The use of philosophical texts in the classroom: what do teachers think about it?
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448065738631Keywords:
Teaching Philosophy, Reading of philosophical texts, Philosophical experience.Abstract
This paper aims to analyze the perceptions of Philosophy teachers in service about the use of texts of philosophers in the classroom. The theoretical reference is related to the understanding of the role of Philosophy in society according to Jaspers (1971) and the importance of the use of philosophical texts in the classroom. The research is of qualitative nature and the subjects are 32 Philosophy teachers of the public school network of the State of Paraná, Brazil. The data were collected through questionnaires and organized and analyzed through the content analysis, from which it was possible to identify five categories. The results point out that teachers’ perceptions about the use of texts of philosophers in the classroom are related to the issues about the teaching of Philosophy in a reflexive way, as a historical and fundamental construction for the student to live a philosophical experience.Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.
GABRIEL, Fábio Antonio. A aula de Filosofia enquanto experiência filosófica. Rio de Janeiro: Multifoco, 2017.
HORN, Geraldo Balduino; VALESE, Rui. O texto filosófico nas aulas de Filosofia do Ensino Médio: análise e proposição a partir da experiência paranaense. Filosofia e Educação, Campinas, v. 4, n. 1, p. 159-176, abr./set. 2012. DOI: https://doi.org/10.20396/rfe. v4i1.8635442
JASPERS, Karl. Introdução ao pensamento filosófico. Tradução de Leônidas Hegenberg e Octanny Silveira da Mota. São Paulo: Cultriz, 1971. MENDES, Ademir Aparecido Pinhelli; REZENDE, Edson Teixeira de. O uso de mapas conceituais para leitura de textos filosóficos em sala de aula no Ensino Médio. NESEF – Filosofia e Ensino, Curitiba, v. 3, n. 3, p. 35-48, jun./set. 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/nesef. v3i3.54667
NIETZSCHE, Friedrich. Obras incompletas. Tradução de Rubens R. Torres Filho. São Paulo: Abril Cultural, 1978 (Coleção Os Pensadores).
SEVERINO, Antônio Joaquim. Como ler um texto de Filosofia. 2. ed. São Paulo: Paulus, 2009.