In the multiple-faced mirror: kaleidoscopic gazes upon art and life, curriculum and formation

Authors

  • Mirian Celeste Mertins Universidade Presbiteriana Mackenzie de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734819865

Keywords:

Art, Art Education, Teacher’s Education

Abstract

This article was built as gazes in a mirror of multiple faces where art, life, and science mingle and condense. What kind of art are we talking about when we look at life inside and outside school? Dispensable, superfluous? The gazes reveal aspects as a kaleidoscope pointed at bookstores, schools, museums, works of art, initial training in Pedagogy courses, the building of a poiesis, between lived experience and fellow theoreticians. In front of this multiple-faced mirror, we can envision the importance of the Arts in contemporaneity and especially the concrete, unique and necessary actions from those who do believe in it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mirian Celeste Mertins, Universidade Presbiteriana Mackenzie de São Paulo

Professora do Curso de Pós Graduação em Educação, Arte e História da Cultura da Universidade Presbiteriana Mackenzie

References

ANDRADE, Alécio de. O Louvre e seus visitantes. São Paulo: Instituto Moreira Sales; Nova York: Le Passage Pris, 2009.

BISHOP, Claire. Artificial Hells: participatory art and the politics of spectatorship. London: verso, 2012.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.

DEMARCHI, Rita de Cássia. "Ver Aquele Que Vê”: um olhar poético sobre os visitantes em museus e exposições de arte. Tese (Doutorado em Educação, Arte e História da Cultura). Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2015.

DEWEY, John. A arte como experiência. São Paulo: Martins fontes, 2010.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo, Ed. 34, 1998.

DUCHAMP, Marcel. O ato criador. In: BATTCOCK, Gregory. A nova arte. São Paulo: Perpectiva, 1975.

ELIASSON, Olafur. Leer es respirar, es devenir: escritos de Olafur Eliasson. Barcelona: Gustavo Gili, 2012.

FREIRE, Paulo. Ação Cultural para a Liberdade e Outros escritos. São Paulo: Paz e Terra, 1976.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. In A importância do ato de ler em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1989.

HELGUERA, Pablo. Transpedagogia: a arte contemporânea e os veículos da educação. In: HELGUERA, Pablo e HOFF, Mônica (Org). Pedagogia no campo expandido. Porto Alegre: Fundação Bienal de Artes Visuais do Mercosul, 2011.

LARROSA, Jorge. Linguagem e Educação depois de Babel. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8a ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

NOGUEIRA, Monique Andries. Formação Cultural de Professores ou a Arte da Fuga. Goiânia: Editora UFG, 2008.

OLIVEIRA, Ronaldo Alexandre. Encontro com o Outro, Formação, Mediação, Pesquisa e Criação: possíveis entrelaçamentos. Relatório Final de Pós-doutoramento na Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2014, 178 p.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2012, p. 18-19.

QUEIROZ, João Paulo e MARTINS, Mirian Celeste. Arte e educação, Portugal e Brasil: é preciso inovar na formação de educadores. Anais do Encontro Regional do InSEA. Lisboa, Culturgest, 2015.

STRUTH, Thomas. Photographs 1978-2010. Disponível em: http://www.thomasstruth32.com/smallsize/index.html. Acesso em 8 maio 2015.

Published

2015-08-30

How to Cite

Mertins, M. C. (2015). In the multiple-faced mirror: kaleidoscopic gazes upon art and life, curriculum and formation. Revista Digital Do LAV, 062–079. https://doi.org/10.5902/1983734819865

Issue

Section

Dossiê: Repensar os Fundamentos da Educação das Artes na Contemporaneidade