O papel da história como ferramenta de educação ambiental nas escolas de educação infantil

Authors

  • Juliana Andréia Christ Schizzi Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Clayton Hillig Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613082791

Keywords:

History, Environment education, Child education, Tool

Abstract

This work is the result of research that aims at analyzing matters dealing with EnvironmentEducation, historiographic interpretation and the evolution of these processes. Checking theperception of teachers, workers, directors, active professionals in child education, analyzing whatthey are doing and or cooperating that in fact Environment Education become effective in schools.The role of History as a subject that seeks human and social development, to cooperate with theseprojects and if this cooperation exists.The role of History is seen as a tool for the formation ofcitizenship and to analyze the connection of Environment History with current reality and itstransformation along the years, as well as checking how Environment Education is done at thebase of our society / the children, by the people that handle it – the teachers; to analyze theenvironment perception of children after performing practical environment education activities atEMEI Paraíso da Criança, in the city of Horizontina – RS, with 4 / 5 year old children; motivatingchildren with practical activities. Realized with the completion of that environment education neds to be further elaboborated with the children clearly and objective, tutting theory into practicethrough projects where children are the performers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARCELLOS.S.B. Ações em Educação Ambiental e suas relações com a Interdisciplinaridade e cidadania: O caso do Projeto Social “Educação Ambiental na vila Kennedy”,no período de mar./09.2009. 95f.Monografia (Especialização em Educação Ambiental)-Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009.

KIST.A.F. “A Água numa perspectiva crítica da Educação Ambiental”: uma análise a partir da III Conferência Nacional Infanto-Juvenil pelo Meio Ambiente. no período 2009. 91f. Monografia (Especialização em Educação Ambiental)- Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009

LOVELOCK, James. Aquecimento Global, a Terra Ardente. REVISTA PLANETA - CONHEÇA O MUNDO DESCUBRA VOCE, São Paulo, ano 33, Ed.414, março 2007.

MINISTERIO DA EDUCAÇÃO E DESPORTO. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil: conhecimento de Mundo. V.3. Brasília: MEC/SEF, 1998.

MONTENEGRO, J. F ; DUARTE, F. C . Ação Coletiva na Sociedade de Risco. In: CONPEDI - Conselho Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Direito, 2008, Salvador. Anais do Conpedi - 2008, 2008. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/. Acesso em: 23 fev 2010.

NEFUSSI, Nelson; LICCO, Eduardo. Políticas de Saneamento e Meio Ambiente. 2000. Disponível em: http://www2mre.gov.br/cdbrasil/. Acesso em: 26 abr.2009.

______.Enchentes.Disponível em: http://www2.mre.gov.br/cdbrasil/itamaraty/web/port/meioamb/mamburb/enchente/apresent.htm. Acesso em: 26 abr.2009.

PIAGET, J. A psicologia da criança. 17 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

SOARES, H.Pós – Modernidade e Exclusão. A Razão. São Paulo, 02 fev 2002. Disponível em: http://www.angelfire.com/sk/holgonsi/. Acesso em: 5 ago 2009.

________. Pós – Modernidade, política e educação. A razão. Recife, 11 Nov 2005. Disponível em: http://www.angelfire.com/sk/holgonsi/. Acesso em: 5 ago 2009.

_____. Globalização: sobre os “Riscos de grande Consequencia” A Razão. [S.L], 07 dez 2000. Disponível em: http://www.angelfire.com/sk/holgonsi/. Acesso em: 5 ago 2009.

_____. Cidadania como um conceito de Totalidade. A Razão. [S.L] 10 set 1993. Disponível em:

http://www.angelfire.com/sk/holgonsi/. Acesso em: 25 ago 2009.

____. Globalização e Participação Política. A Razão .[S.L] jun 2001. Disponível em: http://www.angelfire.com/sk/holgonsi/. Acesso em: 22 ago 2009.

Published

2011-03-31

How to Cite

Schizzi, J. A. C., & Hillig, C. (2011). O papel da história como ferramenta de educação ambiental nas escolas de educação infantil. Monografias Ambientais, 2(2), 335–348. https://doi.org/10.5902/223613082791

Issue

Section

ARTICLES

Most read articles by the same author(s)