University Preparatory Popular Courses as affirmative action: potentialities in access to Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644473567

Keywords:

Affirmative Action, University Preparatory Popular Course, Access Policies

Abstract

The history of (not)paths of Basic Education in Brazil excluded the poor from higher levels of education, and In this sense, the emergence of University Preparatory Popular Course comes as a form of affirmative action, which aims to help the marginalized population access the university. In this paper we present part of the results of a case study that seeks to discuss if and how the TRIU, a Pre-University Course in the countryside of São Paulo, expands the possibilities of students' access to Higher Education. This work is a qualitative research of an interpretative and critic nature and was guided by the concepts of Freire and Hooks. To obtain data we analyzed documents, applied questionnaires and conducted semi-structured interviews. All collected data was analyzed through Content Analysis (BARDIN, 2004).  This research found that the pedagogy of affection, popular education, the reception practiced in the TRIU have an important role  for there to be an effective learning of the contents, triggering the entry of its students in the Higher Education Institution.

Author Biographies

Caroline Rocha Campagni, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Mestra em Educação, na Linha de pesquisa Políticas, Gestão e o Sujeito contemporâneo, pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Campus de Rio Claro (2022). Possui graduação em Ciências Biológicas (Licenciatura e Bacharelado) também pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Campus de Rio Claro ( concluídos em 2018 e 2019, respectivamente), Atualmente é Professora de Ciências na cidade de Rio Claro. Foi membro do PIBID - Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - (2014 ? 2015). Desenvolveu pesquisas na Área da Educação Ambiental e BNCC (Base Nacional Comum Curricular). Foi integrante do CEIS (2014 ? 2018) ? Centro de Estudos de Insetos Sociais, trabalhando com Educação Ambiental e conservação de abelhas nativas. Foi plantonista (2016-2019) e Professora Fund. II de Laboratório de Ciências no Colégio COC de Rio Claro (2017-2019). Membro da Direção (2018/2019) e Professora de Química (2017/2018) e Biologia (2019) do Cursinho Popular Oriente-se.

Débora Cristina Fonseca, São Paulo State University

Possui graduação em Licenciatura e Formação de Psicólogos pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1995), Mestrado e Doutorado em Psicologia (Psicologia Social) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e Livre Docência em Psicologia Social e Educacional pela Unesp. Atualmente é professora Associada (Livre Docente) na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, atuando no Departamento de Educação /IB Rio Claro e no Programa de Pós em Educação e no Programa de Pós- Graduação em Educação -UFSCAR São Carlos ( no Eixo 2 - Educação em espaço de restrição e privação de liberdade - Linha Práticas Sociais e Processos educativos) Coordena o Grupo de Pesquisas GEPEPDH (Unesp), integra do JOVEDUC (Unesp) e o INCIDIR - laboratório Interinstitucional do IPUSP SP. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia Social e Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Juventudes, Violências, Escola, Educação em Direitos Humanos, Medidas Socioeducativas (Jovens em privação e restrição de liberdade), formação de professores e agentes educativos. Esteve como professora visitante na Université Picardie Jules Verne - Amiens- França (Laboratório CAREF/2021).

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Published

2024-03-26

How to Cite

Campagni, C. R., & Fonseca, D. C. (2024). University Preparatory Popular Courses as affirmative action: potentialities in access to Higher Education. Education, 49(1), e68/1–26. https://doi.org/10.5902/1984644473567