From experiment to experimentation: active methodology in the teaching of trigonometry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130843446

Keywords:

Activity, Trigonometry, Triangle Rectangle, Experiences, Active Methodology

Abstract

This paper aims to compile and test activities in the areas of mathematics, demanding the active participation of students, through experiments and trials, joining dialog to theory as a methodological option that is, aiming to insert mathematics through active experiments to reproduce, in the classroom, students` daily activities. In this sense, a reflexion about the needs to turn mathematics more attractive was made, where the classroom is not an isolated space, but providing a discussion space to unite theories and practices with the aim of training active students in their teaching and learning process. This activity model was developed in a school in Rosario do Sul – RS, with a 9th grade middle school, with 12 students and realized through four distinct moments: introduction to initial concepts, laboratorial trials, real world trials using an app, and, finally, performing calculations and discussing their results. At the end of this paper it was possible to realize that the students made significant gains in their learnings confirming that it is possible to perform mathematics through practical activities and with ludic experiences on final years of middle school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristhian Augusto Bugs, Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS

Doutor em Física pela Universidade Federal de Santa Maria. Professor adjunto da Universidade Federal do Pampa.

Guilherme de Lima de Menezes, Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS

Graduado em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Diego Guimarães Nunes, Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS

Graduado em Matemática pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Integrante do quadro técnico administrativo em educação da Universidade Federal do Pampa

Jefferson Marçal da Rocha, Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS

Dr. em Meio Ambiente e Desenvolvimento, Professor Associado da Unipampa, Professor do PPGEdu da Unipampa.

References

AGOSTINI, Vanessa Wegner; TREVISOL, Maria Teresa Ceron. A experimentação didática no ensino de ciências: uma proposta construtivista para a utilização do laboratório didático. Colóquio Internacional de Educação: Educação, diversidade e ação pedagógica, Joaçaba, Sc, v. 1, n. 2, p.753-762, 2014.

BOALER, Jo. Mentalidades Matemáticas: estimulando o potencial dos estudantes por meio da matemática criativa, das mensagens inspiradoras e do ensino inovador. Porto Alegre: Penso, 2018. 256 p. Tradução de: Daniel Bueno.

BORBA, Marcelo de Carvalho; ALMEIDA, Helber Rangel Formiga Leite de; GRACIAS, Telma Aparecida de Souza. Pesquisa em ensino e sala de aula: Diferentes vozes em uma investigação. Belo Horizonte: Autêntica, 2018. 128 p.

BRASIL. Brasil. Ministério da Educação (Org.). Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 18 maio 2019.

DE OLIVEIRA, J. R. S. Contribuições e abordagens das atividades experimentais no ensino de ciências: reunindo elementos para a prática docente/Contributions and approaches of the experimental activities in the science teaching: Gathering elements for the educational practice. Acta Scientiae, v.12 , n.1, 139-153, 2012.

D`AMBROSIO, Ubiratan. Educação matemática: da teoria

à prática. 23. ed. Campinas, Sp: Papirus, 2017. 110 p.

EDUCAÇÃO, Todos Pela (Org.). Cenários da educação. 2019. Disponível em: https://www.todospelaeducacao.org.br/pag/cenarios-da-educacao. Acesso em: 07 out. 2019.

FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. Campinas, Sp: Autores Associados, 2012. 228 p. Coleção formação de professores.

FIORENTINI, Dario; OLIVEIRA, Ana Teresa de Carvalho Correa de. O lugar das matemáticas na Licenciatura em Matemática: que matemáticas e que práticas formativas. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 27, n. 47, p.917-938, 2013.

GADOTTI, Moacir. Boniteza de um sonho: ensinar-e-aprender com sentido. Novo Hamburgo: Feevale, 2003.

JÚNIOR, C. A. M; FARIA, N. C. Memória. Psicol. Reflex. Crit., v.28, n.4.p. 780-788, 2015.

LOPES, T. B., HARDOIM, E. L. Utilização de aplicativos gratuitos para atividade de campo no ensino de trigonometria no triângulo retângulo. Revista Exitus, v. 8, 219 – 243, 2018.

MADRUGA, Z. E. F; KLUG, D. A função da experimentação no ensino de ciências e matemática: uma análsie das concepções de professores. Revista de Educação, Ciências e Matemática. v. 5, 57-68, 2015.

MOREIRA, Plinio Cavalcanti. 3+1 e suas (In)Variantes (Reflexões sobre as possibilidades de uma nova estrutura curricular na Lice. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 26, n. 44, p.1137-1150, 2012.

MÜLLER, Iraci. Tendências atuais de Educação Matemática. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, v. 1, n. 1, p. 133-144, 2000.

ORTIGÃO, Maria Isabel Ramalho, et. al. Letramento em Matemática no PISA: o que sabem e podem fazer os estudantes?. Zetetiké, Campinas, SP, v.26, n.2, 2018.

ROSITO, Berenice Alvares. O ensino de ciências e a experimentação. In: MORAES, Roque (Org.). Construtivismo e ensino de ciências. 2ª ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2003. p. 195-208.

VERONEZ, Michele Dias; PEREIRA, Emanueli. Os dizeres dos alunos de um curso de licenciatura em Matemática. Revista Sbem Rs: EDUCAÇÃO MATEMÁTICA EM REVISTA - RS, v. 1, n. 18, p.113-125, 2017.

ZORZAN, Adriana Salete Loss. ENSINO-APRENDIZAGEM: ALGUMAS TENDÊNCIAS NA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. Revista de Ciências Humanas, Frederico Westphalen, Rs, v. 10, n. 8, p.77-94, 2007.

Published

2020-05-25

How to Cite

Bugs, C. A., Menezes, G. de L. de, Nunes, D. G., & Rocha, J. M. da. (2020). From experiment to experimentation: active methodology in the teaching of trigonometry. Monografias Ambientais, 19, e4. https://doi.org/10.5902/2236130843446

Most read articles by the same author(s)