Educcommunication and Communicative Ecosystem: a Systematic Review
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644466768Keywords:
Educommunication, Communicative Ecosystem, EducationAbstract
This study aims to analyze how the concept of Communicative Ecosystem is being conceived by researchers in the field of Educommunication. The study is a Systematic Literature Review - RSL, carried out in the following databases: REdAlyc (Network of Scientific Journals of Latin America and the Caribbean, Spain and Portugal), Scopus, Scielo and ASP (Academic Search Premier), with the descriptors “Communicative Ecosystem”, “Communicative Ecosystems” and “Educommunication”. Seven articles were selected for analysis considering only those that presented the authors' own conception of the concept of Communicative Ecosystem. In the analysis of the results obtained in the RSL, it was identified that the concept of Communicative Ecosystem, in the authors' conception, presents characteristics of a dialogical, participatory and democratic communication model. From the analysis of the results, this work proposes a reflection on the concept of Educommunicative Ecosystem, which is configured when Communicative Ecosystems and Learning Ecosystems are characterized as dialogical and networked, that is, being in agreement with the principles of Educommunication.
References
ARAUJO, Bianca Liege Barreto de et al. Educomunicação: A inovação da práxis através da expressão fotográfica, in II CONGRESSO SOBRE TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO (CTRL+E 2017). Universidade Federal da Paraíba - Campus IV Mamanguape - Paraíba – Brasil 18, 19 e 20 de maio de 2017.
ALVARENGA, Camila, et al. A comunicação no Plano Nacional de Educação do Brasil: uma aproximação crítica. Cuadernos info, 35, p. 69-81. 2014.
DUVERNOY, Doriele Andrade; RÉGNIER, Jean-Claude. A Educomunicação como princípio indissociável da extensão universitária, do protagonismo juvenil e da coesão social: o caso da Rede Coque Vive. P O I É S I S. Unisul, Tubarão, Número Especial, p. 149-164, Jun/dez. 2012.
KITCHENHAM, Barbara; CHARTERS, Stuart. Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering, technical report. Keele University and University of Durham, 2007.
LAURITI, Nádia Conceição. Ecologia das relações comunicacionais: de paredes... a pontes... São Paulo: EccoS Rev. Cient., V 1. UNINOVE, p. 35-49, 1999.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. La educación desde la comunicación. Buenos Aires Grupo Editorial Norma, 2002.
OROZCO GÓMEZ, Guilhermo. Entre telas: novos papéis comunicativos e educativos dos cidadãos. In APARICCI, Roberto. (org.). Educomunicação: para além do 2.0. São Paulo: Paulinas, 2014.
ORTIZ, Felipe Chibás. Educomunicação na gestão educacional criativa em projetos corporativos EAD: um estudo de caso. Revista Científica Hermes 6: 77-97, 2012.
SARTORI, Ademilde Silveira. A Educomunicação e sua relação com a escola: a promoção de ecossistemas comunicativos e a aprendizagem distraída. Revista Comunicação, Mídia e Consumo. São Paulo. Vol. 7. N. 19, p. 33-48, 2010.
Disponível em: http://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/article/view/193. Acesso em: 10 abr. 2021
SARTORI, Ademilde Silveira. Ecossistema educomunicativo: comunicação e aprendizagem em rede. Revista Linhas. Florianópolis, v.22, n.48, p.62-79, jan./abr. 2021.
Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/19624. Acesso em: 15 mai. 2021
SILVA, Andréa Villela Mafra da. Tecnologias e Educação: O discurso da UNESCO. In Revista Educação, v. 44, 2019, p. 4.
Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/37288.
Acesso em: 19 out. 2021.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação. São Paulo: Paulinas, 2011.
SOARES, Ismar de Oliveira. Caminos de La Educomunicacíon: Utopias, Confrontaciones, Reconocimentos. Nómadas. 30. ABRIL. UNIVERSIDAD CENTRAL – COLOMBIA, p. 194-207, 2009.
SOARES, Ismar de Oliveira. A Educomunicação na América Latina: apontamentos para uma história em construção. In APARICI, Roberto. Educomunicação: Para além da 2.0. São Paulo: Paulinas, 2014.
ZANCHETTA, Juvenal, Jr. Educação para a mídia: Propostas Europeias e realidade Brasileira. Campinas, Educ. Soc., vol. 30, n. 109, p. 1103-1122, set./dez. 2009.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação (UFSM)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

