The Singular/Plural subject in high modernity – life narratives, narrative identity, continuing education and human development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644485414

Keywords:

(Auto)biographical method, Human Education, Permanent Education.

Abstract

The research is characterized as a longitudinal study that aims to understand persons' singular/plural life trajectories in continuing education in complex times of high modernity as a strategic possibility establishing a political life. The study operates in two aspects of the (auto)biographical research, unfolding into 3 subprojects, each with network research in development. Strand I aims to study the life trajectories of outstanding educators and aims to illuminate their representation in the History of Brazilian Education, understood with regard to continued personal/professional training with the inclusive (re)constitution of identity and the respective teaching action, methodologically worked through the construction of Life Stories, at the same time that it coordinates national network research regarding educators who stand out in several Brazilian states (subproject I). Strand II works methodologically with Research-Training, adding objectives that aim to understand possibilities of (re)constitution of identities of teachers and students, via continued training, through autobiographical narratives verbalized in the construction of Training Memoirs by postgraduate students in Education and graduating in Pedagogy (subproject II). In both aspects I and II, we focus on verticalizing the study by developing an increasingly more elaborate understanding of the epistemological and theoretical methodological dimensions of (auto)biographical research and its translation into human formation practices (subproject III). All these studies are considered practices that generate human development, especially in complex and uncertain times related to the high modernity in which we live, which provide metacognitive contributions, through the exercise of autobiographical reflexivity practiced by the subject of the training itself.

Key-words: (Auto)biographical method Human Education, Permanent Education.

Author Biography

Maria Helena Menna Barreto Abrahão, Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul

Licenciada em Letras Anglo-Germânicas (UFSM); Mestre em Educação: Planejamento Educacional (UFRGS); Doutora em Ciências Humanas: Educação (UFRGS). Pesquisadora Senior do CNPq. Docente Permanente na FAE/PPGEdu, Universidade Federal de Pelotas. Integra o Programa de Pesquisa do Centro de Investigação em Aprendizagem Autorregulada-PEAAR (Univ. de Lisboa). Membro do Comité Académico Asesor Internacional do Programa de Formación Narrativa Y (Auto)Biográfica en Educación - Doctorado, Universidad Nacional de Rosario, Argentina. Membro Titular da Fundación Red para la Educación en Iberoamérica-FREI, (Universidade Olmeca, México). Desde 1989, é líder do GP "Profissionalidade Docente e Identidade: narrativas singulares/plurais (GRUPRODOCI). Integrou/integra Comissões de Avaliação de Programas de Pós-Graduação, Comissões Editoriais e Conselho Científico de coleções de editoras nacionais e internacionais e de periódicos de universidades e journals, com destaque para Journal of Education for Teaching - JET (England); Coleção da Editora Téraèdre "(Auto)biographie #8734; Education" (França); Colección "Narrativas, Autobiografías y Educación" UBA/CLACSO (Argentina); Coleção "Pesquisa (Auto)biográfica #8734; Educação", PAULUS/EDUFERN; Coleção "Pesquisa Auto)biográfica #8734; Educação, série Clássicos das Histórias de Vida", PAULUS/EDUFERN; Coleção Modos de Viver, narrar e guardar (USP/CRV); Série Artes de Viver, Conhecer e Formar (Cultura Acadêmica). Coordena as Séries: "Destacados Educadores Brasileiros" e "Destacados Educadores Sul-Rio-Grandenses" (EDIPUCRS). Coordenou, com Passeggi e Souza, a coleção Pesquisa (Auto)biográfica - temas transversais (EDUFRN/EDIPUCRS/EDUNEB). Sócia Honorária da Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - BIOGRAph, na qual integra o Conselho de Publicação, desde 2008.

References

XXXXX (autor).

ALARCÃO, Isabel. Escola Reflexiva e Nova Racionalidade. Porto Alegre: ARTMED, 2001.

ALARCÃO, Isabel. Os Professores Reflexivos em uma Escola Reflexiva. São Paulo: Cortez, 2003.

AVANCINI, José Augusto. Rembrandt e a invenção de si: seus autorretratos são um percurso autobiográfico? In: SOUZA, Elizeu Clementino; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Orgs.). Tempos, Narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre; Salvador: EDIPUCRS; EDUNEB, 2006, p. 119-132.

BANKS, Marcus. Dados visuais para pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

BARTHES, Roland. A Câmara Clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BARTHES, Roland. Elementos de semiologia. Madrid: Comunicación, 1970.

BENJAMIN, Walter. Pequena história da fotografia. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense. Obras Escolhidas, 1994, p. 91-107.

BENJAMIN, Walter. El narrador. Madrid: Taurus, 1988.

