Memories with Music in informal and religious environments: dialogues with educational processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734842411

Keywords:

Higher Education, Life History, (Auto)Biography Research, Music Education

Abstract

This article has the objective to discuss partial results of a PhD research that refers to the experience with music and its teaching in informal and religious contexts materialized in musical narratives. Such investigation adopted as theoretical framework the discussions about the concepts “formation” (BRAGANÇA, 2011; CHIENÉ, 2010; CUNHA, 2010; DELORY-MOMBERGER, 2006; JOSSO, 2004; 2010a; 2010b; PASSEGGI, 2011b), “life history” and “narrative” (ABRAHÃO, 2004; BOLÍVAR; DOMINGO; FERNANDEZ, 2002; DELORY-MOMBERGER, 2011; 2014; FERRAROTTI, 2010; 2014; JOSSO, 1999; 2016; PASSEGGI, 2011a; PINEAU; LEGRAND, 2012, and others), mainly considering that it aimed to understand the ways through which the academics of the Undergraduation Course in Music produced meanings for their formative processes by developing musical-educational biographies. A contribution to the debate about the implications of the (auto)biographical approaches in teachers’ formative processes is expected above all in the interrelations between them and memories with music.

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Author Biography

Jéssica de Almeida, Universidade Federal de Roraima

Professora do Curso de Licenciatura em Música e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Roraima (UFRR). Doutora em Educação (Linha de Pesquisa Educação e Artes) pela Universidade Federal de Santa Maria, Mestre em Educação (2016) e Licenciada em Música (2012) pela mesma instituição. É membro dos Grupos de Pesquisas Autonarrativas de práticas musicais (NarraMus) e Musicologia na Amazônia (MusA) e pesquisa a formação e atuação de professores de música em diferentes contextos a partir de abordagens (auto)biográficas. É coordenadora da região Norte na Associação Brasileira de Educação Musical (ABEM) e representante do estado Roraima  e no Fórum Latinoamericano de Educação Musical (Fladem).

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Published

2020-04-13

How to Cite

Almeida, J. de. (2020). Memories with Music in informal and religious environments: dialogues with educational processes. Revista Digital Do LAV, 13(1), 147–168. https://doi.org/10.5902/1983734842411