Values education and the areas of natural sciences and their technologies in the common national curriculum base - bncc - high school: a reflection

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644471697

Keywords:

values education, science education, ethics, high school, national common base curriculum

Abstract

This article presents a discussion of the proposal of the National Common Curricular Base - High School - with a focus on education in values, especially in Natural Sciences and Its Technologies area. It also debates values education concepts and possibilities and its place in the subjects autonomy building and how this appears in the BNCC- High School, which proposes an integral formation permeated by the development of ethics as a competence to permeate all the areas of knowledge. Finally, the scientific-technological practice is discussed as a paradigm of contemporary society and scientific-technological education as a presupposition for citizenship, and the place of ethics and social values in this field of knowledge. The methodology used for analysis was content analysis, which enabled the quantitative highlighting of aspects of the proposal of the BNCC-high School in relation to the theme.

Author Biography

Valeria Trigueiro Santos Adinolfi, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

Professor at IFSP - Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo - Campus São José dos Campos/SP/Brazil and Campus São Paulo – tutor at Master's in Science and Mathematics Teaching Program

PhD - USP

MsC – Unicamp

BA of Theology – Umesp

BA  in Philosophy – Unicamp

References

ADINOLFI, Valéria Trigueiro Santos. Educação em valores e bioética - formação de engenheiros. 2014. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014. doi: 10.11606/T.48.2014.tde-30032015-141638. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-30032015-141638/pt-br.php Acesso em: 16 set. 2022

ADINOLFI, Valéria Trigueiro Santos. Alfabetização cientifica como ferramenta para o exercício da ética: um ensaio. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 11, n. 3, p. 436–449, 2020. DOI: 10.26843/rencima.v11i3.2689. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2689

ALEXANDER, Larry; MOORE, Michael. Deontological Ethics. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Edward N. Zalta (ed.). 2012. Disponível em http://plato.stanford.edu/archives/win2012/entries/ethics-deontological/

ARAÚJO, Ulisses Ferreira. PUIG; Josep Maria; ARANTES, Valéria Amorim Arantes. (org.). Educação e valores: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus 1, 2007

BLASI, Augusto. The Self and the Management of the Moral life. Handbook of Moral Motivation. Leiden: Brill, 2013. https://brill.com/view/book/edcoll/9789462092754/BP000018.xml Web. 15 Jun. 2023

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – Ensino Médio. Brasília: MEC, 2018

CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, Jan/Fev/Mar/Abr 2003 Nº 22, p. 89-100

COLBY, A., DAMON, W. The uniting of self and morality in the development of extraordinary moral commitment. In G. G. Noam, T. E. Wren, G. Nunner-Winkler, & W. Edelstein (Eds.), The moral self (pp. 149–174). The MIT Press, 1993

CORTINA, A.; MARTINEZ, E. Ética. São Paulo: Edições Loyola, 2001

DRIVER, Julia. The History of Utilitarianism. In: The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Edward N. Zalta (ed.). 2009. Disponível em: http://plato.stanford.edu/archives/sum2009/entries/utilitarianism-history

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996, 31a ed.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2005

GILLIGAN, Carol. In a Different Voice: Psychological Theory and Women's Development. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1982

GUIMARÃES, Gilma. Da democracia na polis à Paidéia democrática. Em: Vida de Ensino, v. 02, n. 05 p. 33-45, mar/set. 2010. Disponível em: http://rioverde.ifgoiano.edu.br/periodicos/index.php/vidadeensino/article/view/120/116

HABERMAS, Jürgen. Consciência moral e agir comunicativo. Tradução de Guido A. de Almeida. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1989

ILLIERS, Johan. Between separation and celebration: Perspectives on the ethical-political preaching of Desmond Tutu. Stellenbosch Theological Journal. Stellenbosch, v. 1, n. 1, p. 41-56, 2015. 2023. http://dx.doi.org/10.17570/STJ.2015.v1n1.a2

JAEGER, Werner. Paideia: a formação do homem grego. São Paulo: Martins Fontes, 1995

KRASILCHIK, Myriam. Caminhos do ensino de ciências no Brasil. Em Aberto, Brasília, 449, ano 11, nº 55, jul. /set. 1992

LACEY, Hugh. Existe uma distinção relevante entre valores cognitivos e sociais? Sci. stud., São Paulo, v. 1, n. 2, p. 121-149, June 2003. Available from. Access on 02 July 2020. https://doi.org/10.1590/S1678-31662003000200002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-31662003000200002&lng=en&nrm=iso Acesso em 16 set 2022

LACEY, Hugh. Valores e atividade científica 1.São Paulo: Editora 34, 2008

LÉVINAS, Emmanuel. Entre nós: Ensaios sobre a alteridade, Rio de Janeiro, Ed. Vozes, 2005

MACHADO, Nilson José. Sobre a ideia de competências. Em: Perrenoud, Philippe. As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Tradução: Claudia Schilling, Fátima Murad. Porto Alegre: Artmed, 2007

MACHADO, Nilson José. Ética e educação: pessoalidade, cidadania, didática, epistemologia. Coria: Ateliê Editorial, 2012

MORIN, Edgar, A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento, Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2011

PINAR, William. The character of curriculum studies: bildung, currere, and the recurring question of the subject. New York: Palgrave Macmillan, 2011

PUIG, Josep Maria. Práticas morais: Uma abordagem sociocultural da educação moral. Tradução: Cristina Antunes. São Paulo: Moderna, 2004.

PRIESTLEY, Mark. BIESTA, Gert. Reinventing the curriculum: new trends in curriculum and practice. London/New York, Bloomsbury, 2013

RAWLS, John. História da filosofia moral. São Paulo: Martins Fontes, 2005

SACRISTÁN, José Gimeno. O que significa currículo? SACRISTÁN, José Gimeno (org.) Saberes e incertezas sobre currículo. Porto Alegre: Penso, 2013, p. 16-35

SASSERON, Lúcia Helena. CARVALHO, Anna Maria Pessoa. Alfabetização Científica: Uma Revisão Bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, V16(1), pp. 59-77, 2011

SEABRA FILHO, José Rodrigues. Protágoras e a virtude ensinável. In: Letras Clássicas, n. 2, p. 57-66, 1998

STEIN, Edith. On the Problem of Empathy. Springer Dordrecht, 2013.

Published

2024-03-02

How to Cite

Adinolfi, V. T. S. (2024). Values education and the areas of natural sciences and their technologies in the common national curriculum base - bncc - high school: a reflection . Education, 49(1), e48/1–27. https://doi.org/10.5902/1984644471697