‘Integrated Laboratory of Scientific-academic Literacies - LILA’: facing challenges in language education

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148553338

Palavras-chave:

Academic literacies, Scientific literacies, Collaborative network, Activities

Resumo

This paper aims at presenting the results of a study whose objectives are a) to identify activities related to academic literacies carried out in Brazilian university writing laboratories; b) to present LILA as a collaborative network lab. This research was carried out within a qualitative paradigm, including a bibliographic review, document analysis of labs investigated and the description of future actions to be developed by LILA. The results indicate that these laboratories contribute to the insertion of students and researchers in academic literacies practices, and thus LILA was conceived in order to promote both scientific and academic literacies.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

BARROS, Webert Cavalcanti. A compreensão do letramento científico a partir da análise de TCC do campo jurídico. 2017. 316 f. Tese (Doutorado) Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017. Disponível em: <https://bit.ly/3hBVrs8>. Acesso em: 15 de jul. de 2020.

BRAGA, S. [Correspondência via e-mail]. Destinatário: Marlene Aparecida Ferrarini-Bigareli. Londrina, 22 de jul. de 2020.

BEZERRA, Benedito Gomes; LÊDO, Amanda Cavalcante de Oliveira. Gêneros Acadêmicos e Processos de Letramentos no Ensino Superior. In: PERREIRA, Regina Celi Mendes (Org.). Escrita na universidade: panoramas e desafios na américa latina. João Pessoa – PB: Editora da UFPB, 2018.

CORREA, Djane Antonucci; SANTOS, Rosita Maria Bastos dos; MORAES, Marcela Marabeli de. Laboratório de estudos do texto: espaço para práticas sociais e acadêmicas. Revista Conexão UEPG, Ponta Grossa, v. 7, n. 1, p. 112-117, 2011. Disponível em: <https://bit.ly/3jcJoSu>. Acesso em: 22 de jul. de 2020.

CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes; VIEIRA, Isabela Rodrigues. Letramentos em língua portuguesa e inglesa na educação superior brasileira: marcos e perspectivas. Ilha do Desterro, Florianópolis v. 69, n. 3, p. 209-221, 2016. Disponível em: < https://bit.ly/2YtV9MC >. Acesso em: 22 de jul. de 2020.

CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes; VIGNOLI, Jacqueline Sanches. Articulações teóricas para ações de didatização de gêneros em prol de letramentos acadêmicos In: GUIMARÃES, Ana Maria de Mattos; CARNIN, Anderson; LOUSADA, Eliane Gouvêa. (org.). O Interacionismo Sociodiscursivo em foco: reflexões sobre uma teoria em contínua construção e uma práxis em movimento. Araraquara: Letraria, 2020. Disponível em: < https://bit.ly/34pO9UV>. Acesso em: 10 de jul. de 2020.

DeBOER, George E. Scientific literacy: Another look at its historical and contemporary meanings and its relationship to science education reform. Journal of Research in Science Teaching, New York, v. 37, n. 6, p. 582-601, 2000. Disponível em: <https://bit.ly/31oH19t>. Acesso em: 22 de jul. de 2020.

FERREIRA, Marília Mendes; LOUSADA, Eliane Gouvêa. Ações do laboratório de letramento acadêmico da Universidade de São Paulo: promovendo a escrita acadêmica na graduação e na pós-graduação. Ilha do Desterro, Florianópolis, v. 69, n. 3, p. 125-140, 2016. Disponível em: <https://bit.ly/3hmNN4P>. Acesso em: 22 de jul. de 2020.

FIAD, R. S. A escrita na universidade. Revista da ABRALIN, v. Eletrô-nico, n. Especial, 2ª parte, p. 357-369. 2011. Disponível em: <http://www.abralin.org/revista/RVE2/14v.pdf.> Acesso em: 05 de jan. 2019.

FINARDI, K.; GUIMARÃES, F. F. Internacionalização, rankings e pu-blicações em inglês: a situação do Brasil na atualidade. Estudos em Avaliação Educacional, v. 28, n. 68, p. 600-626, 2017.

FISCHER, A. Sentidos situados em eventos de letramento na esfera acadêmica. Educação, Santa Maria, v. 35, n. 1, p. 215-228, maio/ago, 2010. Disponível em: <http://www.ufsm.br/revistaeducacao>. Acesso em: 10 de jan. 2018.

GIL, B.; ARANHA, S. Um estudo do gênero abstract na disciplina de Antropologia: a heterogeneidade da(s) área(s). DELTA, São Paulo, v. 33, n. 3, p. 843-871, 2017.

GUNAWARDENA, M. The implications of literacy teaching models. International Journal of Education and Literacy Studies, v. 5, n. 1, p. 94-100, 2017.

LABORATÓRIO de Estudos do Texto - LET (2007- 2017). Roteiro: Emerson Lima, Tais Regina Guths, Yara Fernanda Novatzki. Ponta Grossa, 2020. 1 vídeo (35 min.) Disponível em: <https://bit.ly/31l7vby>. Acesso em: 27 jul. 2020.

