The women at UFFS of Erechim: students who work or workers who study?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644484270

Keywords:

Women, Work, Higher education

Abstract

This article is the result of research with female students at the Universidade Federal Fronteira Sul – UFFS. The study is linked to the previous recognition that there is an increase in female representation in higher education courses, as well as in some spaces of productive work, resulting from the feminist struggles. However, despite these advances, we presume that, quite apart from the positive aspects, there are difficulties in the daily lives of these academics, which led to the following question: What are the potentialities, limits and challenges faced by female academics who joined the university after a period of interruption in their studies? The central objective was to analyze the relationships between academic requirements and other attributions linked to the different forms that work takes on in the lives of women over 30 years of age. We applied to 27 questionnaires, The analysis was carried out confronting the data collected in the field research with explanatory theories derived from bibliographical research. Discussions on inequality were present, considering generational, gender and social class aspects. Based on the results, we observed that most of the participants refer to positive aspects of their entry into the UFFS, by the offer of training that expands their awareness. On the other hand, they considered that older women face greater challenges. The research also points out that, in addition to paid work, socially considered feminine activities have an impact on academic life, excessively burdening women from the popular classes.

Author Biographies

Naira Estela Roesler Mohr, Federal University of Fronteira Sul

Doutora em Educação pela Universidade de Passo Fundo - UPF. Professora da Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Erechim RS

Ana Maria Lima dos Santos, Federal University of Fronteira Sul

Graduada em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS, Campus Erechim - RS.

References

BARROS, Suzane Carvalho da Vitória; MOURÃO, Luciana. Panorama da participação feminina na Educação Superior, no mercado de trabalho e na sociedade. Psicologia & Sociedade. V. 30, 2018, p. 1-11.

CISNE, Mirla. Feminismo e marxismo: apontamentos teórico-políticos para o enfrentamento das desigualdades sociais. Serviço Social & Sociedade, São Paulo, n. 132, p. 211-230, maio/ago, 2018.

CONTE, Isaura; CALAÇA, Michela; TABORDA, Noeli Welter. Divisão sexual do trabalho. In: MEZADRI, Adriana Maria; CIMA, Justina Inês; TABORDA, Noeli Welter; GASPARETO, Sirlei Antoninha Kroth, COLLER, Zendaide. Feminismo Camponês Popular: reflexões a partir de experiências no Movimento de Mulheres Camponesas. São Paulo: Outras Expressões, 2020. p. 123-132.

DAVIS, Ângela. Mulheres, raça e classe. Tradução: Heci Regina Candiani. São Paulo: Boitempo, 2016.

FEDERICI, Silvia. Calibã e a bruxa: Mulheres, corpo e acumulação primitiva. Tradução: Coletivo Sycorax. São Paulo: Elefante, 2017.

FEDERICI, Silvia. O ponto zero da revolução: Trabalho doméstico, reprodução e luta feminista. Tradução: Coletivo Sycorax. São Paulo: Elefante, 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 40. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

GEBARA, Ivone. Cultura e relações de gênero. São Paulo: Cepis, 2002.

LERNER, Gerda. A criação do patriarcado: História da opressão das mulheres pelos homens. Tradução: Luiza Sellera. São Paulo: Cultrix, 2019.

MÉSZÀROS. István. Para além do capital. Rumo a uma teoria da transição. Tradução: Paulo César Castanheira e Sérgio Lessa. São Paulo: Boitempo, 2002.

MUNARINI, Ana Elsa; CINELLI, Catiane. CORDEIRO, Rosangela Piovizani. A luta das mulheres camponesas: da invisibilidade para sujeitos de direitos. In: MEZADRI, Adriana Maria; CIMA, Justina Inês; TABORDA, Noeli Welter; GASPARETO, Sirlei Antoninha Kroth, COLLER, Zendaide. Feminismo Camponês Popular: reflexões a partir de experiências no Movimento de Mulheres Camponesas. São Paulo: Outras Expressões, 2020. p. 33-47.

NETO, Antônio Cabral. CASTRO, Alda Maria Duarte Araújo. Educação superior no Brasil: os contraditórios caminhos da expansão pós-LDB. In: BRZEZINSKI, Iria (Org.) LDB/1996 Contemporânea: contradições, tensões, compromissos. São Paulo: Cortez, 2014, p. 256-285.

NIEROTKA, Rosileia Lucia, BONAMINO, Alicia Maria Catalano de. Conclusão de curso no ensino superior: um olhar sobre ingressantes das camadas populares na Universidade Federal da Fronteira Sul. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Inep: Brasília, v. 104, 2023, p. 1-17.

REZNIK, Gabriela; MASSARANI, Luisa. Mapeamento e importância de projetos para equidade de gênero na educação em STEM. Cadernos de Pesquisa, v. 52, 2022, p. 1-21.

SAFFIOTI, Heleieth Iara Bongiovani. A mulher na sociedade de classes: mito e realidade. São Paulo: Expressão Popular, 2013.

SAFFIOTI, Heleieth Iara Bongiovani. Gênero patriarcado violência. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, Editora Expressão Popular, 2015.

SOUZA-LOBO, Elisabeth. 3ª ed. A classe operária tem dois sexos: trabalho, dominação e resistência. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, Editora Expressão Popular, 2021.

VOGEL, Lise. Marxismo e a opressão às mulheres: rumo a uma teoria unitária. São Paulo: Expressão Popular, 2022.

Published

2024-02-21

How to Cite

Mohr, N. E. R., & Santos, A. M. L. dos. (2024). The women at UFFS of Erechim: students who work or workers who study?. Education, 50(1), e20/1–25. https://doi.org/10.5902/1984644484270

Most read articles by the same author(s)