Entry and permanence strategies in the group of children: ways to interact
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644467412Keywords:
Children, Peer group, Friendship, Early childhood educationAbstract
This article aims to reflect on the interactions between five and six year old children in the environment of a Municipal School of Early Childhood Education (EMEI), in Belo Horizonte/Minas Gerais (Brazil), focusing on establishing relationships that sought to create bonds, pointing out the strategies they used to gain access and permanence in peer groups. For this study, a multidisciplinary theoretical reference was chosen based on contemporary studies on Childhood and Early Childhood Education, with special emphasis on Childhood Sociology, and supported by Social Psychology studies. A qualitative research was conducted having as main instruments the participant observation of the children's group, with records in a field diary and video recording; and semi-structured interview with the group's teachers. The information analysis revealed a strong relationship between the available space and artifacts and the way children organized themselves in more or less stable groups. The strategies of request/ invitation and interference were also highlighted as the main actions for entering the peer group and dialogue and cooperation as the main permanence strategies. The help strategy was perceived in both categories. It was also identified that, from the perspective of the children researched, integrating a group meant to be friends of the participants.
References
ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: buscando rigor e qualidade. Cadernos de Pesquisa n.113, julho/2001. p. 51-64.
BORBA, Angela Meyer. Culturas da infância nos espaços e tempos do brincar: um estudo com crianças de 4-6 anos em Instituição Pública de Educação Infantil. Tese (Doutorado em Educação)- Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, 2005. 296 p.
BRASIL. Constituição 1988. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Imprensa Oficial, 2001.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 23 dez. 1996, p. 27894.
CARVALHO, Alysson Massote; GUIMARÃES, Marília. Desenvolvimento da criança de 0 a 6 anos. In: CARVALHO, Alysson Massote; SALLES, Fátima; GUIMARÃES, Marília. (Org). Desenvolvimento e aprendizagem. Belo Horizonte: Editora UFMG- Proex, 2002. p. 31-49.
CARVALHO, Alexandre Filordi de, MÜLLER; Fernanda. Ética na pesquisa com crianças: uma problematização necessária. In: MÜLLER, Fernanda (org.). Infância em perspectiva, políticas, pesquisas e instituições. São Paulo: Cortez, 2010. p. 65-84.
CARVALHO, Mara I. Campos de; RUBIANO, Márcia R. Bonagamba. Organização do Espaço em Instituições Pré-Escolares. In: OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos de, (Org). Educação Infantil: muitos olhares, São Paulo: Editora Cortez, 1994. p.107-130.
CORSARO, William A. Reprodução Interpretativa e Cultura de pares. In: MÜLLER, Fernanda; CARVALHO, Ana Maria de Almeida (org). Teoria e prática na pesquisa com crianças: diálogos com William Corsaro. São Paulo: Cortez, 2009. p. 31-50.
CORSARO, William A. Sociologia da Infância. REIS, Lia Gabriele Regius (trad). Porto Alegre: Artmed, 2011. 384 p.
DELGADO, Ana Cristina Coll; MÜLLER, Fernanda. Sociologia da infância: pesquisa com crianças. (Apresentação). Educação e Sociedade. Campinas, Vol. 26, n. 91, maio/ago., 2005. p. 351-360.
FERNANDES, Florestan. Folclore e mudança social na cidade de São Paulo. Petrópolis: Vozes, 1979.
FERREIRA, Manuela. Do “avesso” do brincar ou... as relações entre pares, as rotinas da cultura infantil e a construção da(s) ordem(ens) social(is) instituinte(s) das crianças no jardim-de-infância. In: SARMENTO, M. J.; CERISARA, A. B., (Ed.). Crianças e Miúdos: Perspectivas Sociopedagógicas da Infância e Educação. Porto: Edições ASA, 2004. p.55-104.
GOULART, Maria Inês Mafra. A criança e a construção do conhecimento. In: CARVALHO, Alysson Massote; SALLES, Fátima; GUIMARÃES, Marília. (Org). Desenvolvimento e aprendizagem. Belo Horizonte: Editora UFMG, Proex, 2002. p.51-71.
GOUVÊA, Maria Cristina Soares de. Infância Sociedade e Cultura. In: CARVALHO, Alysson Massote; SALLES, Fátima; GUIMARÃES, Marília. (Org). Desenvolvimento e aprendizagem. Belo Horizonte: Editora UFMG, Proex, 2002. p. 13-29.
