The Pedagogical Residence\Mackenzie interpreted in the light of Marli André's categories: an experience report.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065784426

Keywords:

Pedagogical Residence, Marli André, Philosophy/Pedagogy, interdisciplinarity, transdisciplinarity.

Abstract

This article concerns a review on the interdisciplinary project among philosophy and pedagogy of the Pedagogical Residence promoted by CAPES, in the philosophy graduation course at Universidade Presbiteriana Mackenzie, that happened upon of the categories developed by Marli André. The author, who is especially concerned with everyday school issues, especially in the 1st grade, proposes to analyze the ethnographic studies that were once carried out, and presents us with three essential dimensions, as follows: institutional/organizational, institutional/pedagogical and philosophical/historical/epistemological. This article uses these categories developed by the author to review experiences, experiences and learnings of the interdisciplinary and transdisciplinary processes that took place in the period of 2019 throughout its journey and participation in the Pedagogical Residence project. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Elisa Pereira Lopes, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Maria Elisa Pereira Lopes - Prof. do Curso de Pedagogia da Universidade P. Mackenzie, doutoranda pelo Programa de Educação, Arte e História da Cultura da mesma Instituição. Mestrado em Pedagogia pela PUC-SP..  Coordenadora Institucional do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência.  São Paulo-SP. ORCID - https://orcid.org/0000-0002-6205-400X

Jennifer Andressa da Silva Cabrera, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Licenciada em Filosofia pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Bolsista no Programa Residência Pedagógica em 2018/2019.

References

ANDRE, Marli Eliza Dalmaso Afonso de. Questões do cotidiano na escola de primeiro grau. Didática e a Escola de Primeiro Grau. São Paulo: FDE, 1992. Disponível em: http://www.crmariocovas.sp.gov.br/amb_a.php?t=019. Acesso em: 5 jun.2022.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ Acesso em: 5 jun.2022.

CANÇADO, Márcia. Um estudo sobre a pesquisa etnográfica em sala de aula in Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 23, 2012. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8639221. Acesso em: 3 jun. 2022.

GUSDORF, Georges. Passado Presente Futuro da Pesquisa Interdisciplinar. Revista Tempo Brasileiro, n. 121. Rio de Janeiro: 1995.

JAPIASSU, Hilton. A atitude interdisciplinar no sistema de ensino. Revista Tempo Brasileiro, n. 108. Rio de Janeiro, 1992.

KOHLBERG, Lawrence. The Psychology of Moral Develpment – Essays on moral development. Harper & Row Publishers, 1984.

LA TAILLE, Yves; OLIVEIRA, Martha Kohl de, & DANTAS, Heloisa. Piaget, Vygotsky e Wallon: teorias psicogenéticas em discussão. São Paulo: Summus editorial, 1992.

LIPMAN, Matthew; SHARP, Ann. Margareth. Filosofia e o desenvolvimento do raciocínio. In A Comunidade De Investigação E O Raciocínio Crítico. São Paulo: CBFC, 1995, p.17-32 (Vol. 2, Coleção Pensar).

PIAGET, Jean. Os procedimentos em Educação Moral. in Cinco Estudos de Educação Moral, Macedo.L. (org) e outros, São Paulo: Casa do Psicólogo, 1996.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. Porto alegre: Artes Médicas, 1998.

VALLE, Maria de Jesus Ornelas. A formação do leitor competente: Estratégias de Leitura. Disponível em: http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/producoes_pde/artigo_maria_jesus_ornelas_valle. Acesso em: 8 jun. 2018

Published

2023-12-06

How to Cite

Cilento, A. Z. G., Pereira Lopes, M. E. ., & da Silva Cabrera, J. A. (2023). The Pedagogical Residence\Mackenzie interpreted in the light of Marli André’s categories: an experience report. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 9(1), e10/1–29. https://doi.org/10.5902/2448065784426

Issue

Section

Artigos – Demanda contínua