Education of literacy teachers: systematic review of scientific production carried out in Brazil between 2014 and 2018
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644461330Keywords:
Education of literacy teachers, Education research, Systematic reviewAbstract
This research, result of a dissertation, had as objective to indicate the thematic, theoretical and methodological trends of scientific production published between 2014 and 2018 in Brazil about education of literacy teachers. With a qualitative approach, this research is characterized as bibliographic, systematic review. The analysis corpus was generated in the CAPES Catalog, involving 58 dissertations and 13 theses analyzed with content analysis. It was indicate as thematic trends: the policies of continuing education; continuing education within the school; the professional development of teachers; and the curriculum of the initial education of the pedagogue. As theoretical trends: the reflect on the practice; the critical and political view of education; the knowledge necessary for teaching; the formation of the literacy teacher and the teacher as the protagonist of his/her own formation. As methodological trends: the studies bring recurrent processes in research in education, the concern with the daily movement of the literacy teacher in the profession and the role of the teacher in the research processes. It was highlighted as gap of scientific production to deepening of studies on the education of literacy teachers, historical aspects of literacy and the development of autobiographical research. There was an absence of research on the induction period of beginning teachers, on researcher teacher and on professional life cycle, besides quantitative research, research-action, participative research and practical community research. It’s expected that this investigation will strengthen the field of studies on teacher education, especially on the education of literacy teachers, and that this work will contribute to the qualification of future research on the subject.
References
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Formação de professores em serviço: um diálogo com vários textos. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 89, p. 72-25, maio 1994.
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Formação de professores no Brasil (1990-1998). Brasília: MEC/Inep/Comped, 2002. 364p. Disponível em: <https://goo.gl/J2eLWo>. Acesso em: 11 fev. 2019.
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Formação de professores: a constituição de um campo de estudos. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 3, p. 174-181, set./dez. 2010. Disponível em: <https://goo.gl/bHgi3d>. Acesso em: 19 jun. 2018.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011. 279p.
BRASIL. Decreto nº 6.755, de 29 de janeiro de 2009. Institui a Política Nacional de Formação de Profissionais do Magistério da Educação Básica, disciplina a atuação da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CPAES no fomento de programas de formação inicial e continuada, e dá outras providências. Brasília: Casa Civil da Presidência da República Federativa do Brasil, 2009. Disponível em: . Acesso em: 22 jan. 2020.
BRZEZINSKI, Iria. Formação de profissionais da educação (2003-2010). Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2014. 153p. Disponível em: <https://goo.gl/jirhKj>. Acesso em: 11 fev. 2019.
BRZEZINSKI, Iria; GARRIDO, Elsa. Formação de profissionais da educação (1997-2002). Brasília: Ministério da Educação, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2006. 124p. Disponível em: <https://goo.gl/VmER66>. Acesso em: 11 fev. 2019.
CHARLOT, Bernard. A pesquisa educacional entre conhecimentos, políticas e práticas: especificidades e desafios de uma área de saber. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 31, jan./abr. 2006. Disponível em: <https://goo.gl/V3L9r1>. Acesso em: 20 jun. 2018.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 50. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
GATTI, Bernardete Angelina; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo de Afonso. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011.
GATTI, Bernardete Angelina; et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019. Disponível em: <http://bit.do/fa66x>. Acesso em: 28 set. 2019.
GATTI, Bernardete. Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 11-30, jan./abr. 2004. Disponível em: <http://bit.do/fbCPZ>. Acesso em: 03 set. 2019.
GATTI, Bernardete. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação e Sociedade, Campina, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out./dez. 2010. Disponível em: <https://goo.gl/y8wvFc>. Acesso em: 08 maio 2018.
GENSKE, Simone; RAUSCH, Rita Buzzi. Realidade escolar como fundamento da formação continuada em serviço. In: MENEGHEL, Stela Maria; MARTINS, Rosane Magaly (Orgs.). Diálogos entre educação e pesquisa. Blumenau: Edifurb, 2018.
