Processo de ensino de produção textual no ensino básico: um relato de experiência

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1516849223797

Keywords:

Writing teaching, Text of opinion, Guiding notes

Abstract

This paper presents an experience report on a writing workshop in a school context, with the use of text of opinion and guiding notes. The work is based on processual writing approach, in which the teacher provided feedbacks through guiding notes to students. The work was divided as follows: explanation of the proposal in the school, activities in the classroom (reading activities, text production, evaluation and rewriting), sending texts to local newspaper and verification of the results regarding of the process of writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristiane Fuzer, Universidade Federal de Santa Maria

Departamento de Letras Vernáculas

Programa de Pós-Graduação em Letras

References

BAKHTIN, M. “Gêneros do Discurso”. In: Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003. Disponível em: http://www.4shared.com/get/1p3kJQWG/AULA04b_AD_-_BAKHTIN_Mikhail_E.html. Acesso em: 21 set. 2011.

BAKHTIN, M. (V. N. Volochínov). Marxismo e Filosofia da Linguagem. Trad. de Michel Larud e Yara Frateschi Vieira. 4. ed. São Paulo: Hucitec,1999.

BEZERRA, M. A. Por que cartas do leitor na sala de aula? In: DIONÍSIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. Gêneros textuais e ensino. 3. ed. Rio de Janeiro, 2005.

COSTA, S. G. Cartas de leitores: gênero discursivo porta-voz, porta voz de queixa, crítica e denúncia do jornal O Dia. Soletras – Revista do Departamento de Letras da UERJ, n. 10, 2005, p. 28-41. Disponível em: http://www.filologia.org.br/soletras/10/03.pdf. Acesso em: 01 out 2011.

FUZER, C. Leitura e Avaliação de Textos. Caderno Itálico. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria, Departamento de Letras Vernáculas, Curso de Letras-Língua Portuguesa e Literaturas, 2011.

FUZER, C. Bilhete orientador como instrumento de interação no processo ensino-aprendizagem de produção textual. Letras, PPGL, Santa Maria, RS, v. 22, n. 44, p. 213-245, jan./jun. 2012.

GERALDI, J. W. O professor como leitor do texto do aluno. In: MARTINS, M. H. (org.) Questões de linguagem. 3 ed. São Paulo: Contexto, 1996.

KOCH, L. V.; TRAVAGLIA, L. C. Texto e Coerência. São Paulo: Cortez, 1989.

LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo; Loyola, 1986.

PASSOS, C. M. T. V. dos. As cartas do leitor nas revistas Nova Escola e Educação. In: DIONÍSIO, Â. P.; BEZERRA, N. S. (Orgs.) Tecendo textos, construindo experiências. Rio de Janeiro: Lucerna, 2003.

SOARES, D. A. Produção textual e revisão textual. Um guia para professores de Português e de Línguas Estrangeiras. Petrópolis: Vozes, 2009.

STADYKOSKI, R. D. As Cartas do leitor e o ensino de língua materna. s. d. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1022-4.pdf. Acesso em: 15 ago. 2011.

TAPIA, J. A.; FITA, E. C. A motivação em sala de aula: o que é como se faz. São Paulo: Edições Loyola, 2001.

TRAVAGLIA, L. C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1997.

Published

2016-09-06

How to Cite

Costa, F. B. da, & Fuzer, C. (2016). Processo de ensino de produção textual no ensino básico: um relato de experiência. Linguagens & Cidadania, 14(1). https://doi.org/10.5902/1516849223797