The possibilities of thinking about education and teacher training through PIBID: experience with visualities in education
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448065786285Keywords:
PIBID, Teacher Training, Philosophy, ExperienceAbstract
His report brings reflections on how the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (PIBID) plays an important role in teacher training. We present two reports that emerge from the performance in the PIBID of Philosophy of the Federal University of Rio de Janeiro held at the Colégio Estadual André Maurois and the Universidade Federal Fluminense held at the Colégio Estadual Joaquim Távora and the Colégio Estadual Aurelino Leal. Thinking about the teaching of philosophy as an experience mediated by films is the central point of this report. Equally important is the teacher training process that programs like PIBID provide. We use as references philosophers who focus on teaching philosophy as a thought experience, as well as documents that allow us to understand the objectives of creating the program.
Downloads
References
ALVES, D. A filosofia no ensino médio: ambiguidades e contradições na LDB. Prefácio de Sílvio Gallo. Campinas: Autores Associados/Fapesp, 2002.
ALVES, Dalton José. Metodologia da filosofia e do ensino de filosofia:tensões e confluências. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 39, p. 41–53, 2015. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/6183. Acesso em: 4 abr. 2024. DOI: 10.5585/eccos.n39.6183.
BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Formação de Profissionais do Magistério da Educação Básica. Brasília, 2009.
BUZZI RAUSH, Rita. Contribuições do PIBID à Formação Inicial de Professores na Compreensão de Licenciandos Bolsistas, Atos de Pesquisa em Educação - PPGE/ME, v. 8, n. 2, p.620-641, mai./ago. 2013.
CERLLETI, Alejandro. O ensino de filosofia como problema filosófico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
CABRERA, Júlio. O cinema Pensa: Uma introdução à filosofia através dos filmes. Rio de Janeiro: Rocco, 2006.
CESAR, Renata Paiva. O ensino de Filosofia no Brasil. Revista Pandora Brasil: “Filosofia, educação e virtude: o caminho para a felicidade", São Paulo, n. 38, p.1-11, jan. 2012.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à pratica educativa. São Paulo: Editora: Paz e Terra 5 Ed.: 1996.
GALLO, Silvio. Ética e Cidadania: caminhos da filosofia (elementos para o ensino de filosofia). São Paulo: Papirus, 2000.
GALLO, Silvio.; Aspis, R. L. Ensinar Filosofia - um livro para professores. São Paulo: Atta Mídia e Educação, 2009.
GALLO, Silvio. Metodologia do ensino de filosofia. Campinas: Papirus, 2012.
PIMENTA, Selma Garrido. Pesquisa-ação crítico colaborativo: construindo seu significado a partir de experiências com a formação docente. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/9HMYtvM7bpRtzLv6XyvwBxw/?format=pdf&lang=PT. Acesso em 21 dez. 2023.
MARÇAL, K. I; CRUZ, T. de Mello R. Prefácio. In: TOMAZETTI, E. M. (Org.). Filosofia no Ensino Médio: experiências com cinema, teatro, leitura e escritura a partir do PIBID. São Leopoldo, RS: Oikos, 2012. p. 3-4.
MARCONDES, Danilo. É possível ensinar a filosofia? E, se possível como? In: KOHAN, W. (Org). Filosofia; caminhos para o seu ensino. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Digital de Ensino de Filosofia - REFilo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.