HUBERMAN, Michaël. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António. (Org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto, 2000.
IBEG – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Analfabetismo + 15 anos: Pesquisa Nacional de Amostra de Domicílios Contínua, 2018. Disponível em: . Acesso em: 14 jan. 2020.
IMBERNÓN, Francisco. A formação continuada de professores. Trad.: PADILHA, J. Porto Alegre: Artmed, 2010.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 2012.
MARCELO, Carlos; VAILLANT, Denise. Políticas y programas de inducción en la docencia en Latinoamérica. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1224-1249, out./dez. 2017. Disponível em: <http://bit.do/fa66p>. Acesso em: 29 set. 2019.
MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Um balanço crítico da “década da alfabetização” no Brasil. Caderno Cedes, Campinas, v. 33, n. 89, p. 15-34, jan.-abr. 2013.
MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Educação e letramento. São Paulo: UNESP, 2004.
MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Notas para uma história da formação do alfabetizador no Brasil. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 86, n. 223, p. 467-476, set./dez. 2008. Disponível em: <http://bit.do/fa66m>. Acesso em: 28 set. 2019.
NÓVOA, António. (Coord.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote; Instituto de Inovação Educacional, 1992.
NÓVOA, António. Os professores e suas histórias de vida. In: NÓVOA, António (Org.). Vida de professores. Porto: Porto Editora, 2000.
NÓVOA, António. A solução pode estar no trabalho de pensar o trabalho. Portugal: Número Zero – Jornal da Educação. Ano 1, edição nº1, p. 8-9, abril de 2004. Entrevista conduzida por João Rita.
NÓVOA, António. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
PIMENTA, Selma Garrido; et al. Os cursos de licenciatura em pedagogia: fragilidades na formação do professore polivalente. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.43, n.1, p. 15-30, 2017. Disponível em: <http://bit.do/fa66i>. Acesso em: 09 jul. 2019.
PIMENTA, Selma Garrido. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro. Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
RAMOS, Altina; FARIA, Paulo; FARIA, Ádila. Revisão sistemática da literatura: contributo para a inovação na investigação em Ciências da Educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 41, p. 17-36, jan./abr. 2014. Disponível em: <http://bit.do/fa66f>. Acesso em: 28 set. 2019.
RAUEN, Fábio José. Roteiros de Investigação Científica: os primeiros passos da pesquisa científica desde a concepção até a produção e a apresentação. Palhoça: Ed. Unisul, 2015. 672p.
ROMANOWSKI, Joana Paulin. Formação e profissionalização docente. 3. ed. Curitiba: Editora Ibpex, 2007.
ROMANOWSKI, Joana Paulin. Tendências da pesquisa em formação de professores. Atos de Pesquisa em Educação, v. 8, n. 2, p. 479-499, maio/ago. 2013. Disponível em: . Acesso em: 01 fev. 2020.
SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2008.
SAVIANI, Dermeval. A Pedagogia no Brasil: história e teoria. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.
SOARES, Magda; MACIEL, Francisca. Alfabetização. Brasília: MEC/Inep/Comped, 2000. 173p. Disponível em: <https://bit.ly/2vpAt9I>. Acesso em: 29 abr. 2019.
SOARES, Magda. Letramento e escolarização. In: RIBEIRO, V. M. (Org.). Letramento no Brasil. São Paulo: Global, 2003. parte 2, p. 89-115.
SOARES, Magda. Alfabetização e Letramento. 7. ed. São Paulo: Contexto, 2015.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
VAILLANT, Denise; MARCELO, Carlos. Ensinando a ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba: Editora UTFPR, 2012.
VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna Ramos; ROMANOWSKI, Joana Paulin. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, v. 14, n. 41, p. 165-189, jan./abr., 2014. Disponível em: <https://goo.gl/TXpg2Z>. Acesso em: 11 dez. 2018.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação (UFSM)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)