How I have been learning to teach Visual Arts: the experience of the Lyceu de Goiânia College
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734888909Keywords:
Narratives, Teaching experience, CEPI Liceu de Goiânia, Art Deco, Digital photographyAbstract
This narrative shares unique experiences of the process of learning to teach Visual Arts experienced by me, the author. Supported by the philosophical and methodological principles of narratives (Barthes, 2009; Bosi, 2003; Souza, 2006), it was woven together by plotting important aspects of an artistic/educational experience experienced in basic education, which also collaborated with the process of transformation of the professor that I am, for the time being, since this formative and transformative process is inexhaustible. The narrative here exposed has became complex because it embraced, in its composition, the implications of being reflective and poetic, seeking to understand the daily life of classes experienced with high school students, from the Lyceu de Goiânia Full-Time Teaching College (CEPI), in its multiplicity and simultaneity of senses and meanings. Inspired by the Work Project (Hernández, 2000) called Photographic expeditions: getting to know Art Deco from the Lyceu de Goiânia College, the students who chose to take the Art elective subject have expanded their knowledge and photographic practices, as well as their understanding of the Art Deco and Colonial movements, which, politically and strategically, were chosen to design the school where they studied.
Downloads
References
ASSIS, Henrique Lima. Casas como museus: narrativas afetivas de professores de Artes Visuais. Campinas, SP: [s.n.], 2016. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, 2016.
BARTHES, Roland. Introdução à análise estrutural da narrativa. In: BARTHES, Roland et al. Análise estrutural da narrativa. Tradução de Maria Zélia Barbosa Pinto; Introdução à edição brasileira por Milton José Pinto. 6. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
BOSI, Ecléa. O tempo vivo da memória: ensaios de psicologia social. São Paulo: Atelier Editorial, 2003.
CORAZZA, Sandra Mara. Labirintos da pesquisa, diante dos ferrolhos. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). Caminhos investigativos – novos olhares na pesquisa em educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 105-131.
FABRIS, Annateresa. (Org.). Fotografia: usos e funções no século XIX. 1. ed. São Paulo: EDUSP, 1991.
HERNÁNDEZ, Fernando. Cultura visual, mudança educativa e projeto de trabalho. Tradução Jussara Haubert Rodrigues. 1. ed. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
GOIÁS. Secretaria de Estado de Educação, Cultura e Esportes. Projeto Político Pedagógico do Colégio Lyceu de Goiania. Goiânia, GO, 2017.
GOIÁS. Secretaria de Estado de Educação, Cultura e Esportes. Referencial Curricular o Ensino de Arte para o Ensino Médio. Goiânia, GO, 2010. 48p.
RILKE, Rainer Maria. Cartas a um jovem poeta. Apresentação e tradução de Pedro Süssekind. 1. ed. Porto Alegre: L&PM, 2011.
SOUZA, Elizeu Clementino de (org.). Autobiografias, história de vida e formação: pesquisa e ensino. 1. ed. Salvador: EDUNEB: EDIPUCRS, 2006.
UNES, Wolney. Identidade art déco de Goiânia. 1. ed. São Paulo: Ateliê Editorial; Goiânia, Ed. Da UFG, 2001.