Letter to children in schools in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448065787202Keywords:
Experiences, Children, schools, Dreams, EducationAbstract
Inspired by Glória Anzaldúa's letter to women writers from the Third World, I ask the author for poetic permission to write a letter addressed to the childhoods I have listened to in schools in Brazil and to propose a dialogue between the listening and the way they cross me, their speeches, and educator-researchers who have sought to think about children, experiences, and schools, aiming to find possibilities for a living life among the disharmonious and fragmented contents with which contemporary schools have fed them. Given the possibility of listening that has been generously offered by the children, I have been searching for the traces of dream promises for another possible school.
Downloads
References
ANZALDÚA, Gloria. Falando em línguas: uma carta para as mulheres escritoras do terceiro mundo. Revista Estudos Feministas, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 229, 2000. DOI: 10.1590/%x. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/9880. Acesso em: 10 fev. 2020.
FREIRE, Fátima. Existem educadores que escolhem deixar marcas. Ciclo O desaparecimento da Infância. Casa Tombada: São Paulo, 2024.
HAN, Byung Chul. O desaparecimento dos rituais: Uma topologia do presente. Tradução Gabriel Salvi Philipson. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2021.
KOHAN, W. O. Vida e Morte da Infância, entre o Humano e o Inumano. Educação & Realidade, [S. l.], v. 35, n. 3, 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/13083. Acesso em: 21 mar. 2024.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.
NOGUERA, Renato; BARRETO, Marcos. Infancialização, ubuntu e tekoporã: elementos gerais para educação e ética afroperspectivistas. child.philo, Rio de Janeiro , v. 14, n. 31, p. 625-644, set. 2018. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-59872018000300625&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 15 fev. 2023. Epub 17- maio -2019.
PIORSKY, Gandy. As mãos e a criança: a alma e as mãos. Gandhy Piorsky, 01/09/2022. Disponível em: https://www.gandhypiorski.com.br/post/as-m%C3%A3os-e-a-crian%C3%A7a-a-alma-e-as-m%C3%A3os. Acesso em 15/02/2024.
RODRIGUES, A.; ROCON, P. C.; ROSEIRO, S. Z.; NODARI, V. A. F., Crianças em pesquisas que se arriscam, riscam e dão passagem a abordagens metodológicas brincantes. REBEH.Vol. 02, N. 02, Abr. - Jun., 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/rebeh/article/view/9956/6770. Acesso em: 10 nov. 2023.
VEIGA, Ana Lygia Schil da (Nina). A pesquisa em artes-manuais para terapias. Medicina Integratica, 2020. Disponível em: https://revistamedicinaintegrativa.com/a-pesquisa-em-artes-manuais-para-terapias/. Acesso em 15 mai. 2023.
Todos os exemplos aqui apresentados são fictícios:
BRASIL. Constituição Federal. Brasília: Senado Federal, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituiçao.htm. Acesso em: 9 jun. 2007.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Digital de Ensino de Filosofia - REFilo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.