RELIGIOUS AND CONFESSIONAL PUBLIC EDUCATION: NOTES FROM THE DIRECT UNCONSTITUTIONALITY ACTION 4.439

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1981369430545

Keywords:

Democracy, Laicity, Religious Education.

Abstract

The aim of this article is to prove, from arguments debated in the Direct Unconstitutionality Action 4.439, that democratic secularity does not exclude religious sphere. With this background, we try to demonstrate that in order to claim the optionality, the non-confessional structure and the separation between State and Church, in favor of religious freedom itself, which includes the right not to profess any faith. Teaching could be, when ministered, “about” religions, not “of” religions. Finally, note that a critical-methodological line was adopted. In this sense, the arguments presented by the Ministers of the Supreme Court were read by the lenses of a Critical Constitutional Theory.

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Author Biographies

Marcelo Andrade Cattoni de Oliveira, Faculdade de Direito da Universidade Federal de Minas Gerais

Professor Titular de Direito Constitucional e Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Direito da Faculdade de Direito da Universidade Federal de Minas Gerais. Bolsista de Produtividade do CNPq (1D). Mestre e Doutor em Direito (UFMG). Pós-Doutorado em Teoria do Direito (Roma TRE).

Maria Fernanda Salcedo Repolês, Faculdade de Direito da Universidade Federal de Minas Gerais

Professora Adjunta da Faculdade de Direito da UFMG. Pós-Doutorado com bolsa Cnpq pela UFRJ. Doutora em Direito Constitucional pela Faculdade de Direito da UFMG. Mestre em Filosofia pela Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas da UFMG. Coordenadora do Grupo Cnpq “Tempo, Espaço e Sentidos de Constituição”. Membro do Programa Polos de Cidadania.

Francisco de Castilho Prates, Faculdade de Direito da Universidade Federal de Minas Gerais

Residente de Pós-Doutorado na UFMG (Bolsita Capes). Doutorado em Direito pela Faculdade de Direito da UFMG (2015). Possui Graduação em Direito pela Universidade Federal de Minas Gerais (2001) e Mestrado em Direito Constitucional pela Universidade Federal de Minas Gerais (2003). Pesquisador junto ao Grupo Cnpq "Tempo, Espaço e Sentidos de Constituição".

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Published

2018-12-18

How to Cite

Oliveira, M. A. C. de, Repolês, M. F. S., & Prates, F. de C. (2018). RELIGIOUS AND CONFESSIONAL PUBLIC EDUCATION: NOTES FROM THE DIRECT UNCONSTITUTIONALITY ACTION 4.439. Revista Eletrônica Do Curso De Direito Da UFSM, 13(3), 1069–1097. https://doi.org/10.5902/1981369430545

Issue

Section

Artigos científicos

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