Challenges and training needs to implement the BNCC Computing in Santa Maria/RS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644491724

Keywords:

Educational computing, Teacher training, Basic education

Abstract

The implementation of the BNCC Computing in schools highlighted the need for adequate teacher training for teaching computer science in basic education. Thus, this study aimed to investigate the challenges and training needs of teachers in the municipal school system of Santa Maria for the implementation of the BNCC Computing, seeking to understand the existing gaps and propose solutions to improve the quality of teaching computer science in education. The research adopted a qualitative approach, using questionnaires to collect information about the educational profile of teachers and their perceptions about teaching computer science. The responses were examined based on the content analysis methodology (Bardin, 2011), allowing a systematic categorization and interpretation of teachers' perceptions regarding the challenges and training needs. The results highlighted both the opportunities and challenges in implementing the BNCC Computing. Although teacher diversity and qualifications are positive aspects, specific training, infrastructure and teaching materials were identified as critical points. Although 75% of teachers considered the technological conditions adequate, problems such as equipment updates and technological instability can still harm teaching. The creation of specific teaching materials was valued by 67% of participants, who also highlighted the importance of practical training aligned with the school context. As a limitation of the study, the response rate of 48% among participants may restrict the representativeness of the data. Nevertheless, the findings provide valuable insights to inform teacher training policies and improvements in the implementation process of the BNCC Computing curriculum.

Author Biography

Darlize Déglan Borges Beulck Bender, Federal University of Santa Maria

Doutora pelo PPG Educação em Ciências (PPgECi) pela Universidade Federal de Santa Maria. Bolsista CAPES (2019-2023). Mestre em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Pampa (2016-2018). Especialista em Educação Ambiental (2013-2015) e Especialista em TICS na Educação (2023-2024) pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade da Região da Campanha/URCAMP - Campus Alegrete (2007-2010) - bolsista PROESC 100. Tem experiência na área de Educação, onde atuou como professora de ciências e biologia na Educação Básica (2011 - 2015; 2024).

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BENDER, Darlize Déglan Borges Beulck; BASTOS, Giséli Duarte; SCHETINGER, Maria Rosa Chitolina. Análise cienciométrica de cursos de formação continuada de professores dos anos iniciais em relação ao ensino de ciências da natureza em produções científicas nacionais e internacionais (2010-2020). Revista de Educação, Ciência e Tecnologia - Tear, v. 2, 2022. DOI 10.35819/tear.v11.n2.a6027

BENDER, Darlize Déglan Borges Beulck; BASTOS, Giséli Duarte; SCHETINGER, Maria Rosa Chitolina. Formação emancipatória-política de professores: análise textual discursiva de teses e dissertações. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 16, n. 35, e792, 2024. DOI: https://doi.org/10.31639/rbpfp.v16.i35.e792.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Computação (Complemento à BNCC). Brasília, DF, 2022.

CRUZ, Márcia Elena Jochims Kniphoff da et al. Normas, Diretrizes e Material Didático para o Ensino de Computação na Educação Básica Brasileira. In III SIMPÓSIO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (EDUCOMP), 3., 2023, Porto Alegre, RS, Brasil. Anais eletrônicos..., Sociedade Brasileira de Computação, 2023. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/educomp/article/view/23904/23732. Acesso em 29 nov. 2024.

CRUZ, Márcia Elena Jochims Kniphoff da; MARQUES, Samanta Ghisleni; OLIVEIRA, Wilk. Desenvolvimento e Avaliação de Material Didático Desplugado para o Ensino de Computação na Educação Básica. Revista Brasileira De Informática Na Educação, n. 29, p. 160–187, mar. 2021. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/350022543_Desenvolvimento_e_Avaliacao_de_Material_Didatico_Desplugado_para_o_Ensino_de_Computacao_na_Educacao_Basica#fullTextFileContent. Acesso em: 22 abr. 2025.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 7ª. ed. São Paulo: Atlas, 2019.

KAMINSKI, Márcia Regina; KLÜBER, Tiago Emanuel.; BOSCARIOLI, Clodis. Pensamento computacional na educação básica: reflexões a partir do histórico da informática na educação brasileira. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 29, p. 604-633, jun. 2021. Disponível em: https: http://milanesa.ime.usp.br/rbie/index.php/rbie/article/view/v29p604. Acesso em: 22 abr. 2025.

Lévy, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

LIBÂNEO, José Carlos; OLIVEIRA, João Ferreira de; TOSCHI, Mirza Seabra. Educação Escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2003.

MANNILA, L. et al. Computational Thinking in K-9 Education. ITiCSE-WGR’14, Proceedings of the Working Group Reports of the 2014 on Innovation & Technology in Computer Science Education Conference. Uppsala, Sweden, p. 1-29, 2014. Disponível em: https://dl.acm.org/doi/10.1145/2713609.2713610. Acesso em: 22 abr. 2025.

NEOCATTO, Maritê Medianeira Moro. Implementação das tecnologias educacionais na rede municipal de ensino de Santa Maria: desafios da continuidade. Dissertação (Mestrado em Tecnologias Educacionais em Rede) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/15912/DIS_PPGTER_2018_NEOCATTO_MARITE.pdf?sequence=1. Acesso em: 22 abr. 2025.

NICOLETE, Priscila C. et al. Informática na educação básica pública Brasileira: análise sobre sua importância, tendências e desafios. Revista Educação Temática Digital, v. 23, n. 3, 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922021000300794. Acesso em: 22 abr. 2025.

PREFEITURA MUNICIPAL DE SANTA MARIA. NTEM Santa Maria/RS. Disponível em: https://sites.google.com/site/ntemsantamaria. Acesso em: 27 nov. 2024.

PREFEITURA MUNICIPAL DE SANTA MARIA. 1ª Olimpíada de Robótica Educacional da Rede Municipal de Ensino de Santa Maria. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1oGh0LfUCAgsPj-wCR8BusOPDiDkglE-P/view. Acesso em: 01 dez. 2024.

TICON, Sabrina Cota da. Silva; MÓL, Antônio Carlos de. Abreu; LEGEY, Ana Paula. Atividades plugadas e desplugadas na educação infantil no desenvolvimento do pensamento computacional. Dialogia, São Paulo, 40, p. 1-21, e21751, 2022. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/21751. Acesso em 22 abr. 2025.

SANTA MARIA. Decreto n° 313, de 20 de dezembro de 2007. Disponível em: https://leismunicipais.com.br/a/rs/s/santa-maria/decreto/2007/32/313/decreto-n-313-2007-define-assessoramento-pedagogico-nos-termos-da-lei-n-11301-06-e-da-outras-providencias. Acesso em: 27 nov. 2024.

SILVA, Antônio Flávio dos Santos. A transformação da educação pela integração das TICS: desafios, oportunidades e propostas pedagógicas inovadoras. Revista Fisio&terapia, v. 28, e. 137, 2024. Disponível em: https://revistaft.com.br/a-transformacao-da-educacao-pela-integracao-das-tics-desafios-oportunidades-e-propostas-pedagogicas-inovadoras/. Acesso em: 22 abr. 2025.

Published

2025-09-17

How to Cite

Bender, D. D. B. B. (2025). Challenges and training needs to implement the BNCC Computing in Santa Maria/RS. Education, 50(1), e117/1–32. https://doi.org/10.5902/1984644491724