BERTALANFFY, Ludwig Von. Teoria Geral dos Sistemas. Petrópolis: Vozes, 1975.

BOGDAN, Robert; TAYLOR, Steven. Introduction to qualitative research methods. New York: Wiley- Interscience, 1975.

BOLÍVAR, Antonio. Metodología de la investigación biográfico-narrativa: recogida y análisis de datos. In: PASSEGGI, Maria da Conceição; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Orgs.). Dimensões epistemológicas e metodológicas da pesquisa (auto)biográfica. Tomo II. Natal/Porto Alegre/Salvador: EDUFRN/EDIPUCRS/EDUNEB, 2012, p. 79-109.

BOURDIEU, Pierre. Qué significa hablar? Economia de los intercambios linguísticos. Madrid: Akal, 1985.

CARR, Wilfred. Education for Citizenship. British Journal of Educational Studies, nº 4, p. 373-385, 1991.

CARR, Wilfred; KEMMIS, Stephen. Teoría crítica de la enseñanza. Barcelona: Martinez Roca, 1988.

CHENÉ, Adele. Narrativa de formação e formação de formadores. In.: NÓVOA, António; FINGER, Mathias (Orgs).. O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: MS/DRHS/CFAP, 1988.

COHN, Marilyn; KOTTKAMP, Robert. Teachers: the missing voice in education. Albany: State University Press, 1992.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Formação e socialização: os ateliês biográficos de projeto. Educação e Pesquisa, São Paulo, n.2, p. 359-371, mai./ago. 2006.

DELORY-MOMBERGER, Christine. A pesquisa biográfica: projeto epistemológico e perspectivas metodológicas. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; PASSEGGI, Maria da Conceição (Orgs.). Dimensões epistemológicas e metodológicas da pesquisa (auto)biográfica – Tomo I. Natal/Salvador/Porto Alegre: EDUFERN/EDUNEB/EDIPUCRS. 2012, p. 71-93. Coleção Pesquisa (Auto)Biográfica: Temas Transversais.

DENZIN, Norman; LINCOLN, Yonna. A disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. IN: DENZIN, Norman; LINCOLN, Yonna (Orgs.). O Planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: ArtMed, 2006, p.15-41.

DEROUET, Jean-Louis. La profession d’enseignant comme montage composite. Éducation Permanente, n. 96, p. 61-71, 1988.

DEWEY, John. Democracia y educación. Buenos Aires: Losada, 1982.

DOMINICÉ, Pierre. L´histoire de vie comme processus de formation. Paris: Éditions L´Harmattan, 1990.

GIDDENS, Anthony. Modernidade e Identidade. Rio de Janeiro: Zahar, 2002.

GINZBURG, Carlo. O queijo e os vermes. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

GIROUX, Henry. Los professores como intelectuales. Barcelona: Paidós, 1990.

GOODSON, Ivor. Studying teachers’ lives. London: Routledge, 1992.

GOODSON, Ivor, et. al. International Handbook on Narratives and Life History. London: Routledge, 2017.

GOODSON, Ivor. Developing life and work histories of teachers. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Org.). A Aventura (Auto)Biográfica: teoria e empiria. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004, p. 245-266.

GRELE, Ronald. La historia y sus lenguajes en la entrevista de historia oral: quién contesta a las preguntas de quién y por qué. Historia y fuente oral. n. 5, p.105-127, 1990.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2013.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Lisboa: EDUCA, 2002.

JOSSO, Marie-Christine. Prefácio. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Org.). (Auto)biografia e Formação Humana. Porto Alegre: PUCRS, 2010, p. 9-16.

JOSSO, Marie-Christine. Processo Autobiográfico do Conhecimento da Identidade Evolutiva Singular-Plural e o Conhecimento da Epistemologia Existencial. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo; BARREIRO, Cristhianny Bento (Orgs.). A Nova Aventura (Auto)biográfica – Tomo I. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2016, p. 59-89.

JOVCHELOVITCH, Sandra; BAUER, Martin. Entrevista narrativa. In: BAUER, Martin; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

KOSSOY, Boris. Os Tempos da Fotografia: o efêmero e o perpétuo. Cotia, Ateliê Editorial, 2007.

KOSSOY, Boris. Realidades e ficções na trama fotográfica. São Paulo. Ateliê Editorial, 1999.

KOSSOY, Boris. Fotografia e história. São Paulo: Ática, 1989.

Le Goff, Jacques. História e memória. Campinas: UNICAMP, 1996.

LESSARD, Claude. La profession enseignante: multiplicité des identités profissionelles et culture commune. Repères - Essais en Éducation, n.8, p. 135-190, 1986.

LOIZOS, Peter. Vídeo, Filme e Fotografias como Documentos de Pesquisa. In: BAUER, Martin; GASKELL, George. Pesquisa Qualitativa com Texto, Imagem e Som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002, p. 137-155.

