The influence of information technologies on experiences experienced in the childhood education area

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644447099

Keywords:

Educação Infantil. Tecnologias da Informação. Estudos Culturais.

Abstract

The purpose of this essay is to discuss the possible influences of information technologies on the perceptions of time and space in early childhood education, experienced by children and teachers. It is assumed that, nowadays there is a time and a space mediated by information technologies, which build ways of being and being in the world in which the effects of globalization are perceived in different spheres such as Education, from Early Childhood Education to Teaching Higher. The current society provides information technologies available to teachers and other members of the professional teams of educational institutions. With Cultural Studies, we tried to understand the concept of globalization and problematize it about the influences for the teacher, specifically that of Early Childhood Education, examining the mechanisms of accelerated information consumption in the current times. We seek in the trajectory of Early Childhood Education in Brazil the scenario to test the influences of information technologies in educational spaces, observing their influences on children and adults inserted in these places.

Author Biographies

George Saliba Manske, Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)

Doutor em Educação (UFRGS). Docente dos cursos de Educação Física e dos Programas de Pós Graduação em Educação (PPGEDU) e Saúde e Gestão do Trabalho (PPGSGT) da Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Estudos Culturais (GEPEC/CNpQ).

Luciane Wayss Staffen

Mestre em Educação (USP). Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Educação (PPGEDU) da Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI). Bolsista do Programa UNIEDU/FUMDES PÓS-GRADUAÇÃO. Especialista em Supervisão Escolar e Educação Infantil e Graduada em Pedagogia (UFRGS).  Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Estudos Culturais (GEPEC/CNpQ).

References

BARBOSA, Maria Carmem Silveira. Tempo e Cotidiano – tempos para viver a infância. Leitura: Teoria & Prática, Campinas, v.31, n.61, p.213-222, nov. 2013.

BARBOSA, Maria Carmem Silveira; HORN, Maria da Graça Souza. A cada dia a vida na escola com as crianças pequenas nos coloca novos desafios. Para pensar a docência na educação infantil / ALBUQUERQUE, Simone Santos de; FELIPE, Jane; CORSO, Luciana Vellinho. (orgs.). – Porto Alegre: Editora Evangraf, 2019. p. 17-36.

BAUMAN, Zigmunt. 44 Cartas do mundo líquido moderno. Ed. Zahar. 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular para a educação infantil. Secretaria de Educação Básica. – Brasília: MEC, SEB, 2018.

COSTA, Marisa Vorraber. Estudos culturais, educação e pedagogia. Revista Brasileira de Educação. Maio/Jun/Jul/Ago 2003 Nº 23.

CANTON, Katia. Tempo e Memória. São Paulo: Editora WMF Martins fontes, 2009. – (Coleção temas da arte contemporânea).

FORTUNA, Tânia Ramos. Cultura Lúdica na era digital: possíveis implicações das mídias eletrônicas para o comportamento infanto-juvenil. Para pensar a docência na educação infantil / ALBUQUERQUE, Simone Santos de; FELIPE, Jane; CORSO, Luciana Vellinho (orgs.). – Porto Alegre: Editora Evangraf, 2019. p. 222-237.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução Tomaz Tadeu da Silva, Guacira Lopes Louro-11. ed. -Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

LARROSA, Jorge. Tecnologias do eu e educação. In: Silva, Tomaz Tadeu. O sujeito da educação. Petrópolis: Vozes, 1994, p.35-86.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. 1.ed.; 2. reimp. – Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016. – (Coleção Educação: Experiência e Sentido).

OLIVEIRA. Zilma de Moraes Ramos de. Educação Infantil: fundamentos e métodos. – 7. Ed. – São Paulo: Cortez, 2011. – (Coleção docência em Formação).

SENNET, Richard. A corrosão do caráter: as consequências pessoais do trabalho no novo capitalismo.- 14 ed. - Rio de Janeiro: Record, 2009.

Published

2021-12-31

How to Cite

Manske, G. S., & Staffen, L. W. (2021). The influence of information technologies on experiences experienced in the childhood education area. Education, 46(1), e121/ 1–16. https://doi.org/10.5902/1984644447099