Let's take care of Brazil - the challenge of environmental education in series final elementary school

Authors

  • Eliana Aparecida Cadoná Universidade Estadual do Rio Grande do Sul, Três Passos, RS
  • Luciane Sippert Universidade Estadual do Rio Grande do Sul, Três Passos, RS
  • Divanilde Guerra Universidade Estadual do Rio Grande do Sul, Três Passos, RS
  • Robson Evaldo Gehlen Bohrer Universidade Estadual do Rio Grande do Sul, Três Passos, RS
  • Mastrângello Enivar Lanzanova Universidade Estadual do Rio Grande do Sul, Três Passos, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130818814

Keywords:

Basic education, Pollution, Natural resources

Abstract

Environmental education is at present the major challenge of schools and their teachers, because every day numerous discussions arise around this issue. The need is noticeable this insertion, as indeed the climate and environmental changes we are witnessing is attributed almost exclusively to human action. This study aims to evaluate and present an account of work experience undertaken with a group of students of final grades of elementary school about the environmentally correct problems, using as a tool, the teaching material available by federal government. This is an action research. Preliminary results show some changes in relation to the use of water with greater rationality, the need to promote the interest of parents about the irrational use of pesticides and the use of water for the placement of these products on the need for maintenance and expansion of forests. It can be seen therefore that this material has been significant for the initiation of environmental education, has provided great moments of interaction and reflection, and present different ways to teach the proposed content, making, students are the active subjects the construction of their learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliana Aparecida Cadoná, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul, Três Passos, RS

Graduação em Ciências Biológicas - Licenciatura e Bacharelado pela UNIJUÍ. Especialista em Segurança Alimentar e Agroecologia pela UERGS, em Gestão Educacional pela UFSM e em Metodologia do Ensino de Biologia e Química pela UNINTER.

Luciane Sippert, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul, Três Passos, RS

Possui graduação em Letras pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. Mestrado em Educação nas Ciências, área de Letras, pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul.

Divanilde Guerra, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul, Três Passos, RS

Possui graduação em Agronomia. Mestrado em Fitotecnia na área de concentração Plantas de lavoura. Doutorado em Fitotecnia, com ênfase em Melhoramento e Biotecnologia Vegetal. 

Robson Evaldo Gehlen Bohrer, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul, Três Passos, RS

Engenheiro Ambiental graduado pela Universidade de Santa Cruz do Sul. Mestre em Tecnologia Ambiental - UNISC.

Mastrângello Enivar Lanzanova, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul, Três Passos, RS

Possui Graduação em Agronomia pela Universidade Federal de Santa Maria, Mestrado em Ciência do Solo pela UFSM e Doutorado em Engenharia Agrícola pela UFSM.

References

RESENDE, Á. V. de. Agricultura e qualidade da água: contaminação da água por nitrato. Documentos Embrapa Cerrados, Planaltina, DF: Embrapa Cerrados, 2002, 29 p.

SAUVÉ, L. Educação Ambiental: possibilidades e limitações. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.31, n.2, p.317-322, maio/ago, 2005.

Published

2015-07-15

How to Cite

Cadoná, E. A., Sippert, L., Guerra, D., Bohrer, R. E. G., & Lanzanova, M. E. (2015). Let’s take care of Brazil - the challenge of environmental education in series final elementary school. Monografias Ambientais, 14, 117–119. https://doi.org/10.5902/2236130818814

Most read articles by the same author(s)