educação. 2003; 9(2):191-211.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva: Processo reconstrutivo de múltiplas faces. Revista Ciência e Educação. 2006; 12(1):116-128.

OLIVEIRA, J. R. S, de. Contribuições e abordagens das atividades experimentais no ensino de ciências: reunindo elementos para a prática docente. Acta Scientiae. 2010; 12(1):139-153.

PAZINATO, M. S. Alimentos: Uma Temática Geradora do Conhecimento Químico. [Dissertação]. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria/UFSM; 2012.177p.

PAZINATO, M. S.; BRAIBANTE, M. E. F. Oficina temática Composição Química dos Alimentos: Uma possibilidade para o Ensino de Química. Química Nova na Escola. 2014; 36(4):289-296.

SILVA, G. S.; BRAIBANTE, M. E.; BRAIBANTE, H. T. S.; PAZINATO, M. S.; TREVISAN, M. C. Oficina temática: uma proposta metodológica para o ensino do modelo atômico de Bohr. Ciência e Educação. 2014; 20(2):481-495.

SILVA, G. S. A abordagem do modelo atômico de Bohr através de atividades experimentais e de modelagem. [Dissertação]. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria/UFSM; 2013.217p.

SUART, R. de C.; MARCONDES, M. E. R. Atividades experimentais investigativas: habilidades cognitivas manifestadas por alunos do Ensino Médio. In: XIV Encontro Nacional de Ensino de Química [internet]; 2008 Julho 21-24; Paraná, Brasil, 2008 [acesso em 02 de março de 2017]. Disponível em: http://www.quimica.ufpr.br/eduquim/eneq2008/.




DOI: http://dx.doi.org/10.5902/2179460X26062

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Ciência e Natura



Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.