Iconophotology: between the poetical lógos, the eikón, and the photographic techné

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734838906

Palabras clave:

Iconophotology, Photographic poem, Poetry, Photography, Iconology

Resumen

This article proposes a new approach to reading texts from extemporaneous periods and, for this, it was necessary to create new terms that corresponded to this expectation: iconophotology and photographic poems. For a contemporary reader to read and understand rhetorical texts of the 16th, 17th, and 18th centuries, he would have to have access to sign keys to which only his readers had access: iconologies. However, this reference has been lost, so we replaced it with another one, based on the photographic-imagery collection that we have today and that we call iconophotological. From it, it will be possible to read, from the contemporary point of view (not from a 17th century point of view, for example) the poems we call photographic.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Jack Brandão, Diretor do Centro de Estudos Imagéticos CONDES-FOTÓS Imago Lab

Doutorado em Literatura alemã ("Iconofotologia do Barroco alemão" ), Mestrado em Literatura alemã ("A literatura barroca na Alemanha: representação, vanitas e guerra") ambos pela Universidade de São Paulo; Bacharel pelo Centro Universitário Ibero-Americano com Licenciatura Plena em Português e Alemão

Citas

ALMEIDA, J. Entre texto e imagem: título e quadro. Alceu, Rio de Janeiro, v. 6, n. 12, p. 88-98, jan./jun. 2006. Disponível em: http://revistaalceu.com.puc-rio.br/media/alceu_n12_Almeida.pdf. Acesso em: 1 abr. 2019.

BARTHES. R. Camera Lucida: Reflections on Photography. New York: Hill & Wang, 1982.

BERGSON, H. Matéria e memória. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

BONFIGLIOLI, C. P. Representação e pensamento: a visibilidade dependente. In: ENCONTRO DA COMPÓS, 17., 2008, São Paulo. Anais... São Paulo: Compós, 2008. Disponível em: http://www.compos.org.br/data/biblioteca_296.pdf. Acesso em: 7 abr. 2019.

BRANDÃO, J. A questão da imagem. Eikón, eidolon e imago: objetos de poder. In: ______ (Org.). Imagem: reflexo do mundo e do homem? Questões acerca de iconologia… EmbuGuaçu: Lumen et Virtus, 2017. p. 19-67.

CHANGEUX, J. P. Razão e prazer: do cérebro ao artista. Lisboa: Instituto Piaget, 1997.

DUBOIS, J. et al. Retórica geral. São Paulo: Cultrix-Edusp, 1974.

DUBOIS, J. et al. Retórica da poesia: leitura linear, leitura tabular. São Paulo: Cultrix - Edusp, 1980.

FLEMMING, W. Deutsche Kultur im Zeitalter des Barock. Potsdam: Akademische Verlagsgesellschaf te Athenaion, 1937.

FLUSSER, V. Towards a Philosophy of Photography. London: Reaktion Books, 2006.

GUIMARÃES, C. Imagens da memória: entre o legível e o visível. Belo Horizonte: Fale/UFMG, 1997.

HOMER. Ilíada. Tradução de Carlos Alberto Nunes. São Paulo: Hedra, 2011

LEVIN, S. Estruturas linguísticas em poesia. São Paulo: Cultrix, 1975.

MARAVALL, J. A. A cultura do Barroco: análise de uma estrutura histórica. São Paulo: Edusp, 1997.

PANOFSKY, E. Significado nas artes visuais. São Paulo: Perspectiva, 2004.

PAZ, O. Signos em rotação. São Paulo: Perspectiva, 2005.

SONTAG, S. On photograph. New York: RosettaBooks, 2005.

VIRGIL, P. M. The Aeneid. Translated by Robert Fagles. New York: Penguin, 2006.

Descargas

Publicado

2019-12-15

Cómo citar

Brandão, J. (2019). Iconophotology: between the poetical lógos, the eikón, and the photographic techné. Revista Digital Do LAV, 12(3), 172–190. https://doi.org/10.5902/1983734838906