Survey of the production on society, culture and Physical Education in Brazilian Physical Education journals (from 1999 to 2019)
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546465776Keywords:
Physical Education, Sociocultural aspects, Knowledge production, HumanitiesAbstract
This article presents a data survey that explain the production of scientific and pedagogical knowledge when we relate Brazilian Physical Education (PE) to social and cultural aspects, showing the proximity of the field of PE to the knowledge of Human and Social Sciences. Thus, in this qualitative and descriptive study of a documentary type, we carried out the identification, quantification, and systematization of the volume of articles and studies found in Brazilian PE journals published from 1999 to 2019, which were grouped into 10 thematic axes. We also identified the main agents of Brazilian PE that produce and transmit pedagogical and socio-cultural knowledge in the field of PE, as well as the main social thinkers triggered by Brazilian agents in their publications, which makes the existence of knowledge of the Humanities in the context of PE possible, expanding the conditions of investigative, pedagogical, and formative possibilities of the Brazilian PE.Downloads
References
BOURDIEU, P. Para uma sociologia da ciência. Lisboa: Edições 70, 2001.
BOURDIEU, P. O capital social – notas provisórias. In: NOGUEIRA, M.A.; CATANI, A. Escritos de Educação. 16ª ed. Petrópolis: Vozes, 2015, p. 73-78.
BRACHT, V. Saber e fazer pedagógicos: acerca da legitimidade da Educação Física como componente curricular. In: CAPARRÓZ, F.E. (org.). Educação Física escolar: política, investigação e intervenção. Vitória: Proteoria, 2001. p. 67-79.
CARVALHO, Y.M. de; RUBIO, K. (Orgs.). Educação Física e Ciências humanas. São Paulo: Hucitec, 2001.
DAOLIO, J. Educação física brasileira: autores e atores da década de 1980. Campinas: Papirus, 2001.
GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. 3ª ed. São Paulo: Atlas, 1996.
GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. 9ª. Ed. Rio de Janeiro: Record, 2005.
HALLAL, P.C.; MELO, V.A. de. Crescendo e enfraquecendo: um olhar sobre os rumos da Educação Física no Brasil. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, n. 39, v.3, jul./set. 2017, p. 322-327. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1016/j.rbce.2016.07.002. Acesso: 20 dez. 2017.
LOVISOLO, H.; VENDRUSCULO, R.; GÓIS JUNIOR, E. Recorte dos estudos socioculturais no campo da Educação Física. In: STIGGER, M.P. (org.). Educação Física + Humanas. Campinas: Autores Associados, 2015. p. 181-202.
PAIVA, F. Constituição do campo da Educação Física no Brasil: ponderações acerca de sua especificidade e autonomia. In: BRACHT, V.; CRISORIO, R. (orgs.). A Educação Física no Brasil e na Argentina: identidade, desafios e perspectivas. Campinas: Autores Associados; Rio de Janeiro: PROSUL, 2003. p. 63-80.
PAIVA, F. Notas para pensar a Educação Física a partir do conceito de campo. Perspectiva, Florianópolis, v. 22, núm. esp., p. 51-82, jul./dez. 2004. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/10337 Acesso: 03 mar. 2017.
REZER, R. Educação Física na Educação Superior: trabalho docente, epistemologia e hermenêutica. Chapecó: Argos, 2014.
RIGO, L.C.; RIBEIRO, G.M.; HALLAL, P.C. Unidade na diversidade: desafios da Educação Física para o século XXI. Revista Brasileira de Atividade Física e Saúde, v.16, n.4, 2011. Disponível em: http://www.periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/RBAFS/article/viewFile/631/661 Acesso: 02 abr. 2020.
STIGGER, M.P. (org.). Educação física + Humanas. Campinas: Autores Associados, 2015.
TRIVIÑOS, A.N.S. Introdução à pesquisa em ciências sociais – a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.