INTEGRATED LABORATORY OF SCIENTIFIC-ACADEMIC LITERACIES - LILA: FACING CHALLENGES IN LANGUAGE EDUCATION

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148553338

Palavras-chave:

Academic literacies, scientific literacies, collaborative network, activities

Resumo

In order to focus on actions towards academic literacies in university laboratories, we aim at: a) identifying activities carried out; b) presenting LILA as a collaborative network of activities related to the teaching, researching and extension tripod. The qualitative research method included bibliographic review and survey in social media as well as the description of actions to be developed in our lab and their underlying theoretical framework. The results indicate that all laboratories contribute to the insertion of students and researchers in academic literacy practices and events, whereas LILA intends to contribute in network to both scientific and academic literacies.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

BARROS, Webert Cavalcanti. A compreensão do letramento científico a partir da análise de TCC do campo jurídico. 2017. 316 f. Tese (Doutorado) Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017. Disponível em: <https://bit.ly/3hBVrs8>. Acesso em: 15 de jul. de 2020.

BRAGA, S. [Correspondência via e-mail]. Destinatário: Marlene Aparecida Ferrarini-Bigareli. Londrina, 22 de jul. de 2020.

BEZERRA, Benedito Gomes; LÊDO, Amanda Cavalcante de Oliveira. Gêneros Acadêmicos e Processos de Letramentos no Ensino Superior. In: PERREIRA, Regina Celi Mendes (Org.). Escrita na universidade: panoramas e desafios na américa latina. João Pessoa – PB: Editora da UFPB, 2018.

CORREA, Djane Antonucci; SANTOS, Rosita Maria Bastos dos; MORAES, Marcela Marabeli de. Laboratório de estudos do texto: espaço para práticas sociais e acadêmicas. Revista Conexão UEPG, Ponta Grossa, v. 7, n. 1, p. 112-117, 2011. Disponível em: <https://bit.ly/3jcJoSu>. Acesso em: 22 de jul. de 2020.

CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes; VIEIRA, Isabela Rodrigues. Letramentos em língua portuguesa e inglesa na educação superior brasileira: marcos e perspectivas. Ilha do Desterro, Florianópolis v. 69, n. 3, p. 209-221, 2016. Disponível em: < https://bit.ly/2YtV9MC >. Acesso em: 22 de jul. de 2020.

CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes; VIGNOLI, Jacqueline Sanches. Articulações teóricas para ações de didatização de gêneros em prol de letramentos acadêmicos In: GUIMARÃES, Ana Maria de Mattos; CARNIN, Anderson; LOUSADA, Eliane Gouvêa. (org.). O Interacionismo Sociodiscursivo em foco: reflexões sobre uma teoria em contínua construção e uma práxis em movimento. Araraquara: Letraria, 2020. Disponível em: < https://bit.ly/34pO9UV>. Acesso em: 10 de jul. de 2020.

DeBOER, George E. Scientific literacy: Another look at its historical and contemporary meanings and its relationship to science education reform. Journal of Research in Science Teaching, New York, v. 37, n. 6, p. 582-601, 2000. Disponível em: <https://bit.ly/31oH19t>. Acesso em: 22 de jul. de 2020.

FERREIRA, Marília Mendes; LOUSADA, Eliane Gouvêa. Ações do laboratório de letramento acadêmico da Universidade de São Paulo: promovendo a escrita acadêmica na graduação e na pós-graduação. Ilha do Desterro, Florianópolis, v. 69, n. 3, p. 125-140, 2016. Disponível em: <https://bit.ly/3hmNN4P>. Acesso em: 22 de jul. de 2020.

GIL, Beatriz; ARANHA, Solange. Um estudo do gênero abstract na disciplina de Antropologia: a heterogeneidade da(s) área(s). Delta, São Paulo, v. 33, ed. 3, 2017. Disponível em: <https://bit.ly/2Yx2fQm>. Acesso em: 02 de jul. de 2020.

GUNAWARDENA, Maya. The implications of literacy teaching models. International Journal of Education and Literacy Studies, v. 5, n. 1, p. 94-100, 2017. Disponível em: <https://bit.ly/31lQRZB>. Acesso em: 17 de jul. de 2020.

LABORATÓRIO de Estudos do Texto - LET (2007- 2017). Roteiro: Emerson Lima, Tais Regina Guths, Yara Fernanda Novatzki. Ponta Grossa, 2020. 1 vídeo (35 min.) Disponível em: <https://bit.ly/31l7vby>. Acesso em: 27 jul. 2020.

LEA, M. R.; STREET, B. V. Student writing in higher education: an academic literacies approach. Studies in Higher Education, n. 23, v. 2, p. 157-172, 1998. Disponível em: < https://bit.ly/2YxT5mW>. Acesso em: 05 de jun. de 2020.

