Environmental perception of student education students in Tupanciretã/RS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130840940

Keywords:

Environmental education, Environmental preservation, Sustainability

Abstract

The Environmental Education sharpens the means of perception and understanding of factors that incite the environmental preservation, values that lead to the environmental preservation and improvement of the environment in which we live. With the objective of evaluating the environmental perception of elementary school students from two schools, in Tupanciretã / RS. The analysis was based on a questionnaire, and the analysis of the answers was then made. The students are aware of the environmental problems in the Municipality and the school environment, are aware of the importance of changing attitudes and habits and realize the importance of working Environmental Education from school reality.

Downloads

Author Biographies

Nathália Leal Carvalho, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, RS

Engenheira Agronoma UFSM; Especialista em Mkt e Agribusiness; Mestre em Agronomia - Produção Vegetal - UFSM; Doutora em Agronomia - Produção Vegetal - UPF; Professora DEAg - Unijuí.

Milene Almeida Ribas, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Reabilitação Funcional da UFSM, Santa Maria.

Themis Goretti Moreira Leal Carvalho, Universidade de Cruz Alta, Cruz Alta, RS

Mestre , Professora de Curso de Fisioterapia da UNICRUZ.

Afonso Lopes Barcellos, Universidade de Cruz Alta, Cruz Alta, RS

Contador, Mestre em Desenvolvimento Rural, UNICRUZ.

References

ABREU, Raphael Lorenzeto de. Localização de Tupanciretã. Wikipedia, 2006. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Tupanciret%C3%A3. Acesso em: 31 jan. 2018.

BARCELOS, Valdo. Educação ambiental: sobre princípios, metodologias e atitudes. Petrópolis: Vozes, 2009.

BERNA, Vilmar. Como fazer educação ambiental. 2. ed. São Paulo: Paulus, 2004.

BORTOLON, Brenda; MENDES, Marisa Schmitt Siqueira. A Importância da Educação Ambiental para o Alcance da Sustentabilidade. Revista Eletrônica de Iniciação Científica, Itajaí, v. 5, n.1, p. 118-136, 2014.

COSTA, Cristiano Cunha; MAROTI, Paulo Sérgio. Percepção ambiental de docentes em escola rural no estado de Sergipe. REMOA/UFSM, v. 11, n. 11, p. 2379-2388, jan./abr. 2013.

COSTA, Ângela de Cassia; ARÁUJO, Andrea. Percepção ambiental dos alunos de uma escola da rede pública municipal da cidade de Raposa – MA. Recanto das letras, Maranhão, 2009. Disponível em: http://recantodasletras.uol.com.br/trabalhosacademicos/1759863. Acesso em: 20 dez. 2017.

DIAS, Genebaldo Freire. Educação ambiental: princípios e práticas. 3. ed. São Paulo: Gaia, 1992.

DIAS, Genebaldo Freire. Educação Ambiental: princípios e práticas. 9. ed. São Paulo: Gaia, 2004.

FERNANDES, R. S. et al. O uso da percepção ambiental como instrumento de gestão em aplicações ligadas às áreas educacional, social e ambiental. In: ENCONTRO DA ANPPAS, 2., 2004, Indaiatuba. Anais eletrônicos... Belém: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Ambiente e Sociedade, 2004. Disponível em: http://www.redeceas.esalq.usp.br/noticias/Percepcao_Ambiental.pdf. Acesso em: 31 jan. 2018.

FIGUEIRÓ, P.S. Educação para a Sustentabilidade em cursos de graduação em Administração: proposta de uma estrutura analítica. 2015. 262 f. Tese (Doutorado em Administração). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015. Disponível em: http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/131866/000982132.pdf?sequence=1. Acesso em: 26 jan. 2016.

GONÇALVES, Wantuelfer. Florestas urbanas: ação ambiental. Porto Alegre: Ed. Cinco Continentes, 1999.

HERMAN, M. L. et al. Orientando a criança para amar a terra. São Paulo: Augustus, 1992.

HERMSDOFF, S. Responsabilidade ambiental é de todos. FGV: Centro de estudos em Sustentabilidade, jul. 2013. Disponível em: http://www.pagina22.com.br/index.php/2013/07/responsabilidade-ambiental-e-de-todos/. Acesso em: 02 fev. 2018.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Dados do Município. Prefeitura Municipal de Tupanciretã, Tupanciretã, 2010. Disponível em: http://www.tupancireta.rs.gov.br/pagina/id/63/?dados-do-municipio.html. Acesso em: 31 jan. 2018.

LEFF, Enrique. Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. Petrópolis: Vozes, 2005.

MARCZWSKI, M. Avaliação da percepção ambiental em uma população de estudantes do ensino fundamental de uma escola municipal rural: um estudo de caso. 2006. 188 f. Dissertação (Mestrado em Ecologia). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2006.

MEDEIROS, A. B. et al. A Importância da educação ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, v. 4, n. 1, set. 2011.

MIRANDA, A. M. Percepção ambiental: O despertar para o conhecimento científico através de uma horta educativa. In: 1º Encontro de Educação do Colégio Gonçalves Dias, 2008, Nova Iguaçu/RJ. Anais eletrônicos... Nova Iguaçu, 2008. Disponível em: http://novaiguacu.com.br/eegd/2008/percepcao_ambiental.pdf. Acesso em: 02 fev. 2018.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 11.ed. São Paulo: Cortez, 2005.

OLIVEIRA, N. A. S. A percepção dos resíduos sólidos (lixo) de origem domiciliar, no bairro Cajuru - Curitiba-PR: um olhar reflexivo a partir da educação ambiental. 2006. 174 f. Dissertação (Mestrado em Geografia). Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2006.

PEREIRA, E. M.; FARRAPEIRA, C. M. R.; PINTO, S. L. Percepção e educação ambiental sobre manguezais em escolas públicas da Região Metropolitana do Recife. Rev. eletrônica Mestr. Educ. Ambient., v.17, 2006.

SILVA, D. G. A importância da educação ambiental para a sustentabilidade. 2012. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Ciências Biológicas). Faculdade Estadual de Educação, Ciências e Letras de Paranavaí, São Joaquim, 2012.

SILVA, F. V. P. A educação ambiental na formação da cidadania. 2008. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Ciências Biológicas). Centro Universitário Metodista Izabela Hendrix, Belo Horizonte, MG, 2008.

SILVA, V. M. A importância da preservação e conscientização do uso das águas na comunidade de Paulista - PB. 2012. 55 f. Monografia (Curso de Licenciatura em Ciências Exatas). Universidade Estadual da Paraíba, Patos, Paraíba, 2012.

VASCONCELOS, F. A. L. Análise comparativa da percepção ambiental e conhecimento de alunos da rede pública e particular da Região Metropolitana do Grande Recife acerca do tema “Ambientes Recifais”. 2005. 70 f. Monografia (Bacharelado em Ciências Biológicas). Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2005.

VIRGENS, R. A. A educação ambiental no ambiente escolar. 2011. Monografia (Curso de Licenciatura em Biologia). Consórcio Setentrional de Educação a Distância – Universidade de Brasília e Universidade Estadual de Goiás, Brasília, 2011.

Published

2020-05-15

How to Cite

Carvalho, N. L., Ribas, M. A., Carvalho, T. G. M. L., & Barcellos, A. L. (2020). Environmental perception of student education students in Tupanciretã/RS. Monografias Ambientais, 1, e7. https://doi.org/10.5902/2236130840940

Issue

Section

ENVIRONMENTAL EDUCATIVE PRACTICES

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.