The production of articles related to young people in conflict with the law, school education and life project: 2011-2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644475198

Keywords:

Socio-educational measures, School trajectory, Life project

Abstract

This article investigates the academic production that jointly addresses topics related to young people in conflict with the law, school education and life projects, based on a survey and analysis of articles produced in Brazil between 2011 and 2021, published on the Scielo platform. This documental study aimed to examine the advances and gaps in studies carried out on the subject in recent years. The results indicate that young people in conflict with the law and their relationship with the school, as well as the construction of their life project, are still topics that occupy little space in the academic agenda. The analysis of the works converges to the conclusion that the rights advocated by the current legislation are not being carried out by the actors of the Rights Guarantee System, which have not been effective for the insertion and permanence of young people in school, as an alternative to the non-involvement with the infraction and indicate that the construction of a life project constitutes a possibility of change in the future perspectives of these young people.

Author Biographies

Juliana Maria Luccas Duarte Eigenheer, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Diretora de escola da rede municipal de Ensino de Rio Claro-SP. Mestranda em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP) - Campus Rio Claro/SP na linha de pesquisa Políticas Públicas, Gestão e o Sujeito Contemporâneo.

Débora Cristina Fonseca, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Licenciatura e Formação de Psicólogos pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1995), Mestrado e Doutorado em Psicologia (Psicologia Social) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e Livre Docente em Psicologia Social e Educacional pela Unesp. Atualmente é professora Associada (Livre Docente) na UNESP, atuando no Departamento de Educação /IB Rio Claro, no Programa de Pós em Educação IB/Unesp Rio Claro (Linha de pesquisa Políticas, Gestão Educacional e Formação Humana) . Ainda, como docente permanente credenciada no Programa de Pós- Graduação em Educação - UFSCAR São Carlos ( no Eixo 2 - Educação em espaço de restrição e privação de liberdade - Linha Práticas Sociais e Processos educativos. Coordena o Grupo de Pesquisas GEPEPDH (Unesp), integra do JOVEDUC (Unesp), o INCIDIR - laboratório Interinstitucional do IPUSP SP e o Núcleo de Investigação e Práticas em educação nos espaços de restrição e privação de liberdade - UFSCar - EduCárceres/UFSCar. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia Social e Educação, atuando nos seguintes temas: Juventudes, Violências, Escola, Educação em Direitos Humanos, Medidas Socioeducativas (Jovens em privação e restrição de liberdade), formação de professores e agentes educativos. Esteve como professora visitante na Université Picardie Jules Verne - Amiens- França (Laboratório CAREF/2021) e no CESDIP- França/ outubro/ 2022.

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Published

2024-04-02

How to Cite

Eigenheer, J. M. L. D., & Fonseca, D. C. (2024). The production of articles related to young people in conflict with the law, school education and life project: 2011-2021. Education, 49(1), e70/1–22. https://doi.org/10.5902/1984644475198