Production of micro-fictions in Twitter: network literary writing and learning mobilization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644448175

Keywords:

Educational Technology, Cyberculture, Twitteratura

Abstract

In the context of education in cyberculture and the popularization of social networks on the internet, we are living the phenomenon of narratives of connected subjects. One of these narratives is the production of literary texts on Twitter. In this scenario, the objective of the article was to investigate the manifestations of distinctive aspects of interactive network writing in the production of micro-fictions on Twitter. The method used was qualitative in a analytical and interpretative way. For data analysis, the Discursive Textual Analysis (DTA) technique and Social Network Analysis (ARS) principles were used. The central argument is that twitterature, the literary production on Twitter, is a pedagogy of networked writing that is built mainly through shared experience and online learning mobilization. The article concludes that the production of the literary text in a network contributes to the circulation of ways of being and sharing aesthetic content, building and mobilizing pedagogies as a way of producing contemporary cultures.

Author Biographies

Raphaelle Nascimento Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia - IFBA/Barreiras

Doutora em Educação - UFBA

Professora no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia - IFBA/Barreiras

Edvaldo Souza Couto, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Professor Titular na Faculdade de Educação na Universidade Federal da Bahia - UFBA

Doutor em Educação - UNICAMP

Pós-Doutorado em Educação - UFRGS

Bolsista em Produtividade de Pesquisa - PQ-2

References

ÁLVARES, Cristina. Quatro dimensões do microconto como mutação do conto: brevidade, narratividade, intertextualidade, transficcionalidade. Guavira Letras (PPG-Letras), v. 1, n. 15, 2015. Disponível em: http://websensors.net.br/seer/index.php/guavira/article/view/284. Acesso em: 2 jul. 2020.

AMARAL, Adriana; MONTARDO, Sandra Portella. Pesquisa em Cibercultura e Internet: Estudo exploratório comparativo da produção científica da área no Brasil e nos Estados Unidos. In: Anais do IV Colóquio Brasil-EUA de Ciencias da Comunicação, Intercom 2010, Set. de 2010. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conexao/article/view/618. Acesso em: 2 jul. 2020.

ASSMANN, Hugo. Reencartar a educação. Rumo à sociedade aprendente. Petrópolis: Vozes, 1998.

BARTHES, Roalnd. . A Aventura Semiológica. Lisboa. Edições 70, 1987.

BERTOCCHI, Sônia. Literatura de alta velocidade, 2013. Disponível em: http://lousadigital.blogspot.com.br2012/07/literatura-de-alta-velocidade.html. Acesso em: 7 jun. 2014.

BOLTER, Jay David; GRUSIN, Richard. Remediation: Understanding New Media. Cambridge: MIT, 2000.

BOURRIAUD, Nicolas. Pós-produção como a arte reprograma o mundo contemporâneo. Traduação: Denise Boltimann. São Paulo: Martins, 2009.

BURKE, Séan. The Death and Returno f the Author: Criticism and Subjectivity in Barthes, Foucault and Derrida. 2ª ed. Edimburgo: Edinbugh University press, 1998.

CAMPOS, Luciene Lemos de. Entre frinchas, a poética do microconto brasileiro. Carandá, v. 4, p. 299-321, 2011. Disponível em: http://www.abralic.org.br/eventos/cong2011/AnaisOnline/resumos/TC0674-1.pdf. Acesso em: 2 jul. 2020.

CORTÁZAR, Julio. Alguns aspectos do conto. Valise de cronópio, v. 2, p. 63-147, 1974.

COUTO, Edvaldo Souza et al. Da cultura de massa às interfaces na era digital. Revista entreideias: educação, cultura e sociedade, v. 13, n. 14, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/1185/1/2657.pdf. Acesso em: 2 jul. 2020.

COUTO, Edvaldo Souza. Pedagogias das conexões: compartilhar conhecimentos e construir subjetividades nas redes sociais digitais. In: PORTO, C., e SANTOS, E., orgs. Facebook e educação: publicar, curtir, compartilhar [online]. Campina Grande: EDUEPB, 2014, pp. 47-65. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/entreideias/article/view/3216/0. Acesso em: 2 jul. 2020.

CRESWELL, John W. Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. 4th ed. Fourth Edition, 2011.

CRUZ, Jazmín González. Tres características mínimas del Minicuento. Razón y palabra, n. 83, p. 727-744, 2013. Disponível em: https://www.razonypalabra.org.mx/N/N83/V83/31_Gonzalez_V83.pdf. Acesso em: 2 jul. 2020.

CURY, Maria Zilda Ferreira. 2007. Novas Geografias Narrativas. In: Letras de Hoje. Porto Alegre, v.42, n. 4, p. 7‐17, dezembro de 2007. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/279663481_Novas_geografias_narrativas. Acesso em: 2 jul. 2020.