HORN, Maria da Graça de Souza. Sabores, cores, sons, aromas: a organização dos espaços na Educação Infantil. Porto Alegre: Artmed, 2004.
KUHLMANN JÚNIOR, Moysés. Educando a Infância Brasileira. In: LOPES, Eliane Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes; VEIGA, Cynthia Greive (org). 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 469-496.
LANE, Silvia Tatiana Maurer. O processo grupal. In: LANE, Silvia T. M.; CODO, Wanderley (org). Psicologia Social: o homem em movimento.8ª ed. SP: Brasiliense, 1989. p. 78-98.
MARTINS, Sueli Terezinha Ferreira. Educação científica e atividade grupal na perspectiva sócio-histórica. Ciência & Educação, v. 8, n. 2, 2002. p. 227-235.
MARTINS FILHO, Altino José. Crianças e adultos nas malhas das relações sociais: um estudo sobre os processos de socialização no interior da creche. 28ª Reunião Anual da ANPED. Caxambu/MG, 2004. Texto disponível em: www.anped.org.br. Consultado fevereiro de 2021.
MARTINS FILHO, Altino José. Práticas de socialização entre adultos e crianças, e elas entre si, no interior da creche. Pró-posições, v.19, n.1 (55), jan./abr. 2008.
MÜLLER, Fernanda. Socialização na escola: transições, aprendizagem e amizade na visão das crianças. Educar, nº 32. Curitiba: Editora UFPR, 2008. p.123-141.
MÜLLER, Fernanda; CARVALHO, Ana Maria de Almeida. Encontros e diálogos: notas introdutórias. In: MÜLLER, Fernanda; CARVALHO, Ana Maria de Almeida (org.). Teoria e prática na pesquisa com crianças: diálogos com William Corsaro. São Paulo: Cortez, 2009. p. 21-28.
OLIVEIRA, Zilma Moraes Ramos de. Jogo de papeis: um olhar para as brincadeiras infantis. São Paulo : Cortez, 2011.
QUINTEIRO, Jucirema. A emergência de uma sociologia da infância no Brasil. GT 14, 26ª Reunião Anual da ANPEd. Poços de Caldas, outubro. 2003.
QUINTEIRO, Jucirema. Infância e educação no Brasil: Um campo de estudos em construção. In: FARIA, Ana Lúcia Goulart de; DEMARTINI, Zeila; PRADO, Patrícia. Por uma cultura da infância: metodologia de pesquisa com crianças. 3.ed. Campinas: Autores Associados, 2009. p.19-47.
RIVERO, Andréa Simões. O brincar e a constituição social das crianças e de suas infâncias em um contexto de Educação Infantil. Tese (Doutorado em Educação). Centro de Ciências da Educação da UFSC, Florianópolis, 2015. 266 p.
SARMENTO, M.J. Imaginário e culturas da infância. (2003). Disponível em: http:www.iec.minho.pt/cedic/textos de trabalho. Consultado em fevereiro de 2021.
SESTINI, Ana Elisa. Interação social e comunicação na primeira infância. Tese (Doutorado em Psicologia). Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008. 257 p.
SILVA, Isabel de Oliveira. Educação Infantil no Brasil. Pensar a Educação em Revista, Curitiba/Belo Horizonte, v. 2, n. 1, jan-mar/2016. p. 03-33.
SILVA, Isabel de Oliveira E.; LUZ, Iza Rodrigues. Espaços, ambientes e contextos: reflexões sobre a Educação Infantil para crianças de 0 a 6 anos residentes em área rural em dois municípios da região sudeste do Brasil. In: BARBOSA, Maria Carmem Silveira; SILVA, Ana Paula Soares da; PASUCH, Jaqueline; LEAL, Fernanda de Lourdes Almeida; OLIVEIRA E SILVA, Isabel de; FREITAS, Maria Natalina Mendes; ALBUQUERQUE, Simone Santos de Albuquerque (Org.). Oferta e Demanda de Educação Infantil no campo. 1ª ed. v. 1. Porto Alegre: Evangraf, 2012. p. 181-217.
ZANELLA, Andréa V.; PEREIRA, Renata S. Constituir-se enquanto grupo: a ação de sujeitos na produção do coletivo. Estudos de Psicologia, 6(1), 2001. p. 105-114.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Education
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)