The women at UFFS of Erechim: students who work or workers who study?
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644484270Keywords:
Women, Work, Higher educationAbstract
This article is the result of research with female students at the Universidade Federal Fronteira Sul – UFFS. The study is linked to the previous recognition that there is an increase in female representation in higher education courses, as well as in some spaces of productive work, resulting from the feminist struggles. However, despite these advances, we presume that, quite apart from the positive aspects, there are difficulties in the daily lives of these academics, which led to the following question: What are the potentialities, limits and challenges faced by female academics who joined the university after a period of interruption in their studies? The central objective was to analyze the relationships between academic requirements and other attributions linked to the different forms that work takes on in the lives of women over 30 years of age. We applied to 27 questionnaires, The analysis was carried out confronting the data collected in the field research with explanatory theories derived from bibliographical research. Discussions on inequality were present, considering generational, gender and social class aspects. Based on the results, we observed that most of the participants refer to positive aspects of their entry into the UFFS, by the offer of training that expands their awareness. On the other hand, they considered that older women face greater challenges. The research also points out that, in addition to paid work, socially considered feminine activities have an impact on academic life, excessively burdening women from the popular classes.
References
BARROS, Suzane Carvalho da Vitória; MOURÃO, Luciana. Panorama da participação feminina na Educação Superior, no mercado de trabalho e na sociedade. Psicologia & Sociedade. V. 30, 2018, p. 1-11.
CISNE, Mirla. Feminismo e marxismo: apontamentos teórico-políticos para o enfrentamento das desigualdades sociais. Serviço Social & Sociedade, São Paulo, n. 132, p. 211-230, maio/ago, 2018.
CONTE, Isaura; CALAÇA, Michela; TABORDA, Noeli Welter. Divisão sexual do trabalho. In: MEZADRI, Adriana Maria; CIMA, Justina Inês; TABORDA, Noeli Welter; GASPARETO, Sirlei Antoninha Kroth, COLLER, Zendaide. Feminismo Camponês Popular: reflexões a partir de experiências no Movimento de Mulheres Camponesas. São Paulo: Outras Expressões, 2020. p. 123-132.
DAVIS, Ângela. Mulheres, raça e classe. Tradução: Heci Regina Candiani. São Paulo: Boitempo, 2016.
FEDERICI, Silvia. Calibã e a bruxa: Mulheres, corpo e acumulação primitiva. Tradução: Coletivo Sycorax. São Paulo: Elefante, 2017.
FEDERICI, Silvia. O ponto zero da revolução: Trabalho doméstico, reprodução e luta feminista. Tradução: Coletivo Sycorax. São Paulo: Elefante, 2019.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 40. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
GEBARA, Ivone. Cultura e relações de gênero. São Paulo: Cepis, 2002.
LERNER, Gerda. A criação do patriarcado: História da opressão das mulheres pelos homens. Tradução: Luiza Sellera. São Paulo: Cultrix, 2019.
MÉSZÀROS. István. Para além do capital. Rumo a uma teoria da transição. Tradução: Paulo César Castanheira e Sérgio Lessa. São Paulo: Boitempo, 2002.
MUNARINI, Ana Elsa; CINELLI, Catiane. CORDEIRO, Rosangela Piovizani. A luta das mulheres camponesas: da invisibilidade para sujeitos de direitos. In: MEZADRI, Adriana Maria; CIMA, Justina Inês; TABORDA, Noeli Welter; GASPARETO, Sirlei Antoninha Kroth, COLLER, Zendaide. Feminismo Camponês Popular: reflexões a partir de experiências no Movimento de Mulheres Camponesas. São Paulo: Outras Expressões, 2020. p. 33-47.
NETO, Antônio Cabral. CASTRO, Alda Maria Duarte Araújo. Educação superior no Brasil: os contraditórios caminhos da expansão pós-LDB. In: BRZEZINSKI, Iria (Org.) LDB/1996 Contemporânea: contradições, tensões, compromissos. São Paulo: Cortez, 2014, p. 256-285.
NIEROTKA, Rosileia Lucia, BONAMINO, Alicia Maria Catalano de. Conclusão de curso no ensino superior: um olhar sobre ingressantes das camadas populares na Universidade Federal da Fronteira Sul. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Inep: Brasília, v. 104, 2023, p. 1-17.
REZNIK, Gabriela; MASSARANI, Luisa. Mapeamento e importância de projetos para equidade de gênero na educação em STEM. Cadernos de Pesquisa, v. 52, 2022, p. 1-21.
SAFFIOTI, Heleieth Iara Bongiovani. A mulher na sociedade de classes: mito e realidade. São Paulo: Expressão Popular, 2013.
SAFFIOTI, Heleieth Iara Bongiovani. Gênero patriarcado violência. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, Editora Expressão Popular, 2015.
SOUZA-LOBO, Elisabeth. 3ª ed. A classe operária tem dois sexos: trabalho, dominação e resistência. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, Editora Expressão Popular, 2021.
VOGEL, Lise. Marxismo e a opressão às mulheres: rumo a uma teoria unitária. São Paulo: Expressão Popular, 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)