Scientific production in physical education: studies on teaching skateboarding at school

Authors

  • Larissa Beraldo Kawashima Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - IFMT - campus Cuiabá https://orcid.org/0000-0002-2613-9647
  • Marcos Roberto Godoi Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - IFMT - campus Cuiabá
  • Carlos Eduardo Ferreira da Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - IFMT - campus Cuiabá
  • Mayla dos Santos de Oliveira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - IFMT - campus Cuiabá
  • Ketlyn Inaiá Pereira de Almeida Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - IFMT - campus Cuiabá

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546465761

Keywords:

Bibliographic review, Adventure body practice, Classes, Physical Education

Abstract

This text presents the results of the first stage of a research project that aims to build a pedagogical proposal for teaching skateboarding in Physical Education classes at school. To this end, the objective was to learn about the “state of the art” of scientific productions in the area that included the addressed topic. The research carried out a survey of the production of scientific knowledge through a bibliographic review in previously established databases, contemplating: 1) scientific articles published in journals; and 2) productions in graduate programs. The results indicated two scientific articles and four dissertations that referred directly or indirectly to teaching skateboarding in Physical Education classes at school. The partial results indicated that skateboarding is still an adventure body practice with few studies and research on its teaching in Physical Education classes at school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARMBRUST, Igor; LAURO, Flavio Antônio. O Skate e suas possibilidades educacionais. Motriz, Rio Claro, v.16 n.3 p.799-807, jul./set. 2010.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 03 de janeiro de 2020.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação Física. Secretaria de Educação Básica. Brasília, DF: MEC/SEB, 1998.

CÁSSARO, Elizandro Ricardo. Atividades de aventura nos anos iniciais do ensino fundamental: Possibilidades e Desafios a partir da BNCC. 2019. 160f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, PR, 2019.

COSTA, Thiago Arruda; PEREIRA, Dimitri Wuo. O skate ganhando espaço no cenário educacional. In: PEREIRA, Dimitri Wuo (org.). Pedagogia da aventura na escola: proposições para a base nacional comum curricular. Várzea Paulista: Fontoura, 2019, p. 129 - 139.

DARIDO, Suraya Cristina; RANGEL, Irene Conceição Andrade. Educação Física na Escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

FRANÇA, Dilvano Leder de. Práticas corporais de aventura nas aulas de Educação Física: as possibilidades pedagógicas no 5º ano do ensino fundamental. 2016. 220f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR, 2016.

FRANCO, Laercio Claro Pereira. Atividades física de aventura na escola: uma proposta pedagógica nas três dimensões do conteúdo. 2008. 134f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Motricidade). Instituto de Biociências, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP, 2008.

FRANCO, Laercio Claro Pereira et. al. Atividades físicas de aventura: proposta de um Conteúdo na Educação Física Escolar no Ensino Fundamental. Revista ARQUIVOS em Movimento, Rio de Janeiro, v.7, n.2, p.18-35, jul/dez.2011.

FRANCO, Laércio Claro Pereira. Práticas corporais de aventura. In: DARIDO, Suraya Cristina (org.). Educação física no ensino médio: diagnóstico, princípios e práticas. Ijuí: Ed. Unijuí, 2017, p. 295-321.

FREIRE, João Batista. Pedagogia do futebol. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2003.

GASTÃO, Giulia Schauffert; FERREIRA, Talita. Práticas corporais de aventura no ensino médio: parkour e corrida de orientação. In: KAWASHIMA, Larissa Beraldo; MOREIRA, Evando Carlos. 7 Educação Física no Ensino Médio: reflexões e práticas exitosas. Cuiabá-MT: EdUFMT, 2020, p. 143-159.

NEIRA, Marcos. Etnografando a prática do skate: elementos para o currículo da Educação Física. Revista Contemporânea de Educação, vol. 9, n. 18, julho/dezembro, 2014.

PEREIRA, Dimitri Wuo; ARMBRUST, Igor; RICARDO, Denis Prado. Esportes radicais de aventura e ação: conceitos, classificações e características. Corpoconsciência. Santo André-SP, FEFISA, v.12, n. 1, 2008, p. 37-55.

ROSSETO JÚNIOR, Adriano José e colaboradores. Jogos educativos: estrutura e organização da prática. São Paulo. Phorte, 2005.

TAHARA, Alexander Klein; DARIDO, Suraya Cristina. Diagnóstico entre a relação das práticas corporais de aventura e a educação física escolar. Corpoconsciência, Cuiabá-MT, vol. 19, n.01, p. 01-10, jan/abr 2015.

TEIXEIRA, Juliana Cotting; FREITAS, Gustavo da Silva; CORREIA, Jones Mendes. O skate como tema na produção de conhecimento em periódicos na área da educação física. Revista Didática Sistêmica, v. especial, n. 1, p. 124 – 139, 2012.

SANTONI, João Henrique. A institucionalização escolar da prática do skate no currículo de Educação Física da Rede Pública Estadual de São Paulo (2010 a 2018). 2020. 93f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, 2020.

VIEIRA, Jayme Rissato; CARVALHO, Artur José Squarisi de. Estratégias de ensino dos esportes de aventura: perspectivas para os conteúdos da educação física escolar. In: PEREIRA, Dimitri Wuo (org.). Pedagogia da aventura na escola: proposições para a base nacional comum curricular. Várzea Paulista: Fontoura, 2019, p. 59 - 72.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2021-09-28

How to Cite

Kawashima, L. B., Godoi, M. R., Silva, C. E. F. da, Oliveira, M. dos S. de, & Almeida, K. I. P. de. (2021). Scientific production in physical education: studies on teaching skateboarding at school. Kinesis, 39(1). https://doi.org/10.5902/2316546465761

Issue

Section

Original articles