Environmental perception of student education students in Tupanciretã/RS
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236130840940Keywords:
Environmental education, Environmental preservation, SustainabilityAbstract
The Environmental Education sharpens the means of perception and understanding of factors that incite the environmental preservation, values that lead to the environmental preservation and improvement of the environment in which we live. With the objective of evaluating the environmental perception of elementary school students from two schools, in Tupanciretã / RS. The analysis was based on a questionnaire, and the analysis of the answers was then made. The students are aware of the environmental problems in the Municipality and the school environment, are aware of the importance of changing attitudes and habits and realize the importance of working Environmental Education from school reality.Downloads
References
ABREU, Raphael Lorenzeto de. Localização de Tupanciretã. Wikipedia, 2006. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Tupanciret%C3%A3. Acesso em: 31 jan. 2018.
BARCELOS, Valdo. Educação ambiental: sobre princípios, metodologias e atitudes. Petrópolis: Vozes, 2009.
BERNA, Vilmar. Como fazer educação ambiental. 2. ed. São Paulo: Paulus, 2004.
BORTOLON, Brenda; MENDES, Marisa Schmitt Siqueira. A Importância da Educação Ambiental para o Alcance da Sustentabilidade. Revista Eletrônica de Iniciação Científica, Itajaí, v. 5, n.1, p. 118-136, 2014.
COSTA, Cristiano Cunha; MAROTI, Paulo Sérgio. Percepção ambiental de docentes em escola rural no estado de Sergipe. REMOA/UFSM, v. 11, n. 11, p. 2379-2388, jan./abr. 2013.
COSTA, Ângela de Cassia; ARÁUJO, Andrea. Percepção ambiental dos alunos de uma escola da rede pública municipal da cidade de Raposa – MA. Recanto das letras, Maranhão, 2009. Disponível em: http://recantodasletras.uol.com.br/trabalhosacademicos/1759863. Acesso em: 20 dez. 2017.
DIAS, Genebaldo Freire. Educação ambiental: princípios e práticas. 3. ed. São Paulo: Gaia, 1992.
DIAS, Genebaldo Freire. Educação Ambiental: princípios e práticas. 9. ed. São Paulo: Gaia, 2004.
FERNANDES, R. S. et al. O uso da percepção ambiental como instrumento de gestão em aplicações ligadas às áreas educacional, social e ambiental. In: ENCONTRO DA ANPPAS, 2., 2004, Indaiatuba. Anais eletrônicos... Belém: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Ambiente e Sociedade, 2004. Disponível em: http://www.redeceas.esalq.usp.br/noticias/Percepcao_Ambiental.pdf. Acesso em: 31 jan. 2018.
FIGUEIRÓ, P.S. Educação para a Sustentabilidade em cursos de graduação em Administração: proposta de uma estrutura analítica. 2015. 262 f. Tese (Doutorado em Administração). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015. Disponível em: http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/131866/000982132.pdf?sequence=1. Acesso em: 26 jan. 2016.
GONÇALVES, Wantuelfer. Florestas urbanas: ação ambiental. Porto Alegre: Ed. Cinco Continentes, 1999.
HERMAN, M. L. et al. Orientando a criança para amar a terra. São Paulo: Augustus, 1992.
HERMSDOFF, S. Responsabilidade ambiental é de todos. FGV: Centro de estudos em Sustentabilidade, jul. 2013. Disponível em: http://www.pagina22.com.br/index.php/2013/07/responsabilidade-ambiental-e-de-todos/. Acesso em: 02 fev. 2018.
IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Dados do Município. Prefeitura Municipal de Tupanciretã, Tupanciretã, 2010. Disponível em: http://www.tupancireta.rs.gov.br/pagina/id/63/?dados-do-municipio.html. Acesso em: 31 jan. 2018.
LEFF, Enrique. Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. Petrópolis: Vozes, 2005.
MARCZWSKI, M. Avaliação da percepção ambiental em uma população de estudantes do ensino fundamental de uma escola municipal rural: um estudo de caso. 2006. 188 f. Dissertação (Mestrado em Ecologia). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2006.
MEDEIROS, A. B. et al. A Importância da educação ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, v. 4, n. 1, set. 2011.
MIRANDA, A. M. Percepção ambiental: O despertar para o conhecimento científico através de uma horta educativa. In: 1º Encontro de Educação do Colégio Gonçalves Dias, 2008, Nova Iguaçu/RJ. Anais eletrônicos... Nova Iguaçu, 2008. Disponível em: http://novaiguacu.com.br/eegd/2008/percepcao_ambiental.pdf. Acesso em: 02 fev. 2018.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 11.ed. São Paulo: Cortez, 2005.
OLIVEIRA, N. A. S. A percepção dos resíduos sólidos (lixo) de origem domiciliar, no bairro Cajuru - Curitiba-PR: um olhar reflexivo a partir da educação ambiental. 2006. 174 f. Dissertação (Mestrado em Geografia). Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2006.
PEREIRA, E. M.; FARRAPEIRA, C. M. R.; PINTO, S. L. Percepção e educação ambiental sobre manguezais em escolas públicas da Região Metropolitana do Recife. Rev. eletrônica Mestr. Educ. Ambient., v.17, 2006.
SILVA, D. G. A importância da educação ambiental para a sustentabilidade. 2012. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Ciências Biológicas). Faculdade Estadual de Educação, Ciências e Letras de Paranavaí, São Joaquim, 2012.
SILVA, F. V. P. A educação ambiental na formação da cidadania. 2008. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Ciências Biológicas). Centro Universitário Metodista Izabela Hendrix, Belo Horizonte, MG, 2008.
SILVA, V. M. A importância da preservação e conscientização do uso das águas na comunidade de Paulista - PB. 2012. 55 f. Monografia (Curso de Licenciatura em Ciências Exatas). Universidade Estadual da Paraíba, Patos, Paraíba, 2012.
VASCONCELOS, F. A. L. Análise comparativa da percepção ambiental e conhecimento de alunos da rede pública e particular da Região Metropolitana do Grande Recife acerca do tema “Ambientes Recifais”. 2005. 70 f. Monografia (Bacharelado em Ciências Biológicas). Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2005.
VIRGENS, R. A. A educação ambiental no ambiente escolar. 2011. Monografia (Curso de Licenciatura em Biologia). Consórcio Setentrional de Educação a Distância – Universidade de Brasília e Universidade Estadual de Goiás, Brasília, 2011.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ethical guidelines for journal publication
The REMOA is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding author should ensure that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviews should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that authors can use them for improving the paper. Any selected referee who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.