Pedagogy of multiliteracies: main methodological propositions and researches at the national level
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176148525319Keywords:
Multiliteracies, Methodological propositions, National researchesAbstract
New forms of communication and interaction due to digitality and cultural and linguistic diversity imply changes in the context of personal life, public life and in the worklife. Thus, Cope and Kalantzis (2000) proposed a pedagogy that considers the cognitive, cultural and social effects of different contexts and cultures, the Pedagogy of Multiliteracies. In this article, I discuss the main methodological propositions of this pedagogy and present recent studies on the subject developed at the national level.Downloads
References
BRASIL. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. In: Linguagens, Códigos e Tecnologias. Brasília: MEC, 2006. Disponível em: http://goo.gl/RxeyS3. Acesso em: maio de 2016.
COPE, B. KALANTZIS, M. Multiliteracies: New Literacies, New Learning. In: Framing Languages and Literacies: Socially Situated Views and Perspectives. Edited by M. R. Hawkins. New York: Routledge, 2013, p. 105-135.
COPE, B. KALANTZIS, M. (Eds.) Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures. Routlege: London, 2000.
DUBOC, A. P. M. Letramento crítico nas brechas da sala de língua inglesa. In: TAKAKI, Nara Hiroko; MACIEL, Ruberval Franco (Org.). Letramentos em Terra de Paulo Freire. Campinas: Pontes, 2014.
DUBOC, A. P. M. Atitude Curricular: Letramentos Críticos nas brechas da formação de professores de inglês. Tese de doutorado. Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês do Departamento de Línguas Modernas da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo: USP. 2012. 246 f.
GARCÍA-CANCLINI, N. Culturas híbridas – Estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: EDUSP, 2008[1989].
KALANTZIS, M. COPE, B. Learning by Design Project Group. Learning by Design, Victorian Schools Innovation Commission & Common Ground, Melbourne, 2005.
KALANTZIS, M. COPE, B. New Learning: Elements of a science of education. Port Melbourne, Cambridge University Press, 2008.
KALANTZIS, M. COPE, B. Literacies. Cambridge University Press, Cambridge UK, 2012, 464pp.
MACIEL, R.F. Negociando e reconstruindo conhecimentos e práticas locais: os documentos oficiais e a formação de professores de inglês. Tese [Doutorado]. Programa em Estudos Linguísticos e Literário de Inglês. USP, 2013a.
KALANTZIS, M. COPE, B. Eu sei o que é bom pra você! A lógica da emancipação revisitada e a formação de professores. In: ZACCHI, V. J.; TAVARES, R. Novos letramentos, novos olhares: formação de professores e ensino de língua inglesa, 2013b.
ROJO, R.; MOURA, E. (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.
ROJO, R. (Org.). Escola Conectada, os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013.