TOGETHER AND EQUAL? OF THE NECESSARY FOUNDAMENTATION OF THE RIGHT TO EQUALITY BEYOND THE CASE BROWN V. BOARD OF EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.5902/1981369433098Keywords:
Brown v. Board of Education, Equal protection, Equality, Non-discrimination, Supreme Court of United States.Abstract
This paper purpose examines the evolution of the jurisprudence of the Supreme Court of the United States regarding the guarantee of the right to equality and non-discrimination. It is questioned whether if the doctrine of equal protection inaugurated in the Board of Education of Topeka case is enough to ensure equality for the African-American population due to the recent history of racial segregation in that country. In other words, it seeks to examine to what extent equal protection doctrine is an effective response to the separate but equal segregation policy ratified by the Supreme Court. It is evaluated, with the application of the inductive method, and according the concepts of direct discrimination, indirect discrimination, equal protection, disparate impact, separate but equal, as well as the positive obligations resulting from the duty of non-discrimination, and, still, in the process of American slavery, that the decision of the Board of Education case is not enough to guarantee material equality. In this sense, is sustained the application of affirmative measures for the effectiveness of equality in relation to historically marginalized groups.
Downloads
References
BALKIN, Jack. Plessy, Brown, and Grutter: A play in Three Acts. Cardozo Law Review, New York, v. 26, n. 5, p. 101-141, 2005.
BALKIN, Jack; SIEGEL, Reva. Principles, Practices and Social Movements. University of Pennsylvania Law Review, Philadelphia, v. 154, p. 927-950, 2006.
BALKIN, Jack et al. What Brown v. Board of Education should have said: the nation’s top legal expert rewrite America’s landmark civil rights decision. New York: New York University Press, 2002.
BARALDI, Camila Bibiana Freitas; PERUZZO, Pedro Pulzatto. Democracia e direitos humanos: a participação social das minorias. Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM, Santa Maria, RS, v. 10, n. 1, p. 347-370, 2015. ISSN 1981-3694. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/revistadireito/article/view/19769. Acesso em: 11 jun. 2018.
BATISTA, José Carlos. As políticas de igualdade racial nos Estados Unidos e no Brasil: constituição, diferenças e similaridades. 2016. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Belo Horizonte, 2016.
BELTON, Robert. Title VII at Forty: A Brief Look at the Birth, Death, and Resurrection of the Disparate Impact Theory of Discrimination. Hofstra Labor and Employment Law Journal, 22, n. 2, 2005.
BRAGATO, Fernanda Frizzo. Discursos desumanizantes e violação seletiva de direitos humanos sob a lógica da colonialidade. Quaestio Iuris, Rio de Janeiro, v. 9, n. 4, p. 1.806-1.823, 2016.
BUNCHAFT, Maria Eugenia. Constitucionalismo Democrático versus Minimalismo. Direito, Estado e Sociedade, n. 38, p. 154-180, jan./jun. 2011.
BUNCHAFT, Maria Eugenia. Judicialização e minorias: uma reflexão sobre a doutrina equal protection na jurisprudência da Suprema Corte Americana. Revista do Curso de Mestrado em Direito da UFC, p. 151-169, 2010/2.
COTTROL, Robert J.; DIAMOND, Raymond T.; WARE, Leland B. Brown v. Board of Education: caste, culture, and the Constitution. Kansas: University Press of Kansas, 2003.
DAVIS, Angela. Mulheres, raça e classe. Tradução Regina Candiani. São Paulo: Boitempo, 2016.
DWORKIN, Ronald. A virtude soberana: a teoria e a prática da igualdade. Traduação Jussara Simões. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
FREDMAN, Sandra. Discrimination Law. 2nd ed. New York: Oxford University Press, 2011.
GOMES, Joaquim B. Barbosa. Ação afirmativa & princípio constitucional da igualdade: (o Direito como instrumento de transformação social. A experiência dos EUA). Rio de Janeiro: Renovar, 2001.
GRAHAM, Howard Jay. Everyman’s constitution: historical essays on the fourteenth amendment, the “conspiracy theory”, and American constitutionalism. Madison: State Historical Society of Wisconsin, 1968.
HOBSBAWM, Eric J. Era dos extremos: o breve século XX: 1914-1999. Tradução Marcos Santarrita. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
HOBSBAWM, Eric J. História social do jazz. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2009.
KAUFMANN, Roberta Fragoso Menezes. Ações afirmativas à brasileira, necessidade ou mito? Uma análise histórico-jurídico-comparativa do negro nos Estados Unidos da América e no Brasil. Porto Alegre: Livraria do Advogado, 2007.
McNEESE, Tim. Plessy v. Ferguson: separate but equal. New York: Chelsea House Publishers, 2007.
MOECLKLI, Daniel; SHAH, Sangeeta; SIVAKUMARAN, Sandesh. International human rights law. New York: Oxford University Press, 2010.
MOREIRA, Adilson. O que é discriminação? Belo Horizonte: Letramento: Caso do Direito: Justificando, 2017.
PIRES, Thula. Criminalização do racismo: entre política de reconhecimento e meio de legitimação de controle social sobre os negros. Brasília: Brado Negro, 2016.
PRIMUS, Richard A. Equal Protection and Disparate Impact: Round Three. Harvard Law Review. 177, n. 2, p. 494-587, 2003.
RIOS, Roger Raupp. Direito da antidiscriminação: discriminação direta, indireta e ações afirmativas. Porto Alegre: Livraria do Advogado, 2008.
ROSA, Marina de Almeida. Contribuições da Corte Interamericana de Direitos Humanos para a efetivação da igualdade no Sul. Revista InterAção, v. 12, p. 41-63, 2017.
SHELTON, Dinah. Prohibición de Discriminación en el Derecho Internacional de los Derechos Humanos. Anuario de Derechos Humanos, Universidad Nacional de Chile, n. 4, p. 15-39. 2008.
TURNER, Ronald. When the Court Makes Title VII Law and Policy: Disparate Impact and the Journey from Griggs to Ricci. St. John’s Law Review, 89, n. 2.
UNITED STATES OF AMERICA. Supreme Court. Brown v. Board of Education of Topeka., 347 U.S. 483, 1954.
UNITED STATES OF AMERICA. Supreme Court. Griggs v. Duke Power Co., 401 U.S. 424, 1971.
UNITED STATES OF AMERICA. Supreme Court. Grutter v. Bollinger, 539 U.S. 306, 2003.
UNITED STATES OF AMERICA. Supreme Court. Plessy V. Ferguson, 163 U.S. 537, 1896.
UNITED STATES OF AMERICA. Supreme Court. Regents of the University of California v. Bakke, 438 U.S. 265, 1978.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.