INTERACTIVE PODCAST PRODUCTION AS NA ENGLISH LANGUAGE CRITICAL READING TOOL FOR BASIC EDUCATION

Authors

Keywords:

Reading in English language, interactive podcast production, basic education.

Abstract

This work aims to analyze the potential of the technological and digital podcast tool, pointing out what are its contributions to English language reading training practices in basic education. In view of this, the article contemplates reflections on the English language reading training in basic education, and with this reviewing the main documents that guide basic education in the country, such as BNCC (2018); LDB (1996); and the Matriz de Referência do ENEM (2009). In addition, concepts related to interactive podcast production are presented in this teaching context, in which the following authors are used as a reference: Oliveira and Cardoso (2009); Adelina Moura (2010); Rosell-Aguilar (2009); Reis and Gomes (2014). In this way, the research is guided by a bibliographic and documentary investigation, which guarantees reflections in the educational area consistent with the teaching requirements of today. From this, it is concluded that the podcast tool, in addition to associating the digital practices of the connected world, it also enables the improvement of communicative skills such as orality, persuasion, critical positioning and reading, with a view to the audio recording and listening practices that characterize the tool.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hellen Boton Gandin, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Erechim, RS.

Mestranda em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Erechim, RS, Brasil.

Ana Paula Teixeira Porto, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Erechim, RS.

Doutora e Mestre em Letras pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Erechim, RS, Brasil.

References

BARROS, Gílian C.; MENTA, Eziquiel. Podcast: produções de áudio para educação de forma crítica, criativa e cidadã. Revista de Economía Política de Las Tecnologías de La Información y Comunicación, Meio Eletrônico, v. 9, n. 1, p. 1-15, 2007. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/eptic/article/view/217. Acesso em: 21 jan. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 20 jan. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9.394/1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 20 jan. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Matriz de Referência para o ENEM. Brasília: INEP/MEC, 2009. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/pdf/matriz_novoenem.pdf. Acesso em: 20 jan. 2021.

MOURA, Adelina. Da Web 2.0 à Web 2.0 móvel: implicações e potencialidades na educação. Limite: Revista de estudios portugueses y da la lusofonía, n 4, p. 81-104, 2010. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3632934.pdf. Acesso em: 19 jan. 2021.

OLIVEIRA, Susana Alexandra. CARDOSO, Eduardo Luís. Novas Perspectivas no Ensino da Língua Inglesa: Blogues e Podcasts. Educação, Formação & Tecnologias, v. 2, n. 1, p. 87-101, 2009. Disponível em: http://eft.educom.pt/index.php/eft/article/view/66. Acesso em: 20 jan. 2021.

REIS, Susana Cristina dos. GOMES, Adilson Fernandes. LINCK, Anderson José Machado. Uso de Podcast no ensino de Língua Inglesa: um estudo de caso. Revista Escrita, n. 15, p. 01-18, 2012. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/20857/20857.PDF. Acesso em: 21 jan. 2021.

REIS, Susana Cristina dos; GOMES, Adilson Fernandes. Podcasts para ensino de Língua Inglesa: análise e prática de letramento digital. Calidoscópio, São Leopoldo, v. 12, n. 3, p. 367-379, set/dez, 2014. Quadrimestral. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2014.123.11. Acesso em: 22 jan. 2021.

ROSELL-AGUILAR, Fernando. Podcasting for language learning: reexamining the potential. In: LORD, Gillian. LOMICKA, Lara. The next generation: social networking and online collaboration in foreign language learning. 8ª ed., San Marcos, Editora CALICO, p. 13-34, 2009. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/43642926_Podcasting_for_language_learning_Re-examining_the_potential. Acesso em: 21 jan. 2021.

Published

2021-10-19

How to Cite

Gandin, H. B., & Porto, A. P. T. (2021). INTERACTIVE PODCAST PRODUCTION AS NA ENGLISH LANGUAGE CRITICAL READING TOOL FOR BASIC EDUCATION. ReTER, 2(3), e6/01–13. Retrieved from https://periodicos.ufsm.br/reter/article/view/67152