TOGETHER AND EQUAL? OF THE NECESSARY FOUNDAMENTATION OF THE RIGHT TO EQUALITY BEYOND THE CASE BROWN V. BOARD OF EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1981369433098

Keywords:

Brown v. Board of Education, Equal protection, Equality, Non-discrimination, Supreme Court of United States.

Abstract

This paper purpose examines the evolution of the jurisprudence of the Supreme Court of the United States regarding the guarantee of the right to equality and non-discrimination. It is questioned whether if the doctrine of equal protection inaugurated in the Board of Education of Topeka case is enough to ensure equality for the African-American population due to the recent history of racial segregation in that country. In other words, it seeks to examine to what extent equal protection doctrine is an effective response to the separate but equal segregation policy ratified by the Supreme Court. It is evaluated, with the application of the inductive method, and according the concepts of direct discrimination, indirect discrimination, equal protection, disparate impact, separate but equal, as well as the positive obligations resulting from the duty of non-discrimination, and, still, in the process of American slavery, that the decision of the Board of Education case is not enough to guarantee material equality. In this sense, is sustained the application of affirmative measures for the effectiveness of equality in relation to historically marginalized groups.

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Author Biographies

Raquel Fabiana Lopes Sparemberger, Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Faculdade de Direito da Fundação Escola Superior do Ministério Público - FMP/RS

Pós-doutora em Direito pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Doutora em Direito pela Universidade Federal do Paraná - UFPR. Mestre em Direito pela UFPR. Possui Graduação em Direito pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1995). Professora Adjunta da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Professora do Programa de Mestrado em Direito da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Professora dos cursos de graduação e do Programa de Mestrado em Direito da Faculdade de Direito da Fundação Escola Superior do Ministério Público - FMP/RS. Tem experiência na área de Direito, com ênfase em Teoria Geral do Direito, Direito Constitucional, Direito Ambiental e Direitos Humanos, América Latina e questões decoloniais. Professora convidada na FURB - Blumenau. Professora pesquisadora do CNPq e FAPERGS. Professora participante do Grupo de Pesquisa em Antropologia Jurídica - GPAJU da UFSC e Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Tutelas à efetivação dos direitos indisponíveis, Linha Tutelas à efetivação de Direitos Públicos Incondicionados . Responsável pelo Grupo de Estudos da FURG sobre Imigração (IMIGRACIDADANIA).

Marina de Almeida Rosa, Comissão Interamericana de Direitos Humanos

Consultora da Comissão Interamericana de Direitos Humanos. Mestra em Direito pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) com Bolsa CAPES/PROEX (2019). Pós-graduada em Direito Internacional Público, Privado e Direito da Integração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (2016). Bacharela em Direito pela Faculdade de Direito da Fundação Escola Superior do Ministério Público (2015). Professora de Direito Internacional dos Cursos de Especialização em direito Eleitoral, Direito Digital e Direito do Consumidor da Faculdade de Direito da Fundação Escola Superior do Ministério Público. Foi professora de Direito Internacional e de Regimes Internacionais nos cursos de Graduação em Direito e em Relações Internacionais do UniRitter (2017-2019). Advogada.

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Published

2020-09-21

How to Cite

Sparemberger, R. F. L., & Rosa, M. de A. (2020). TOGETHER AND EQUAL? OF THE NECESSARY FOUNDAMENTATION OF THE RIGHT TO EQUALITY BEYOND THE CASE BROWN V. BOARD OF EDUCATION. Revista Eletrônica Do Curso De Direito Da UFSM, 15(3), e33098. https://doi.org/10.5902/1981369433098

Issue

Section

Artigos científicos