“Curatorship”, authorship and transcontinental fraternities – the work of Joca Reiners Terron

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148530753

Keywords:

Territory-affection, Autobiographical space, Contemporary novel, Latin American literature

Abstract

Taking into consideration the novel Noite dentro da noite (2017), by Joca Reiners Terron, and its author’s role as the literary organizer of the series Otra Língua – which presents to the Brazilian reader the work of writers from different Latin American countries –, this research intends to focus on the transcontinental fraternity that Terron’s work, as an author and a “curator”, outlines. This is the sense under which Noite dentro da noite, until now the author’s most ambitious novel, is “read”: as if it were the Brazilian portion of an Ibero-American continent literarily forged by the curated collection, a strategy which allows for the reflection on spaces and affections.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renata Farias de Felippe, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Doutora em Teoria Literária (2009) e Mestre em Literatura Brasileira (2003) pela Universidade Federal de Santa Catarina, graduada em Letras/Português pela Fundação Universidade Federal do Rio Grande (2000). Professora Adjunta (nível 4) na Universidade Federal de Santa Maria, atuou também como Professora Substituta na Universidade Federal de Santa Catarina (2009 a 2010) e na Fundação Universidade Federal do Rio Grande (2003 e 2004). Seus temas de interesse são: Literatura Contemporânea; Gêneros; Crítica Latino-Americana; Intermidialidades.

References

AIRA, César. Como me tornei freira. Trad. Angélica Freitas. Rio de Janeiro: Rocco, 2013.

ARFUCH, Leonor. O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. Trad. Paloma Vidal. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2010.

AZEVEDO, Luciene. Romances não-criativos. In: Revista Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, n. 50, p. 157-171, jan./abr. 2017. Disponível em: http://periodicos.unb.br/index.php/estudos/issue/view/1391/showToc. Acesso em: 30/11/17.

GARRAMUÑO, Florencia. Depois do sujeito: formas narrativas contemporâneas e vida impessoal. In: Revista Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, n. 50, p. 157-171, jan./abr. 2017. Disponível em:http://periodicos.unb.br/index.php/estudos/issue/view/1391/showToc. Acesso em: 05/12/17.

HERBERT, Julián. Cantiga de findar. Trad. Miguel del Castillo. Rio de Janeiro: Rocco, 2014.

KLINGER, Diana. Escritas de si, escritas do outro: o retorno do autor e a virada etnográfica. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2012.

LADDAGA, Reinaldo. Estética de laboratório. Trad. Magda Lopes. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

LUDMER, Josefina. Aqui América Latina: uma especulação. Trad. Rômulo Monte Alto. Belo Horizonte: UFMG, 2013.

MAGALHÃES, Célia. Os monstros e a questão racial na narrativa brasileira. Belo Horizonte: UFMG, 2003.

RICHARDSON, Brian. Unnatural voices. Athens: Ohio University Press. 2006.

SCHØLLHAMMER, Karl Erik. Ficção brasileira contemporânea. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

TERRON, Joca Reiners. A tristeza extraordinária do Leopardo das Neves. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

TERRON, Joca Reiners. Curva de Rio Sujo. São Paulo: Planeta do Brasil, 2003.

TERRON, Joca Reiners. Do fundo do poço se vê a lua. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

TERRON, Joca Reiners. Não há nada lá. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

TERRON, Joca Reiners. Noite dentro da noite. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

Published

2018-11-28

How to Cite

Felippe, R. F. de. (2018). “Curatorship”, authorship and transcontinental fraternities – the work of Joca Reiners Terron. Letras, (57), 49–62. https://doi.org/10.5902/2176148530753