Learning experience design: evaluation of the Addie model and contributions for distance education

Authors

  • Andrea Moura da Costa Souza INSTITUTO FEDERAL DO CEARA
  • Maria Lucijane Gomes de Oliveira UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ
  • Marcos Antônio Martins Lima UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ
  • Blússia Tétis Brito Batista GPAGE, grupo de pesquisa em avaliação e gestão

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133831922

Abstract

Reflecting on the design of learning, leads us to understand how the learner grasps for this learning process to occur effectively. The role of the teacher is important in the whole process, because it will provide the student with a learning experience that is achieved. The purpose of this research is to describe the Addie model - Analysis, design, development, implementation and evaluation - and evaluate their contributions to teaching practice, making use of the design of learning experience in distance learning higher education. We conclude that the Addie model is an important tool in pedagogical planning. In which, the teacher needs to complete the steps all steps to then evaluate the student learning.

Key-words: experience design; evaluation; model Addie.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrea Moura da Costa Souza, INSTITUTO FEDERAL DO CEARA

Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC) - Linha de pesquisa Avaliação Educacional / Eixo Avaliação Institucional - Mestre em Administração e Educação pela Université de Nancy 2, Especialista em Gestão e Planejamento Estratégico. Bacharel em Administração e em Filosofia. Atuando no Instituto Federal do Ceara, UFC- virtual e Universidade Aberta do Brasil como professora-tutora e colaboradora de conteúdo. Docente da Faculdade Fametro. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Avaliação e Gestão Educacional (GPAGE) UFC/CNPq, atualmente desenvolve pesquisas em Avaliação de competências, Formação docente, Tecnologias digitais e Planejamento estratégico. Tem experiência técnica em consultoria organizacional ,docência no ensino superio

Maria Lucijane Gomes de Oliveira, UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ

PEDAGOGA, DESIGN INSTRUCIONAL, MESTRE EM EDUCAÇÃO

Marcos Antônio Martins Lima, UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ

Dr. em Educação, pós doutor em Gestão, professor do programa de pós graduação em Educação.

Blússia Tétis Brito Batista, GPAGE, grupo de pesquisa em avaliação e gestão

Graduada em Administração e pesquisadora do grupo Gpage

References

BERTALANFFY, Karl Ludwig von. Teoria geral dos sistemas. Petrópolis: Vozes, 2008.

BONFIM, David. Pedagogia no treinamento. Rio de Janeiro: Qualitymark, 1998.

FILATRO, Andrea. Design instrucional na prática. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2008.

GOMES, Alex Sandro; SILVA, Paulo André. Design de experiências de aprendizagem: criatividade e inovação para o planejamento das aulas. Recife: Pipa Comunicação, 2016.

LEBRUN, Marcel. Quality towards an expected harmony: pedagogy and technology speaking together about innovation. AACE Journal, 15(2), 115-130. Chesapeake, VA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved August 21, 2017. Disponível em https://www.learntechlib.org/p/21024/. Acesso em 10 ago. 2017.

LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1990.

LIMA, Marcos Antonio Martins. Auto-avaliação e desenvolvimento institucional na educação superior: projeto aplicado em cursos de administração. Fortaleza: UFC, 2008.

LUCKESI, Carlos Cipriano. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. São Paulo: Cortez, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

KRAEMER, Maria Elisabeth Pereira. A avaliação da aprendizagem como processo construtivo de um novo fazer. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 10, n. 2, 2005, p. 137-147.

RAABE, André Luis Alice; GOMES, Alex Sandro; BITTENCOURT, Ig Ibert; PONTUAL, Taciana. Educação criativa: multiplicando experiências para a aprendizagem. Recife: Pipa Comunicação, 2016.

SIMÃO NETO, Antonio; HESKETH, Camile Gonçalves. Didática e design instrucional. Curitiba: Iesde, 2009.

SOUZA, Andréa Moura da Costa. Avaliação docente em estagio probatório: estudo das ações educacionais do programa CASA/UFC-comunidade de cooperação e aprendizagem significativa. Fortaleza: UFCE, 2016. 173f. Tese (doutorado em Educação). Universidade Federal do Ceará.

STUFFLEBEAM, Daniel. The CIPP model for evaluation: an update, a review of the model’s development, a checklist to guide implementation. Paper read at Oregon Program Evaluators Network Conference, at Portland, Oregon, 2003.

TYLER, Ralph. Princípios básicos do currículo e do ensino. Porto Alegre: Globo, 1974.

VIÉVILLE, Claude; PETER, Yves-Alain. Learning activity modeling and management. International Conference on Computers in Education (ICCE’02). IEEE. Auckland, New Zealand, 2002.

Published

2019-01-06

How to Cite

Souza, A. M. da C., Oliveira, M. L. G. de, Lima, M. A. M., & Batista, B. T. B. (2019). Learning experience design: evaluation of the Addie model and contributions for distance education. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 1(1), 1–9. https://doi.org/10.5902/2318133831922

Most read articles by the same author(s)