MANGUEL, Alberto. Lendo Imagens: uma história de amor e ódio. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

MARINAS, José Miguel. La escucha en la historia oral. Palabra dada. Madrid: Editorial Sintesis, 2007.

MARINAS, José Miguel. Lo inconsciente en las historias. In. ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza; ARAÚJO, Mairce da Silva (Orgs.). Pesquisa (Auto)Biográfica, Fontes e questões. Curitiba: CRV, 2014, v. 1, p. 39-55.

MARTINS, José de Souza. Sociologia da fotografia e da imagem. São Paulo: Contexto, 2008.

MATURANA, Humberto; VARELA, Francisco. A árvore do conhecimento: as bases biológicas do entendimento humano. Campinas, SP: Psy II, 1995.

MOITA, Maria. Percursos de Formação e de Trans-Formação. In: NÓVOA, Antonio. Vidas de Professores. Porto: Porto Editora, 1995.

MORIN, Edgar. La Méthode - La Connaissance de La Connaissance. Paris:Seuil, 1986.

NÓVOA, Antonio. Vidas de Professores. Porto: Porto Editora, 1995.

PASSERINI, Luisa. Per una critica storica dell’oralità. Firenze: La Nuova Italia, 1988.

PENN, Gemma. Análise semiótica de imagens paradas. In: BAUER, Martin; GASKELL, George (Orgs.). Pesquisa Qualitativa com Texto, Imagem e Som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002, p. 319-342.

PINEAU, Gaston. A tríplice aventura (auto)biográfica: a expressão, a socialização e a formação. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; PASSEGGI, Maria da Conceição. (orgs.). Dimensões epistemológicas e metodológicas da Pesquisa (Auto)biográfica. Tomo I. Natal: EDUFRN; Porto Alegre: EDIPUCRS; Salvador: EDUNEB, 2012, p. 139-158. Coleção: Pesquisa (Auto)Biográfica: temas Transversais.

PINEAU, Gaston. As histórias de vida em formação: gênese de uma corrente de pesquisa-ação-formação existencial. Educação e Pesquisa, São Paulo, n.2, p. 329-343, maio/ago. 2006a.

PINEAU, Gaston. As histórias de vida como artes formadoras da existência. In: SOUZA, Elizeu Clementino; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Orgs.). Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre/Salvador: EDIPUCRS/EDUNEB, 2006b. v. 1. p. 41-60.

PINEAU, Gaston. A autoformação no decurso da vida: entre hetero e a ecoformação. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias. (orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal, RN: EDUFRN, São Paulo: Paulus, 2010, p. 82-97.

PUJADAS, Juan José. Método biográfico: el uso de las historias de vida en ciencias sociales. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas - CIS, 1992.

QUINTANA CABAÑAS, Jose Maria. Teoria de la Educación: concepción antinómica de la educación. Madrid: Dykinson, 1988.

RICOEUR, Paul. O si-mesmo como um outro, Campinas, Papirus, 1991.

RICOEUR, Paul. Del Texto A La Acción. Ensayos de Hermenéutica II. México: Fondo de Cultura Económica, 2002.

ROSE, Diana. Análise de imagens em movimento. In: BAUER, Martin.; GASKELL, George. (Orgs.). Pesquisa Qualitativa com Texto, Imagem e Som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002, p. 343-364.

SANTAELLA, Lucia; NÖTH, Winfried. Imagem: cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 2010.

SANTAMARINA, Cristina; MARINAS, José Miguel. Historias de vida y historia oral. In: DELGADO, Juan Manuel; GUTIÉRRES, Juan (Orgs). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Síntesis, 1994 p.259-283.

SCHÖN, Donald. La formación de profissionales reflexivos. Barcelona: Paidós, 1992.

THOMPSON, Paul. La voz del pasado. Historia oral. Valencia: Alfons el Magnànim, 1988.

THOMPSON, Paul. Historias de vida en el análisis del cambio social. In MARINAS, José Miguel; SANTAMARINA, Cristina. La historia oral: métodos y experiencias. Madrid: Debate, 1993.

ZEICHNER, Kenneth; LISTON, Daniel. Formación del profesorado y condiciones de la escolarización. Madrid: Morata, 1993.

ZUNZUNEGUI, Santos. Pensar la imagen. Madrid: Cátedra, 1992.

Published

2024-05-13

How to Cite

Abrahão, M. H. M. B. (2024). The Singular/Plural subject in high modernity – life narratives, narrative identity, continuing education and human development. Education, 49(1), e88/1–25. https://doi.org/10.5902/1984644485414

Issue

Section

Dossiê: Educação, Narrativas e Saúde em tempos de refigurações