LEA, M. R.; STREET, B. V. Student writing in higher education: an academic literacies approach. Studies in Higher Education, v. 2, n. 23, p. 157-172, 1998.

LEA, M. R.; STREET, B. V. Student writing and staff feedback in Higher Education: an academic literacies approach. In: LEA, M.; STIERER,

B. (Eds.). Student writing in Higher Education: new contexts. Milton Keynes, UK / Philadelphia, USA: Open University Press / Society for Research into Higher Education, 2000, p. 32-46.

LEA, M. R.; STREET, B. V. O modelo de letramentos acadêmicos: teoria e aplicações. Filol. Linguíst. Port., São Paulo, v. 16, n. 2, p. 477-493, jul./dez. 2014.

MAGALHÃES, T. G.; CRISTOVÃO, V. L. L. Letramento científico, gê-neros textuais e ensino de línguas: uma contribuição na perspectiva do interacionismo sociodiscursivo. Raído, Dourados, v. 12, n. 30, p. 52-72, dez. 2018.

MOTTA-ROTH, D. Laboratório de Pesquisa e ensino de leitura e redação LABLER/UFSM. Anais da ANPOLL, 1998. Disponível em: <https://bit.ly/2Ytv7ZX>. Acesso em: 22 de jul. 2020.

MOTTA-ROTH, D. Letramento científico: sentidos e valores. Notas de Pesquisa, Santa Maria, RS, v.1, p.12-25, 2011. Disponível em: < https://bit.ly/2YtF49O>. Acesso em: 22 de jul. 2020.

MOTTA-ROTH, D. et al. Letramentos acadêmicos em comunidades de prática: culturas disciplinares. Letras, Santa Maria, n. 52, p. 111, 2016.

PEREIRA, R. C. M. ATA: Ateliê de textos acadêmicos. Disponível em: <https://bit.ly/3leUCrG >. Acesso em: 27 de jul. 2020.

PEREIRA, R. C. M. (Org.). Cultura disciplinar e epistemes: represen-tações na escrita acadêmica. João Pessoa: Ideia, 2019.

PORTAL DE PERIÓDICOS DA CAPES. Relatório bibliométrico revela desempenho e tendências da pesquisa brasileira. 13 de setembro de 2019. Disponível em: <https://bit.ly/2Y98cTz>. Acesso em: 17 de ago. 2020.

PRIOR, P.; BILBRO, R. Academic enculturation: developing literate practices and disciplinary identities. In: CASTELLÓ, M.; DONAHUE, C. (Eds.). University writing: selves and texts in academic. Bingley, UK: Emerald, 2012, p. 19-31.

SENEM, J. Da inscrição do sujeito na escrita acadêmica. 2017. 162 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pós Graduação em Linguís-tica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017. Disponível em: <https://bit.ly/2YtOWjA>. Acesso em: 22 de jul. 2020.

STREET, B. V. Literacy in theory and practice. London: Cambridge University Press, 1984.

STREET, B. V. Os novos estudos sobre letramento: histórico e pers-pectivas. In: MARILDES, M.; CARVALHO, G. T. (Org.). Cultura escrita e letramento. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2010, p. 33-53.

STREET, B. V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letra-mento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad. Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2014.

THOMAZINI, G. S. A.; CRISTOVÃO, V. L. L. Letramento acadêmico no Curso de Letras Inglês: práticas de leitura e escrita no ensino superior e implicações para a formação profissional. In: PEREIRA, R. C. M. (Org.). Escrita na universidade: panoramas e desafios na América Latina. João Pessoa: Editora UFPB, 2018, p. 85-114.

UEPG. LET. Disponível em: <https://bit.ly/3j3maOK>. Acesso em: 31 jul. 2020.UFPB. Regina Celi Mendes Pereira. Disponível em: <https://bit.ly/3aVOShU>. Acesso em: 27 de jul. 2020.UFPR. Sobre o CAPA – o primeiro ‘writing center’ do Brasil. Dispo-nível em: <https://bit.ly/3aQLYL2>. Acesso em: 27 de jul. 2020.UFSC. Laboratório de Escrita Acadêmica e Leituras – LABEAL. Disponível em: <https://bit.ly/3hkL3oJ>. Acesso em: 27 de jul. de 2020

UFSM. LABLER - Laboratório de Pesquisa e Ensino de Leitura e Redação. Disponível em: <https://bit.ly/3ldmyMz>. Acesso em: 27 de jul. 2020.

USP. Laboratório de Letramento Acadêmico - LLAC. Disponível em: . Acesso em 27 de jul. 2020.

Downloads

Publicado

2021-10-19 — Atualizado em 2022-07-26

Versões

Como Citar

Cristovão, V. L. L., Vignoli, J. S., Ferrarini-Bigareli, M. A., & Retorta, M. S. (2022). ‘Integrated Laboratory of Scientific-academic Literacies - LILA’: facing challenges in language education. Letras, 379–400. https://doi.org/10.5902/2176148553338 (Original work published 19º de outubro de 2021)

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)