Health Intercultural Education: ADesirable Debate in the School Sciences Curricula?
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644448266Keywords:
Health Intercultural Education, Science Education, SchoolAbstract
This articleaims to dialogue with the academic research about teacher education and pedagogical practice in Science in elementary school, focusing on the concept of health intercultural education. Exploring various theoretical, documentary and empirical sources, a dialectic relationship is designed between the potential represented by the educational appropriation of the concepts of health, interculturality and critical reflexivity and the national academic debate. Nowadays, policies and studies on health education in elementary schools are very common. On the other hand, the national research on science teaching has become increasingly prolific, addressing the issues of health, interculturality and critical-reflexive training of teachers. However, joining these aspects in a single investigative and propositive effort remains incipient in Brazil. As a synthesis, the analysis approaches theoretical and practical aspects pointing out as viable a critical-reflexive formation that can help them understand their work as an autonomous and collective research exercise in cooperation with the academy, reconfiguring didactics and the school curriculum as fields of construction of meanings and practices intercultural and healthy.
References
ALMEIDA FILHO, Naomar. A ciência da saúde. São Paulo: Hucitec, 2000.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
BERNARD, Claude. Introduction à l'étude de la médicine expérimentale. Paris: Flammarion, 2010.
BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: EdUFMG, 2013.
BOURDIEU, Pierre. Esboço de uma teoria da prática. In: ORTIZ, Renato. Pierre
Bourdieu. Coleção Grandes Cientistas Sociais. São Paulo: Ática, 1994.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Saúde. Brasília: Secretaria de Educação Básica, 1999.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências
Naturais e suas tecnologias. Brasília: Secretaria de Educação Básica, 1999.
BUSS, Paulo Marchiori. Uma introdução ao conceito de promoção da saúde. In: CZERESNIA, Dina; FREITAS, Carlos Machado (Orgs). Promoção da saúde: conceitos, reflexões e tendências. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2003.
CANGUILHEM, Georges. O normal e o patológico. São Paulo: Forense Universitária,1990.
DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta Maria. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002.
ELLIOTT, John. Action research for educational change. Buckingham: Open University Press, 1991.
FERREIRA, Marcia Serra. Currículo e cultura: diálogos com as disciplinas escolares. In: MOREIRA, Antônio Flávio;CANDAU, Vera Maria (Orgs). Currículos, disciplinas escolares e culturas. Petrópolis: Vozes, 2014.
FORQUIN, Jean-Claude. Escola e cultura. Porto Alegre: Artmed, 1994.
GAUTHIER, Clermont. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Editora Unijuí, 2006.
GIROUX, Henry. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
KRASILCHIK, Miriam. O professor e o currículo das ciências. São Paulo: EdUSP, 1987.
KRASILCHIK, Miriam. Reformas e realidade: o caso do ensino das ciências. São Paulo Perspectivas, v. 14, n. 1, 2000. p. 85-93.
KRASILCHIK, Miriam;MARANDINO, Martha. Ensino de ciências e cidadania. 2 ed.São Paulo: Editora Moderna. 2007.
LÉVI-STRAUSS, Claude. Tristes trópicos. Rio de Janeiro: Rocco, 1996.
MACEDO, Elizabeth; LOPES, Alice Casimiro. A estabilidade do currículo disciplinar: o caso das ciências. In: MACEDO, Elizabeth; LOPES, Alice Casimiro (Org.). Disciplinas e integração curricular: história e políticas. Rio de Janeiro: DP&A, 2002, p. 73-94.
MCLAREN, Peter. Multiculturalismo crítico. São Paulo: Cortez, 1997.
MOHR, Adriana. A natureza da educação em professores de ciências. Tese de Doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina, 2002, p. 409.
MOHR, Adriana; VENTURI, Tiago. Fundamentos e objetivos da Educação em Saúde na escola: contribuições do conceito de alfabetização científica. IX Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias, Girona – Espanha, 2013, p. 2348-2352.
MONTAIGNE, Michel de. Dos canibais. São Paulo: Abril Cultural, 1980. (Coleção Os Pensadores)
MOREIRA, Marco Antônio. A pesquisa básica em educação em ciências: uma visão pessoal. 2003. Disponível em <https://www.if.ufrgs.br/~moreira/Pesquisa.pdf>. Acesso em 30 de julho de 2020.
NEVES, Fagner Henrique Guedes; QUEIROZ, Paulo Pires de. O Ensino de Ciências e a Saúde: por uma Docência Intercultural e Crítico-Reflexiva na Escola Básica. Ciênc. educ. (Bauru), v. 26, 2020, p. 1 – 17.
NÓVOA, António. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE – OMS. Carta de Ottawa. Ottawa, 1986.
PÉREZ, Ricardo Martínez. Questões sociocientíficasna prática docente: ideologia, autonomia e formação de professores. São Paulo: EdUNESP, 2012.
OSBORNE, Jonathan; PATTERSON, Alexis. Scientific argument and explanation: a necessary distinction? ScienceEducation, v. 95, 2011, p. 627-638.
PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro (Orgs.).Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de umconceito. São Paulo: Cortez., 2005.
PORTOCARRERO, Vera. As ciências da vida: de Canguilhem a Foucault. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2009.
QUIVY, Raymond. MARQUET, Jacques. CAMPENHOUDT, Luc van. Manual de investigação em Ciências Sociais. Lisboa: Gradiva, 2017.
SAFATLE, Vladimir. O que é uma normatividade vital? Saúde e doença a partir de Georges Canguilhem. ScientiaStudia, v.9, n. 1, 2011.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para uma pedagogia do conflito. In: SILVA, L. H. et al. (Orgs.) Novosmapas culturais, novas perspectivas educacionais. Porto Alegre: Sulina, 1996.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Renovar a teoria crítica e reinventar a emancipação social. São Paulo: Boitempo, 2014.
SANTOS, Wildson Luiz; MORTIMER, Eduardo Fleury. Abordagem de aspectos sociocientíficos em aulas de ciências: possibilidades e limitações. Investigações em Ensino de Ciências, v. 14, n. 2, 2009, p.191-218.
SASSERON, Lucia Helena; CARVALHO, Ana Maria Pessoa. Construindo argumentação na sala de aula: a presença dociclo argumentativo, os indicadores de alfabetização científicae o padrão de Toulmin. Ciência e Educação, v. 17, 2011, p. 97-114.
SCHÖN, Donald. The reflectivepractioner. Londres: Temple Smith, 1983.
VINCENT, Guy; LAHIRE, Bernard; THIN, Daniel. Sur l’ histoíre et la théorie de la forme scolaire. In: VINCENT, Guy (Org.) L’éducacionprisonnière de la formeescolaire?Scolarisation et socialization dans les societés industrielles. Lyon: Presses Universitaires de Lyon, 1994, p. 207-227.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2005.
TODOROV, Tzvetan. O medo dos bárbaros: para além do choque entre civilizações. Petrópolis: Vozes, 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação (UFSM)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)