A educação ambiental como veículo de inclusão social na Escola Rural 21 de Abril - Linha Rincão Fundo - Panambi/RS
DOI:
https://doi.org/10.5902/223613083956Palavras-chave:
Meio Ambiente, Educação Ambiental, Rural, Projeto CriarResumo
O trabalho realizado teve como objetivo geral Acompanhar a prática em Educação Ambiental na Escola Municipal 21 de Abril. A escola está localizada na zona rural de Panambi - RS,mais precisamente na Linha Rincão Fundo, distante 10 km do centro do município. Neste sentido se investigaram valores e atitudes ambientais nos alunos participantes do Projeto Criar, analisando os principais aspectos que formam a base ambiental dos adolescentes participantes e identificando que tipos de materiais podem ser usados, e ou reutilizados na fabricação de novos objetos nos processos de educação. Como método de coleta de dados utilizou-se questionários. A pesquisa identificou o conhecimento dos alunos participantes do Projeto Criar. Os resultados obtidos demonstram os vários fatores ambientais atuais quepreocupam a humanidade, porquê os fenômenos naturais desequilibram a harmonia entre ohomem e o meio ambiente, gerando prejuízos em todos os ecossistemas, na saúde dos sereshumanos e na economia mundial. Pois o ser humano está mais preocupado com o seu conforto, com o seu modo de vida. Os problemas ambientais ficam relegados a um segundo plano ou nem são reconhecidos. Por isso o Projeto Criar chama a atenção da sociedade para uma juventude que possa contribuir para um meio ambiente sustentável e para que ações como estas possam trazer benefícios sociais.Downloads
Referências
ALMEIDA, J. A. Pesquisa em extensão rural: um manual de metodologia. Brasília: MEC/ABEAS, 1989.
BARROS, Carlos; PAULINO, Wilson Roberto - Ciências, O meio Ambiente; 5° série, São Paulo, ed. Àtica, 2003.
______, Carlos; PAULINO, Wilson Roberto - Ciências, Os Seres Vivos. São Paulo, ed.Ática, 2002.
BALERINI, Samuel. O meio ambiente em debate. São Paulo: ed. Moderna, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa-7ºed., Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1998.
FREIRE, Paulo. Política e educação. São Paulo; Cortez, 1998.
GRESSLER, L. A. Introdução à pesquisa: Projetos e relatórios. 2. ed. São Paulo: Loyola, 2004.
MELLER, Cleria Bitencorte. Compensação Florestal: eixo articulador de ações em educação ambiental. Ijuí: ed. UNIJUÍ, 2002.
MINAYO, M. C. S. et al. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1994.
MOTA, Paulo Roberto O meio Ambiente, São Paulo, ed. Àtica, 2003. PARASURAMAN, A. Marketing Research. Toronto: Addison Wesley Publishing Company, 1986.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
ZAMBERLAM, Jurandir; FRONCHETI, Alceu - Agricultura Ecológica; preservação do pequeno agricultor e do meio ambiente. Petrópolis, ed. Vozes, 2001.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA. PRPGP. Estrutura e apresentação de monografias, dissertações e teses – MDT/UFSM. 6. ed. Santa Maria: Ed. da UFSM, PRPGP, 2006.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Ethical guidelines for journal publication
The REMOA is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding author should ensure that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviews should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that authors can use them for improving the paper. Any selected referee who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.