The possibilities of thinking about education and teacher training through PIBID: experience with visualities in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065786285

Keywords:

PIBID, Teacher Training, Philosophy, Experience

Abstract

His report brings reflections on how the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (PIBID) plays an important role in teacher training. We present two reports that emerge from the performance in the PIBID of Philosophy of the Federal University of Rio de Janeiro held at the Colégio Estadual André Maurois and the Universidade Federal Fluminense held at the Colégio Estadual Joaquim Távora and the Colégio Estadual Aurelino Leal. Thinking about the teaching of philosophy as an experience mediated by films is the central point of this report. Equally important is the teacher training process that programs like PIBID provide. We use as references philosophers who focus on teaching philosophy as a thought experience, as well as documents that allow us to understand the objectives of creating the program.

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Author Biographies

Brunno Amâncio, Fluminense Federal University

Atuo como Professor de Filosofia na Educação Básica e no Ensino Superior. Mestre em Educação pelo PPGEDU UFF, Licenciado e Bacharel em Filosofia pela UFF, graduando em Pedagogia pela FEBF UERJ e membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Filosofia, Política e Educação - NUFIPE UFF.

Carolina Romanazzi, Federal University of the State of Rio de Janeiro

Possui licenciatura plena em Filosofia pela UFRJ (2015), Mestra em Filosofia e Ensino pelo Programa de Pós Graduação de Filosofia e Ensino CEFET-RJ(2018). Especialista em Educação, Trabalho e cultura profissional: multidimensionalidade da práxis docente na faculdade de Educação da UFF/ Niterói. Atualmente é doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEdu e mebra do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Diferenças, Educação, Gênero e Sexualidade NUdes. Atuou como professora substituta do Colégio de Aplicação da UERJ. Foi professora voluntária no Pré-vestibular Social da Biblioteca do Engenho do Mato (2016), professora da SEEDUC/RJ no período 2019/2020 e professora de Filosofia na prefeitura de Duque de Caxias/RJ na rede FUNDEC (2021-2022). Atualmente é professora substituta da Faculdade de Formação de Professores da Universidade Estadual do Rio de Janeiro.Tem interesse na área da Filosofia contemporanea, ensino da Filosofia, a presença das mulheres na Filosofia e estudos sobre violênecia de gênero e seus atravessamentos no espaço escolar e não escolar.

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Published

2024-04-26

How to Cite

Amâncio, B., & Romanazzi, C. (2024). The possibilities of thinking about education and teacher training through PIBID: experience with visualities in education. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 10(1), e4/1–17. https://doi.org/10.5902/2448065786285