Social participation as the foundation of democratic school management: confluences between principles and autonomy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644464881

Keywords:

Democratic Management, Autonomy, Public School

Abstract

The democratic management is being built in Brazil from the 1990s, coinciding with the period of reforms in education and a larger process, reform of the Brazilian State itself. This article seeks to reflect on the importance of democratic management in the educational process, considering the need for articulation between the pedagogical actions and the social function of the school, as well as the political and social implications of this mode of management. This is a bibliographic research that has theoretical discussions on the topic under study as a reference. The analysis focus highlights the way in which the committed performance of the management team can enable the participation of all subjects involved in the teaching-learning process, developing, through shared management, an autonomy built by social participation, which allows the legitimation of the school success and, consequently, the maturing of democracy in the country.

Author Biographies

Lilianne Borba Castro, Secretaria da Educação do Estado da Bahia: Salvador, BA,Secretaria da Educação do Estado da Bahia

Mestra em Educação pela UESB; Professora da Rede Estadual de Ensino; Graduada em Letras e Pós-Graduada em Linguística, ambos pela UNEB; Pós-Graduada em Gestão Pública pela FACITE; Pós-Graduada em Gestão da Educação Profissional pela UNEB.

Júlia Cecília de Oliveira Alves Ribeiro, Secretaria Municipal de Educação, Dário Meira, BA

Mestra em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Especialista em Psicopedagogia Institucional pela Faculdade de Tecnologia e Ciências, Graduada em Pedagogia pela UESB. Professora da rede pública municipal de Dário Meira-BA

Adenilson Souza da Cunha Júnior, Southwest Bahia State University

Doutor em Educação FaE/UFMG. Professor da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Mestre em Educação NPGED/UFS, docente do Programa de Pós-Graduação em Educação (UESB).

Claudio Pinto Nunes, Southwest Bahia State University

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Pós-Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Atua como professor da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), onde é Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED/UESB). É Vice-Presidente Nordeste da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação (ANPEd). Líder do Grupo de Estudos Didática, Formação e Trabalho Docente (Difort/CNPq). Bolsista de Produtivida Científica do CNPq.

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Published

2023-04-18

How to Cite

Castro, L. B., Ribeiro, J. C. de O. A., Cunha Júnior, A. S. da, & Nunes, C. P. (2023). Social participation as the foundation of democratic school management: confluences between principles and autonomy. Education, 48(1), e17/1–19. https://doi.org/10.5902/1984644464881