Teaching health education content in Physical Education classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644490213

Keywords:

Health education, Teaching strategies, Pedagogical Practice

Abstract

The study aimed to analyze the teaching of health education in Physical Education classes in public schools in the Greater Florianópolis area, Santa Catarina (SC), by examining the topics addressed as well as the teaching and assessment strategies used, according to the school system. The study included 180 Physical Education teachers from the state education system of SC and from 11 municipal school systems in the Greater Florianópolis region. The data collection instruments used were: a questionnaire for the characterization of Physical Education teachers; and the Teacher Perception Scale on the Teaching of Health Education in Physical Education Classes.. Data analysis used descriptive (absolute and relative frequency) and inferential statistics (chi-square and Fisher’s exact). The findings revealed that the most commonly addressed themes in Heath Education were physical fitness, physical activity, and overall health. Practical classes were found to be the most frequently used teaching strategy, and assessment primarily focused on body language. In conclusion, teachers from the state network have addressed more topics related to health in their classes, especially body awareness, overweight and obesity, anatomical and physiological aspects of the human body, nutrition, and quality of life. These teachers using more theoretical classes for teaching purposes and employed all three assessment languages (verbal, written, and body language) to evaluate the content.

Author Biographies

Paloma Cidade Cordeiro dos Santos, Santa Catarina State University

Professora de Educação Física do Ensino Fundamental I do CEMJ- Centro Educacional Menino Jesus (2022-Atual). Mestre em Ciências do Movimento Humano pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2022). Graduada em Educação Física pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2014). Membro do Laboratório de Pesquisa em Práticas Pedagógicas da Educação Física (LAPRAPEF). Atua principalmente nos seguintes temas:educação para a saúde, educação física escolar, conteúdos, avaliação, estratégias. Cursos: Congresso sobre motricidade infantil; Seminários sobre Educação Física adaptada; Palestras sobre Educação, meio ambiente Educação Física. Cursos de Jogos e Brincadeiras.

Raquel Krapp do Nascimento, Santa Catarina State University

Professora de Educação Física na Prefeitura Municipal de Florianópolis (2022-Atual). Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano (PPGCMH) da Universidade do Estado de Santa Catarina (2021-Atual). Mestre em Ciências do Movimento Humano pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2018). Graduada em Educação Física pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2015).

Alessandra Catarina Martins, Universidade do Estado de Santa Catarina

Possui graduação em Educação Física (Licenciatura) pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), mestrado em Ciências do Movimento Humano e doutoranda pela mesma instituição de ensino. Possui especialização em Educação Física Escolar. É membro do Laboratório de Pesquisa em Práticas Pedagógicas da Educação Física (LAPRAPEF). Tem experiência prática e com pesquisas na área da Educação Física, atuando, principalmente na Educação Física escolar.

Andreia Pelegrini, Santa Catarina State University

Professora Titular no Centro de Ciências da Saúde e do Esporte (CEFID) na Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), nos cursos de graduação em Educação Física (Licenciatura e Bacharelado) e no Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Cineantropometria (GEPECIN) no CEFID/UDESC. Doutora em Educação Física, na área de Cineantropometria e Desempenho Humano, pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Revisora de periódicos nacionais e internacionais. Tem experiência na área de Educação Física, atuando principalmente nos seguintes temas: Atividade Física, Antropometria, Composição Corporal, Estado Nutricional, Saúde óssea, Imagem Corporal, Saúde do adolescente.

Alexandra Folle, Santa Catarina State University

Possui graduação em Educação Física (2002) e e especialização em Esporte Escolar (2004) pela Universidade Comunitária Regional de Chapecó. Mestre (2009) e Doutora em Educação Física (2014) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Santa Catarina. Professora Associada 3 do Departamento de Educação Física e do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano do Centro de Ciências da Saúde e do Esporte da Universidade do Estado de Santa Catarina. Vice-Coordenadora do Laboratório de Pesquisa em Práticas Pedagógicas da Educação Física (LAPRAPEF) e Membro do Laboratório de Pesquisa em Lazer e Atividade Física (LAPLAF).

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Published

2025-08-26

How to Cite

Santos, P. C. C. dos, Nascimento, R. K. do, Martins, A. C., Pelegrini, A., & Folle, A. (2025). Teaching health education content in Physical Education classes. Education, 50(1), e105/1–25. https://doi.org/10.5902/1984644490213

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