Resonances of a teaching notebook in pandemic times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734870535

Keywords:

Affection, Invention, Covid-19 pandemic, Teaching, Composition plan

Abstract

The text derives from the master's research entitled 'Inventions in a teaching notebook: affective movements of research and teaching', in which the composition with traces of the concepts of affection (DELEUZE; 2002; 2019) and invention (KASTRUP, 1999; 2001; 2016) was proposed, in an arrangement with the operation with clippings of scenes inscribed in a teaching notebook, experienced around art teaching, exploring, in alliance with them, movements of writing and production of images from the point of view of a teacher of art/dance acting in confinement in their home, as a result of the social isolation measures experienced because to the Covid-19. From an operative-methodological point of view, the work was based on the manipulation of materials (concepts, scenes, artistic productions, readings within the research group, among others) that put the writings in motion, betting on the establishment of a plan of composition (DELEUZE and GUATTARI, 1997) which was more concerned with formulating questions than offering answers.

Keywords: Affection; Invention; Covid-19 pandemic; Teaching; Composition plan.

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Author Biographies

Fernanda Xavier Varella, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Possui graduação em Dança pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2014). Pós-graduada em Motricidade Infantil pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2017). Atualmente está cursando o Mestrado em Educação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Ministra o componente curricular Arte na rede estadual do estado do Rio Grande do Sul e na rede municipal de Porto Alegre, professora de dança da Escola de Educação Infantil Cisne Branco e professora de dança da Escola de Educação Infantil Pimpão. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Dança, atuando principalmente nos seguintes temas: dança, arte, ensino, dança na escola e afetividade.

Cristian Poletti Mossi, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Professor Adjunto da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) junto ao Departamento de Ensino e Currículo. Possui Doutorado em Educação (2014) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE, Conceito Capes 5), na linha de pesquisa Educação e Artes e Mestrado em Artes Visuais (2010) pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais (PPGART), na linha de pesquisa Arte e Cultura, ambos pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM/RS) e com financiamento integral da CAPES. Graduação em Desenho e Plástica - Bacharelado e Licenciatura Plena (2004/2007), Pós-graduação - Especialização em Design para Estamparia (2008) na mesma instituição. Desde 2001 vem desenvolvendo estudos nas áreas de Artes Visuais, Educação e Cultura e atualmente foca suas pesquisas na interface desses campos com as Filosofias da Diferença, tendo interesse especial pelas inter-relações entre criação e docência. É membro pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Arte, Educação e Cultura (GEPAEC) e do Grupo de Estudo e Pesquisa em Arte e Docência - ARTEVERSA, ambos vinculados ao CNPq.

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Published

2022-11-18

How to Cite

Varella, F. X., & Mossi, C. P. (2022). Resonances of a teaching notebook in pandemic times. Revista Digital Do LAV, 15, e16/1–16. https://doi.org/10.5902/1983734870535