Values education and the areas of natural sciences and their technologies in the common national curriculum base - bncc - high school: a reflection
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644471697Keywords:
values education, science education, ethics, high school, national common base curriculumAbstract
This article presents a discussion of the proposal of the National Common Curricular Base - High School - with a focus on education in values, especially in Natural Sciences and Its Technologies area. It also debates values education concepts and possibilities and its place in the subjects autonomy building and how this appears in the BNCC- High School, which proposes an integral formation permeated by the development of ethics as a competence to permeate all the areas of knowledge. Finally, the scientific-technological practice is discussed as a paradigm of contemporary society and scientific-technological education as a presupposition for citizenship, and the place of ethics and social values in this field of knowledge. The methodology used for analysis was content analysis, which enabled the quantitative highlighting of aspects of the proposal of the BNCC-high School in relation to the theme.
References
ADINOLFI, Valéria Trigueiro Santos. Educação em valores e bioética - formação de engenheiros. 2014. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014. doi: 10.11606/T.48.2014.tde-30032015-141638. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-30032015-141638/pt-br.php Acesso em: 16 set. 2022
ADINOLFI, Valéria Trigueiro Santos. Alfabetização cientifica como ferramenta para o exercício da ética: um ensaio. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 11, n. 3, p. 436–449, 2020. DOI: 10.26843/rencima.v11i3.2689. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2689
ALEXANDER, Larry; MOORE, Michael. Deontological Ethics. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Edward N. Zalta (ed.). 2012. Disponível em http://plato.stanford.edu/archives/win2012/entries/ethics-deontological/
ARAÚJO, Ulisses Ferreira. PUIG; Josep Maria; ARANTES, Valéria Amorim Arantes. (org.). Educação e valores: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus 1, 2007
BLASI, Augusto. The Self and the Management of the Moral life. Handbook of Moral Motivation. Leiden: Brill, 2013. https://brill.com/view/book/edcoll/9789462092754/BP000018.xml Web. 15 Jun. 2023
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – Ensino Médio. Brasília: MEC, 2018
CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, Jan/Fev/Mar/Abr 2003 Nº 22, p. 89-100
COLBY, A., DAMON, W. The uniting of self and morality in the development of extraordinary moral commitment. In G. G. Noam, T. E. Wren, G. Nunner-Winkler, & W. Edelstein (Eds.), The moral self (pp. 149–174). The MIT Press, 1993
CORTINA, A.; MARTINEZ, E. Ética. São Paulo: Edições Loyola, 2001
DRIVER, Julia. The History of Utilitarianism. In: The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Edward N. Zalta (ed.). 2009. Disponível em: http://plato.stanford.edu/archives/sum2009/entries/utilitarianism-history
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996, 31a ed.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2005
GILLIGAN, Carol. In a Different Voice: Psychological Theory and Women's Development. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1982
GUIMARÃES, Gilma. Da democracia na polis à Paidéia democrática. Em: Vida de Ensino, v. 02, n. 05 p. 33-45, mar/set. 2010. Disponível em: http://rioverde.ifgoiano.edu.br/periodicos/index.php/vidadeensino/article/view/120/116
HABERMAS, Jürgen. Consciência moral e agir comunicativo. Tradução de Guido A. de Almeida. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1989
ILLIERS, Johan. Between separation and celebration: Perspectives on the ethical-political preaching of Desmond Tutu. Stellenbosch Theological Journal. Stellenbosch, v. 1, n. 1, p. 41-56, 2015. 2023. http://dx.doi.org/10.17570/STJ.2015.v1n1.a2
JAEGER, Werner. Paideia: a formação do homem grego. São Paulo: Martins Fontes, 1995
KRASILCHIK, Myriam. Caminhos do ensino de ciências no Brasil. Em Aberto, Brasília, 449, ano 11, nº 55, jul. /set. 1992
LACEY, Hugh. Existe uma distinção relevante entre valores cognitivos e sociais? Sci. stud., São Paulo, v. 1, n. 2, p. 121-149, June 2003. Available from. Access on 02 July 2020. https://doi.org/10.1590/S1678-31662003000200002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-31662003000200002&lng=en&nrm=iso Acesso em 16 set 2022
LACEY, Hugh. Valores e atividade científica 1.São Paulo: Editora 34, 2008
LÉVINAS, Emmanuel. Entre nós: Ensaios sobre a alteridade, Rio de Janeiro, Ed. Vozes, 2005
MACHADO, Nilson José. Sobre a ideia de competências. Em: Perrenoud, Philippe. As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Tradução: Claudia Schilling, Fátima Murad. Porto Alegre: Artmed, 2007
MACHADO, Nilson José. Ética e educação: pessoalidade, cidadania, didática, epistemologia. Coria: Ateliê Editorial, 2012
MORIN, Edgar, A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento, Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2011
PINAR, William. The character of curriculum studies: bildung, currere, and the recurring question of the subject. New York: Palgrave Macmillan, 2011
PUIG, Josep Maria. Práticas morais: Uma abordagem sociocultural da educação moral. Tradução: Cristina Antunes. São Paulo: Moderna, 2004.
PRIESTLEY, Mark. BIESTA, Gert. Reinventing the curriculum: new trends in curriculum and practice. London/New York, Bloomsbury, 2013
RAWLS, John. História da filosofia moral. São Paulo: Martins Fontes, 2005
SACRISTÁN, José Gimeno. O que significa currículo? SACRISTÁN, José Gimeno (org.) Saberes e incertezas sobre currículo. Porto Alegre: Penso, 2013, p. 16-35
SASSERON, Lúcia Helena. CARVALHO, Anna Maria Pessoa. Alfabetização Científica: Uma Revisão Bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, V16(1), pp. 59-77, 2011
SEABRA FILHO, José Rodrigues. Protágoras e a virtude ensinável. In: Letras Clássicas, n. 2, p. 57-66, 1998
STEIN, Edith. On the Problem of Empathy. Springer Dordrecht, 2013.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