DEMARY, Mensah. “In Search of Lost Tweets: On Being a Writer on Twitter”, in Electric Literature. (2015). Disponível em: http://electricliterature.com/in-search-of-lost-tweets-on-being-a-writer-on-twitter/. Acesso em: 21 abr. 2017.

ECO, Umberto. Os limites da Interpretação. 2ª ed. São Paulo Perspectiva, 2004. [1990]

ELM, Malin S. How do various notions of privacy influence decisions in qualitative internet research? In: MARKHAM, Annette N.; BAYM, Nancy. Internet inquiry. Conversations about method. Los Angles: Sage, 69-87, 2009.

FERNANDES, Leonor Rosado. Twitteratura – a rede social twitter enquanto plataforma literária. 2017. Dissertação de Mestrado. UNIVERSIDADE DE LISBOA. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/27251. Acesso em: 2 jul. 2020.

FRAISSE, Emmanuel. Internet e Literatura. In: Livros e Telas/ Aracy Alves Martins [et al.], organizadoras. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

FREEMAN, Linton. The development of social network analysis. Vancouver: Empirical Press, 2004.

GOMES, Rosely Costa Silva. Do conto ao microconto: entre a tradição e a modernidade. Revista Investigações. ISSN: 2175-294X, 2013, v. 26, n. 1. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/INV/article/view/388. Acesso em: 2 jul. 2020.

HINE, Christine. Virtual Ethnography. London: Sage, 2000.

JONES, Steve. Studying the Net. Intricacies and Issues. In: JONES, S. (ed). Doing Internet Research. Critical Issues and Methods for Examining Net. London: Sage, 1999.

LAGMANOVICH, David. (Org.). La otra mirada. Antología del microrrelato hispánico. Palencia: Menoscuatro, 2005.

LAGMANOVICH, David. El microrrelato. Teoría e historia. Polencia: Menoscuarto, 2006.

LAGMANOVICH, David. Microrrelato. Buenos Aires - Tucumán: Cuadernos de Norte y Sur, 2003.

LASTA, Elisangela; BARRICHELLO, Eurgenia M. Rocha. Proposta de uma matriz de analise de estrategias sociotecnicas de visibilidade e legitimidade presentes em blogs corporativos. In: Intercom – RBCC. São Paulo, v.36, n.1, p. 249-268, jan./jun. 2013. Disponivel em: http://www.scielo.br/pdf/interc/v36n1/13.pdf. Acesso em: 20 abr. 2014.

LEMOS, André. Cultura da mobilidade. Revista FAMECOS: mídia, cultura e tecnologia, v. 1, n. 40, 2009. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/6314/4589. Acesso em: 2 jul. 2020.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

LIMA, Elizabeth Gonzaga de. Geração blogueira: a literatura na web. In: Modos de ler: oralidades, escritas e mídias. Curitiba: Arte e Letra, 2015.

LUIJPEN, William. Introdução à fenomenologia existencial. São Paulo: EPU, 1973. 400p.

MAINGUENEAU, Dominique. Discurso literário. 2006. Trad. Adail Sobral. São Paulo: Contexto.

MARTINS, Beatriz Cintra. Autoria em rede. Mauad Editora Ltda, 2014.

MARTINS, Waleska Rodrigues de Matos Oliveira. 2011. Intensidade, brevidade e coalescência: das vertentes do conto, o microconto. In: Carandá: Revista do Curso de Letras do Campus do Pantanal – UFMS. n.4 , Corumbá‐MS, nov. 2011, p.274‐298. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/89570492/Caranda-n%C2%BA-4-CPAN-UFMS-Novembro-2011. Acesso em: 2 jul. 2020.

MONTIEL, Daniel Escandell. Tuiteratura: la frontera de la microliteratura en el espacio digital. Iberic@ l, n. 5, p. 05-05, 2015. Disponível em: http://iberical.paris-sorbonne.fr/wp-content/uploads/2014/04/05-05.pdf. Acesso em: 2 jul. 2020.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. Editora Unijuí, 2016.

MUÑOZ, R. y RIVEIRO, A. (2009), “Entrevista: Jack Dorsey”, El País, http://tecnologia.elpais.com/tecnologia/2009/03/25/actualidad/1237973279_850215.html. Acesso em: 10 fev. 2016.

NAVARRO, P.; DIAZ, C. Análisis de contenido. In: DELGADO, J. M.; GUTIERREZ, J. Métodos y técnicas cualitativas de investigación em ciências sociales. Madrid: Sintesis, 1994.

PATO, Ana. Literatura expandida: arquivo e citação na obra de Dominique Gonzalez Foerster. Edições SESC SP, 2012.

PERES, Marcelo Spalding. Os cem menores contos brasileiros do Século e a reinvenção do miniconto na literatura brasileira contemporânea. 01/04/2008 81 f. Mestrado em LETRAS Instituição de Ensino: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Biblioteca Depositária: BSCSH. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/13816/000651683.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 2 jul. 2020.

PIGLIA, Ricardo. Formas breves. Tradução José Marcos Mariani de Macedo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

RECUERO, Raquel. Redes sociais na internet. Sulina, 2011.

