Practice of linguistic/semiotic analysis in the context of Portuguese language classes: what do we still need to discuss?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148569386

Keywords:

Practice of linguistic/semiotic analysis, Portuguese language class, Basic education school

Abstract

In the field of Applied Linguistics, especially in the last 10 years, there has been a series of researches focused on what has been called, after Geraldi (1984), 'linguistic analysis practice'. Such researches have sought, among several other objectives, to outline theoretical-methodological and didactic-pedagogical paths around the work with linguistic knowledge in Portuguese Language (LP) classes in the context of Basic Education (EB). After the publication of the BNCC (BRASIL, 2018), the term 'linguistic analysis practice' is added to the word 'semiotics'. From this perspective, our objective in this article is to present a theoretical-methodologically supported debate about what is (or should be) the 'practice of linguistic/semiotic analysis' (PAL/S) in the context of the LP class at EB. Far from a modeling or prescriptive bias, we aim to outline a debate around characterizing elements, with the aim of 'opening up to dialogue' in search of counterwords about the work with PAL/S in Brazil. Our article is essentially theoretical-methodological, considering the bibliographical and documental review, but with the explicit purpose of making it possible to be a response (in Bakhtinian terms) to different (re)appropriations and contradictions surrounding working with PAL/S in the LP class.

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Author Biographies

Terezinha da Conceição Costa-Hübes, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, PR

Professora Associada da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE - atuando no Programa de Pós-graduação em Letras e no Curso de graduação em Letras. Fez o Estágio Pós-doutoral em Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Santa Catarina (2012-2013), Doutorado em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (2004-2008); Mestrado em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (2000-2002); graduada em Letras pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE (1990-1993).

Rodrigo Acosta Pereira, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC

Professor Adjunto da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), onde atua no PIBID - Língua Portuguesa, na graduação e nos Programas de Pós-graduação em Linguística (PPGLg) e Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS). Doutor em Linguística, na área de concentração Linguística Aplicada, na UFSC (CNPq). Pós-doutor em Linguística Aplicada na PUCSP. Membro do NELA - Núcleo de Estudos em Linguística Aplicada e do Grupo de Estudos no Campo Discursivo na UFSC e no Grupo de Pesquisa Práticas discursivas na contemporaneidade na UFRN. Membro do GT - Gêneros Textuais/Discursivos da ANPOLL.

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Published

2023-02-02

How to Cite

Costa-Hübes, T. da C., & Pereira, R. A. (2023). Practice of linguistic/semiotic analysis in the context of Portuguese language classes: what do we still need to discuss?. Letras, 1(64), 06–23. https://doi.org/10.5902/2176148569386