Perspectives for women's empowerment through the reading of children's classics for initial educational series

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130843392

Keywords:

Education, Empowerment, Teaching, Overcoming

Abstract

This article discusses the issue of women's empowerment and aims to reflect on a pedagogical proposal for primary school students in a public school in the municipality of São Gabriel/RS. Students from the fifth year of elementary school. The objective was to report a reflection on the role of women in contemporary society, starting from a rereading of children's classics. It is considered that by discussing new teaching and learning practices related to the role of women in the contemporary world, we can stimulate educators to seek new perspectives for their practices in all areas of knowledge. The result of these practices after analyzing the students' reports was to raise everyone's awareness about the importance of women's struggle and achievements in contemporary society. It was considered that "contemporary princesses" can save themselves and achieve the expected "happy ending" that most fairy tales bring, without, however, counting on a "prince charming". In this context it was realized that women's achievements are part of a modern reality, which must always be related to all teaching practices.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandriane Proença Figueredo, Secretária de Educação - Estado do Rio Grande do Sul. Escola Estadual de Ensino Médio Dr. Fernando Abbott.

Pedagoga - UNINTER, professora do Ensino Fundamental da Escola Estadual de Ensino Médio Dr. Fernando Abott, pós Graduado em Educação - Universidade Federal do Pampa.

Jefferson Marçal da Rocha, Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, Rio Grande do Sul.

Dr. em Meio Ambiente e Desenvolvimento, professor Associado da Unipampa, professor do PPGEdu da Unipampa

References

ANDREWS, Mark; CHAPMAN, Brenda; Animation Studios Pixar. Filme: Valente (2012)

BETTLHEIM, Bruno. Psicanálise dos contos de fadas. São Paulo: Bertrand,13° edição, 2008.

BLOG. A mente é maravilhosa. Disponível em: https://amenteemaravilhosa.com.br/princesa-se-salvou-sozinha/. Acesso em: 28/10/2019

BOTTON, Andressa. Educar para o empoderamento de meninas: apostas na infância para promover a igualdade de gênero. Brasília, DF, v.11 n.2, p.54-66, jan./jun. 2018.

CRUZ, Maria Helena Santana. Empoderamento das mulheres. Inc.Soc., Brasília, DF, v.11 n.2, p.101-114, jan./jun. 2018.

DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. 7. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.

DISNEY, Walt. Animation Studios. Filme: Moana (2016)

FORUM. REVISTA DIGITAL. Disponível em: https://revistaforum.com.br/digital/162/empoderamento-infantil-feminismo-e-equidade-para-criancas/. Acesso em: 31/10/2019.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. 49 ed. São Paulo, Cortez, 2008.

PERUZZI, Sarah Luchese; FOFONKA, Luciana. A importância da aula prática para a construção significativa do conhecimento. Porto Alegre,2013.

ROCHA, Jefferson Marçal; HAMMES, Lucio Jorge. Gestão e democracia em uma escola Pública. Revista Brasileira de Politicas e Administração da Educação. v. 34,N.2,p. 635 – 652, mai/ago, 2018.

STROMBERG, Robert. Walt Disney Pictures. Filme: Malévola (2014).

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2011.

TODA MATERIA. SITE. Disponível em: https://www.todamateria.com.br/feminismo-no-brasil/. Acesso em: 31/10/2019.

TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educ. Pesqui. [online]. 2005, vol.31, n.3.

Published

2020-05-25

How to Cite

Figueredo, S. P., & Rocha, J. M. da. (2020). Perspectives for women’s empowerment through the reading of children’s classics for initial educational series. Monografias Ambientais, 19, e2. https://doi.org/10.5902/2236130843392

Most read articles by the same author(s)