______. Student writing and staff feedback in Higher Education: an academic literacies approach. In: LEA, Mary; STIERER, Barry eds. Student Writing in Higher Education: New Contexts. Milton Keynes, UK / Philadelphia, USA: Open University Press / Society for Research into Higher Education, 2000.

______. O modelo de Letramentos acadêmicos: Teoria e Aplicações. Filol. Linguíst. Port., São Paulo, v. 16, n. 2, p. 477-493, jul./dez. 2014. Disponível em: <https://bit.ly/3aTSYXJ>. Acesso em: 03 de jun. de 2020.

MAGALHÃES, Tânia Guedes; CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes. Letramento científico, gêneros textuais e ensino de línguas: uma contribuição na perspectiva do interacionismo sociodiscursivo. Raído, Dourados, v. 12, n. 30, p. 52-72, dez. 2018. Disponível em: <https://bit.ly/3jb6t8h>. Acesso em: 22 de jul. de 2020.

MOTTA-ROTH, Désirée et al. Letramentos acadêmicos em comunidades de prática: culturas disciplinares. Letras, Santa Maria, n. 52, p. 111, 2016. Disponível em: <https://bit.ly/3hs8pZz>. Acesso em: 22 de jul. de 2020.

MOTTA-ROTH, Désirée. Laboratório de Pesquisa e ensino de leitura e redação LABLER/UFSM. Anais da ANPOLL, 1998. Disponível em: <https://bit.ly/2Ytv7ZX>. Acesso em: 22 de jul. de 2020.

______. Letramento científico: sentidos e valores. Notas de Pesquisa, Santa Maria, RS, v.1, p.12-25, 2011. Disponível em: < https://bit.ly/2YtF49O>. Acesso em: 22 de jul. de 2020.

PEREIRA, Regina Celi Mendes. ATA: Ateliê de Textos Acadêmicos. Disponível em: <https://bit.ly/3leUCrG >. Acesso em: 27 de jul. 2020.

PORTAL DE PERIÓDICOS DA CAPES. Relatório bibliométrico revela desempenho e tendências da pesquisa brasileira. 13 de setembro de 2019. Disponível em: <https://bit.ly/2Y98cTz>. Acesso em: 17 de ago. de 2020.

Paul PRIOR, Paul; BILBRO, Rebecca. Academic enculturation: Developing literate practices and disciplinary identities. In: CASTELLÓ, Montserrat; DONAHUE Christiane (Eds.), University writing: Selves and texts in academic (pp. 19-31). Bingley, UK: Emerald, 2012. Disponível em: <https://bit.ly/3hrcAF9>. Acesso em: 22 de jul. de 2020.

SENEM, Janaína. Da inscrição do sujeito na escrita acadêmica. 2017. 162 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pós Graduação em Linguística, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017. Disponível em: <https://bit.ly/2YtOWjA>. Acesso em: 22 de jul. de 2020.

STREET, Brian V. Literacy in theory and practice. London: Cambridge University Press, 1984.

______. Os novos estudos sobre letramento: histórico e perspectivas. In: MARILDES, M.; CARVALHO, G. T. Cultura escrita e letramento. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2010.

______. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad. Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2014.

TASHAKKORI, A.; CRESWELL, J. The new era of mixed methods. Journal of Mixed Methods Research, v.1, p. 3–7, 2007. Disponível em: < https://bit.ly/3jbiqek>. Acesso em: 31 jul. de 2020.

UEPG. LET. Disponível em: <https://bit.ly/3j3maOK>. Acesso em: 31 jul. de 2020.

UFPB. Regina Celi Mendes Pereira. Disponível em: < https://bit.ly/3aVOShU>. Acesso em: 27 de jul. de 2020.

UFPR. Sobre o CAPA – o primeiro ‘writing center’ do Brasil. Disponível em: <https://bit.ly/3aQLYL2>. Acesso em: 27 de jul. de 2020.

UFSC. Laboratório de Escrita Acadêmica e Leituras – LABEAL. Disponível em: <https://bit.ly/3hkL3oJ>. Acesso em: 27 de jul. de 2020.

UFSM. LABLER - Laboratório de Pesquisa e Ensino de Leitura e Redação. Disponível em: <https://bit.ly/3ldmyMz>. Acesso em: 27 de jul. de 2020.

Downloads

Publicado

2021-10-19

Como Citar

Cristovão, V. L. L., Vignoli, J. S., Ferrarini-Bigareli, M. A., & Retorta, M. S. (2021). INTEGRATED LABORATORY OF SCIENTIFIC-ACADEMIC LITERACIES - LILA: FACING CHALLENGES IN LANGUAGE EDUCATION. Letras, 379–400. https://doi.org/10.5902/2176148553338

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)