Conscientização Ambiental com alunos da Educação Infantil da Escola de Ensino Fundamental Kinderwelt de Agudo - RS

Authors

  • Daniele Jaqueline Link Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Luiz Ernani Bonesso de Araújo Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Elisane Maria Rampelotto Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Clayton Hilling Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613084642

Keywords:

Environmental Education, Infantile Education, Environmental Awareness

Abstract

This work aims to become the pupils of the Infantile Education more awareness environmentally,considering that this is the first stage of the school education. The research will expose theviability of implanting the Environmental Education in the Infantile Education, attending theinterest of the children in relation to these environmental subjects. For this were providedpractical and didactical activities about the environmental problems mainly about the garbagethat affects people’s life to develop the idea of this study. However, there was achieved abibliographic research of qualitative nature, it is exploratory developed during the months ofAugust to October of 2011. The research was developed in the Elementary School Kinderwelt, inthe city of Agudo, RS. The aim public of the research was the pupils of Maternal and of Pre-school,about 29 children, with the age from two to six years. Old the themes approached had greatrelevancy in children’s learning that resulted in a good development of the activities. Theconclusion of this study demonstrated that the Environmental Education can be developed inInfantile Education, because the children are always disposed to new knowledge, information and reflection about the subjects related to the Environmental Education, with these exposes thechildren will become more awareness and attentive to all what happens around them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BASSEDAS, E.; HUGUET, T. & SOLÉ, I. Aprender e ensinar na Educação Infantil. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988.

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Brasília, 1990.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Base da Educação Nacional. Brasília, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria da educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil, v. 3, Brasília: MEC/SEF, 1998.

ELALI, G. A. O ambiente da escola – o ambiente na escola: uma discussão sobre a relação – natureza em educação infantil. Estudos de Psicologia, Natal, p. 309 – 319, 8(2), 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/epsic/v8n2/19047.pdf. Acesso em: 06 out. 2011.

GUATTARI, F. As três ecologias. 21. Ed. Campinas: Papirus, 1990.

GUIMARÃES, M. A dimensão ambiental na educação. 10. Ed. Campinas: Papirus, 1995.

JANKE, N.; TOZONI-REIS, M. F. de C. Produção coletiva de conhecimentos sobre qualidade de vida: por uma educação ambiental participativa e emancipatória. Ciência e Educação, São Paulo, v. 14, n.1, p. 147–157, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v14n1/10.pdf. Acesso em: 6 out. 2011.

NOAL, F. O.; BARCELOS, V. H. de L. Educação ambiental e cidadania: cenários brasileiros. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2003.

RIBEIRO, M. de S. L.; PROFETA, A. C. N. A. Programas de Educação Ambiental no ensino infantil em Palmeiras de Goiás: novos paradigmas para uma sociedade responsável. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Goiânia, v. 13, jul. – dez, 2004. Disponível em: http://www.remea.furg.br/edicoes/vol13/art8.pdf. Acesso em: 9 out. 2011.

SCARDUA,V. M. Educação Infantil, Educação Ambiental e Educação em Valores: uma proposta de desenvolvimento moral da criança em relação às questões ambientais. Vilha Velha, 2010. Disponível em: http://www.facevv.edu.br/Revista/04/valeriamota.pdf. Acesso em: 6 out. 2011.

SCHÜNEMANN, D. da R. Uma proposta pedagógica de conscientização ambiental na Educação Infantil. 2010. 53f. Monografia (Especialização em Educação Ambiental) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010.

Published

2012-03-12

How to Cite

Link, D. J., Araújo, L. E. B. de, Rampelotto, E. M., & Hilling, C. (2012). Conscientização Ambiental com alunos da Educação Infantil da Escola de Ensino Fundamental Kinderwelt de Agudo - RS. Monografias Ambientais, 6(6), 1305–1311. https://doi.org/10.5902/223613084642

Issue

Section

ARTICLES

Most read articles by the same author(s)