Planning, cutting and composing: the movements of a teacher in training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734888077

Keywords:

Art, Supervised internship, Teacher training, Collage

Abstract

The text analyzes experiences of the Supervised Internship in Visual Arts carried out in a non-school teaching space during graduation at a public university. The objective is to reflect on the particularities of teaching and the training of teachers in Visual Arts, based on the planning and implementation of the workshop 'The creative process in identity formation through the moodboard'. The methodology, inspired by cartography, involved collaborative planning, the execution of classes and continuous reflection on practice, with an emphasis on recording and evaluating actions. The results indicate that the experience created an environment of welcome and expression for the participants, in addition to encouraging in interns an investigative stance that is fundamental for teacher training. It concludes by highlighting the importance of integrating theory and practice in the training of Visual Arts teachers, as well as the need for teaching that is attentive to the emerging demands of different educational contexts.

Downloads

Author Biographies

Vinícius Stein, State University of Maringá

Professor no curso de Artes Visuais da Universidade Estadual de Maringá - UEM. Doutorado em Educação - UEM.  Integrante do Grupo de Pesquisa em Arte, Educação e Imagem - ARTEI.

Beatriz da Silva Pinto, Universidade Estadual de Maringá

Graduanda em Artes Visuais na Universidade Estadual de Maringá - UEM.

Carol Eduarda Schavaren de Lima, Universidade Estadual de Maringá

Graduanda em Artes Visuais na Universidade Estadual de Maringá - UEM.

Emanuelle Dalécio da Costa, State University of Maringá

Graduanda em Artes Visuais na Universidade Estadual de Maringá - UEM.

References

ALEX. 15 jan. de 2024. Instagram: @cruellesummer. Disponível em: <https://www.instagram.com/cruellesummer?igsh=cnl1Y2o3ZjVjbDQz>. Acesso em: 29 jun. 2024

ALEX. 9 dez. de 2021. Instagram: @cruellesummer. Disponível em: <https://www.instagram.com/cruellesummer?igsh=cnl1Y2o3ZjVjbDQz>. Acesso em: 29 jun. 2024.

BOURGEOIS, Louise. Je t'aime. Costura em roupa de cama. Disponível em: <https://www.artnet.com/artists/louise-bourgeois/je-taime-n8AwaJ3Av_Drz3K_fzWSg2>. Acesso em: 29 jun. 2024.

CUNHA, Susana Rangel Vieira. Cor, som e movimento: a expressão plástica, musical e dramática no cotidiano da criança. Porto Alegre: Mediação, 1999.

DONDIS, Donis A. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

em: <https://casavogue.globo.com/MostrasExpos/Arte/noticia/2015/01/matisse-leva-multidoes-ao-moma.html>. Acesso em: 29 jun. 2024.

FREISLEBEN, Jéssica Maria; VALLE, Lutiere Dalla. O estágio supervisionado em artes visuais como campo de pesquisa na formação docente. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 86-95, 14 jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.5965/24471267812022086

HAMILTON, Richard. Interior, Serigrafia sobre papel, 1965. Disponível em: <https://www.tate.org.uk/art/artworks/hamilton-interior-p04250>. Acesso em: 29 de jun. de 2024.

LOMBARDI, Lucia Maria Salgado dos Santos; TORRES, Jean Carlos de Sousa. A arte da colagem na formação docente e na cena pedagógica com crianças. Ensino & Pesquisa, União da Vitória, v. 21, n. 1, p. 176-187, jan./mar. 2023.

LUIZA. 7 jan. de 2023. Instagram: @atofalh0. Disponível em: <https://www.instagram.com/p/CnHsyVDOK8e/?img_index=7>. Acesso em: 29 jun. 2024.

MAGRITTE, René. A Traição das Imagens. Óleo sobre tela. Disponível em: <https://www.historiadasartes.com/sala-dos-professores/a-traicao-das-imagens-rene-magritte/>. Acesso em: 29 jun. 2024.

MARQUES, Maria de Fátima dos Santos. A Colagem nas Artes Visuais e suas possibilidades de ensino no cotidiano escolar. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso) - Departamento de Artes Visuais - Instituto de Artes, Universidade de Brasília, Goiânia, 2012.

MARTINS, Luiz Renato. Colagem: Investigações em torno de uma técnica moderna. Ars, São Paulo, v. 5, n. 10, p. 50-61, jan. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-53202007000200006

MATISSE, Henri. Nu azul. Guache sobre papel recortado em lona, 1952. Disponível

MATISSE, Henri. O caracol. Guache sobre papel, recortado e colado em tela. Disponível em: <https://coresdapsique.blogspot.com/2017/01/o-caracol.html>. Acesso em: 29 jun. 2024.

OLIVEIRA, Marilda Oliveira de; LAMPERT, Jociele. Artes Visuais e o Campo de Estágio Curricular. Revista NUPEART, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 78–93, 2013. DOI: https://doi.org/10.5965/2358092508082010078

OLIVEIRA, Marilda de; MOSSI, Cristian Poletti. Cartografia como estratégia metodológica: inflexões para pesquisas em educação. Conjectura: filosofia e educação, [S. l.], v. 19, n. 3, p. 185–198, 2014.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. Editora Vozes, Petrópolis, 15ª ed., 2001.

PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virginia; TEDESCO, Silvia (org). Pistas do método da cartografia: a experiência da pesquisa e o plano comum. Porto Alegre: Sulina, 2014. 310 p. (v. 2).

PEREIRA, Taís Vieira. Mood board como espaço de construção de metáforas. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Design - Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Porto Alegre, 2010.

SUZUKI, Clarissa. Cadernos de artista: páginas que revelam olhares da arte e da educação. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 254 p. 2014.

VARGAS Herom, SOUZA, Luciano de. A colagem como processo criativo: da arte moderna ao motion graphics nos produtos midiáticos audiovisuais. Revista Comunicação Midiática, São Paulo, v. 6, n. 3, p. p.51-70, set./dez. 2011.

VARO, Remedios. El Jardín del Amor. Aquarela, 1951. Disponível em: <https://historia-arte.com/obras/el-jardin-del-amor>. Acesso em: 29 jun. 2024.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico livro para professores. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

WEILER, Laura. Moon Shadow. Colagem. Disponível em: <https://www.cutandplaced.com/galleries?pgid=lp76b0y3-1d1ece10-71a7-46ef-97df-120eca4a82bd>. Acesso em: 29 jun. 2024.

Published

2024-09-17

How to Cite

Stein, V., Pinto, B. da S., Lima, C. E. S. de, & Costa, E. D. da. (2024). Planning, cutting and composing: the movements of a teacher in training. Revista Digital Do LAV, 17(1), e22/1–21. https://doi.org/10.5902/1983734888077