RECUERO, Raquel; BASTOS, Marco; e ZAGO, Gabriela. Análise de Redes para Mídia Social. Porto Alegre: Sulina, 2015.

RECUERO, Raquel; ZAGO, Gabriela. “RT, por favor”: considerações sobre a difusão de informações no Twitter. Fronteiras-estudos midiáticos, v. 12, n. 2, p. 69-81, 2010. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/259338496_RT_por_favor_consideracoes_sobre_a_difusao_de_informacoes_no_Twitter. Acesso em: 2 jul. 2020.

ROAS, David. (Org.) Poéticas del microrrelato. Madrid: Arco Libros, 2010.

ROAS, David. El microrrelato y la teoria de los géneros. In: ANDRES- -SUÁREZ, Irene; RIVAS, Antonio (Eds.). La era de la brevidade. El microrrelato hispânico. Polencia: Menoscuarto, 2008.

RODRIGUES, Rauer Ribeiro Rodrigues. 2011. Apontamentos sobre o microconto. In: Carandá: Revista do Curso de Letras do Campus do Pantanal – UFMS. n.4 , Corumbá‐MS, nov. 2011, p.248‐251. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/89570492/Caranda-n%C2%BA-4-CPAN-UFMS-Novembro-2011. Acesso em: 2 jul. 2020.

ROJO, Violeta. Breve manual para reconocer minicuentos. Azcapotzalco, México: Universidad Autónoma Metropolitana, 1997.

SANTAELLA, Lúcia; LEMOS, Renata. Redes sociais digitais: a cognição conectiva do Twitter. São Paulo: Paulus, v. 137, 2010.

SANTANA, Camila Lima Santana E. Visibilidade mediada: estratégias e ações docentes no Twitter' 12/08/2014 257 f. Doutorado em Educação. Instituição de Ensino: Universidade Federal da Bahia, Salvador. Biblioteca Depositária: Biblioteca Anísio Teixeira-FACED. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/17242. Acesso em: 2 jul. 2020.

SANTANA, Camila Lima; COUTO, Edvaldo Souza. Estratégias de visibilidade e ações docentes no twitter. Revista Educação (UFSM), v. 42, n. 2, 435-450, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/22553 . Acesso em: 6 jul. 2020.

SANTOS, Alkmar Luiz dos. Um programador na loja de cristais, ou um poeta no laboratório. In: GOULART, Sandra et al. Mobilidades culturais. Belo Horizonte: Veredas e Cenários, 2009, pp. 43-59.

SEABRA, Carlos. A onda dos microcontos. Revista Língua Portuguesa, edição de abril de 2010. Disponível em: https://www.esccrevendo ofu-turo.org.br. Acesso em: 7 jun. 2014.

SILVA, Márcia Rios da. Abrindo as portas da pasticharia: leituras e leitores na contemporaneidade. In: Leitura e Literatura do centro às margens: entre vozes, livros e redes. CORDEIRO, Verbena Maria Rocha. GONÇALVEZ, Luciana Sacramento Moreno. LIMA, Elizabeth Gonzaga de. (ORG.). Campinas: Pontes Escritores, 2016.

SOUZA, Fabrina Martinez de; RODRIGUES, Rauer Ribeiro. 2011. Uma introdução historiográfica ao estudo do microconto brasileiro. In: Carandá: Revista do Curso de Letras do Campus do Pantanal – UFMS. n.4, Corumbá‐MS, nov. 2011, p.253‐273. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/89570492/Caranda-n%C2%BA-4-CPAN-UFMS-Novembro-2011. Acesso em: 2 jul. 2020.

TORRES BEGINES, Concepción. Literatura en Twitter. A propósito del Twitter Fiction Festival. Castilla. Estudios de Literatura. Vol. 7, 2016.

ZAVALA, Lauro. "El cuento ultracorto: Hacia un nuevo canon literario", en Sara Poot Herrera (ed.), El cuento mexicano. Homenaje a Luis Leal, México: Universidad Nacional Atónoma de México (UNAM), 1996. Disponível em: http://webs.uolsinectis.com.ar/rosae/breve10.htm. Acesso em: 2 jul. 2020.

ZAVALA, Lauro. El cuento ultracorto: hacia un nuevo canon literario. In: Nouvelles, Cuentos, Short Stories. Universidad autónoma metropolitana, Xochimilco, México, 2006. Disponível em: http://www.fl.ulaval.ca/cuentos/lzcorto.html . Acesso em: 10 abr. 2010.

ZAVALA, Lauro. Para analisar a minificção. Minguante. 2011. In: http://www.minguante.com/intro.asp (este site foi desativado).

Published

2022-05-31

How to Cite

Silva, R. N., & Couto, E. S. (2022). Production of micro-fictions in Twitter: network literary writing and learning mobilization. Education, 47(1), e41/ 1–29. https://doi.org/10.5902/1984644448175