Knowledge production in Motor Praxiology at the Physical Education and Sports Center of Federal University of Santa Maria

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546454474

Keywords:

Motor Praxiology, pedagogical theories, didactic, scientific production, CEFD/UFSM

Abstract

The Center for Physical Education and Sports at the Federal University of Santa Maria (CEFD/UFSM) throughout its history has been the stage for relevant scientific debate in the brazilian scenario. The aim of this research is to evaluate the scientific production in Motor Praxiology (PM) carried out with the Group of Praxiological Studies GEP - Brasil, produced in dissertations defended in the Postgraduate Program in Physical Education of CEFD/UFSM in the period 2014 - 2019, totaling 10 dissertations. The results were presented in the following themes: the national/international insertion of production; the dissertations’ methodological characteristics; PM concepts treated in the studies; and theories and themes that have been articulated with the PM, as well the main contributions. The results show that the researches are characterized by theoretical analysis, with an emphasis on praxiological analysis of bodily practices. There is a need for the Group to deepen its studies in pedagogical interventions as well as to articulate this knowledge with the theoretical principles of pedagogical theories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Felipe Menezes Fagundes, Instituto Nacional de Educação Física da Catalunha, Universidade de Lleida/Espanha.

Graduado em Educação Física – Licenciatura pela Universidade Federal de Santa Maria. Mestre em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria. Doutorando no programa de Doutorado em Atividade Física e Esporte da Universidade de Lleida/Espanha.

Eduardo Ivan Friedrich, Universidade Federal de Santa Maria

Graduado em Educação Física-Licenciatura pela Universidade Federal de Santa Maria.

Anco Márcio Urach da Rosa, Universidade Federal de Santa Maria

Graduado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria. Mestrando em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria.

Otávio Figueiró Dias, Universidade Federal de Santa Maria

Licenciado em Educação Física pela UFSM (2018/1). Especialista em Educação Física Escolar pela UFSM (2020/1). Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação Física - Universidade Federal de Santa Maria.

Sabrine Damian-Silva, Instituto Nacional de Educação Física da Catalunha, Universidade de Lleida/Espanha.

Bacharel em Educação Física, pela Universidade Federal de Santa Maria (2012); Especialista em Atividade Física, Desempenho Motor e Saúde, pela Universidade Federal de Santa Maria (2013). Mestra em Educação Física, pela Universidade Federal de Santa Maria (2015). Doutoranda no programa de Doutorado em Atividade Física e Esporte da Universidade de Lleida/Espanha.

Uriel Tolfo Zanini, Universidade Federal de Santa Maria

Graduando em Educação Física-Licenciatura pela Universidade Federal de Santa Maria.

Natiele Follmann, Universidade Federal de Santa Maria.

Graduada em Educação Física – Licenciatura pela Universidade Federal de Santa Maria. Mestra em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria.

References

BITENCOURT, William D. O ensino do futsal: uma proposta à luz da praxiologia motriz e dos jogos condicionados. 2019. 90 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2019.

DAMIAN-SILVA, Sabrine. Jogos tradicionais organizados no estado do Rio Grande do Sul: uma aproximação etnomotriz. 2015. 185 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.

DEMO, Pedro. Metodologia do Conhecimento Científico. São Paulo: Atlas; 2000.

FAGUNDES, Felipe M. O modelo teaching games for understanding e a praxiologia motriz: sistematização do ensino para compreensão da lógica interna do voleibol. 2019. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2019.

FAGUNDES, Felipe M; FOLLMANN, Natiele; WENZEL, Vanessa I. Como identificar a lógica interna das práticas motrizes de interação? uma proposta de ferramenta de análise a partir da praxiologia motriz. Revista Kinesis, Santa Maria, v. 37, p.01-15, 2019.

FOLLMANN, Natiele. A sistematização da lógica interna do futsal a partir da praxiologia motriz. 2019. 95 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2019.

FRANCHI, Silvester. Princípios didático-metodológicos para o trabalho pedagógico com jogos tradicionais. 2017. 86 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2017.

LAGARDERA, Francisco; LAVEGA, Pere. Introducción a la praxiología motriz. Barcelona: Paidotribo, 2003.

LANES, Bruno M. Ensino-aprendizagem-treinamento do voleibol: proposições a partir da praxiologia motriz e o método situacional. 2018. 169 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria 2018.

MARQUES FILHO, Cesar. V. A estruturação do futebol e seus elementos pedagógicos: uma visão a partir da praxiologia motriz. 2017. 82f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria 2017.

OLIVEIRA, Raquel V. Elementos para uma leitura lúdica não alicerçada na prática motora: uma linguagem corporal dois jogadores de voleibol. 2019. 181f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2019.

PARLEBAS, Pierre. Juegos, deporte y sociedad: Léxico de Praxiología Motriz. Barcelona: Paidotribo, 2001.

PIMENTA, Selma G. Panorama atual da Didática no quadro das Ciências da Educação: Educação, Pedagogia e Didática. In: PIMENTA, Selma G. (org). Pedagogia, ciência da educação? 6. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

PIMENTA, Viviane Z M. Desafios da didática na perspectiva da pedagogia histórico-crítica. Curitiba, 2009. Disponível em: http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/producoes_pde/artigo_viviane_ziemmer_magalhaes.pdf. Acesso em: 11 ago. 2020.

RIBAS, João F M. Jogos e esportes: fundamentos e reflexões da praxiologia motriz. 1. ed. Santa Maria: UFSM, 2008.

RIBAS, João F M.; DE MARCO, Ademir . Conteúdos da Educação física na escola: novas propostas de investigação e compreensão. Revista Kinesis, Santa Maria, n. 21, p. 163-176, 1999. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/kinesis/article/view/10362/6338. Consultado em 01 agosto 2020.

RIBAS, João F M.; LANES, Bruno M.; FAGUNDES, Felipe M.; BORDINHÃO, Lidiane S.; FOLLMANN, Natiele; OLIVEIRA, Raquel V.; SCHMIDT, Vagner A de O.; BITENCOURT, William. D. Aproximações da praxiologia motriz com o conceito de organização interna na Base Nacional Comum Curricular - Educação Física. Pensar a Prática, v. 22, 18 out. 2019.

RIBAS, João F M; FRANCO, Flávia. Praxiologia motriz e a organização do trabalho pedagógico e da didática na educação física: entrevista com Pierre Parlebas, professor da Universidade Paris Descartes (Paris V – Sorbonne Cité). Movimento (ESEFID/UFRGS), Porto Alegre, p. e26008, fev. 2020. ISSN 1982-8918. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/94580>. Acesso em: 14 ago. 2020. doi:https://doi.org/10.22456/1982-8918.94580.

SOUZA, Dainan L. Educação Física na área das linguagens. 2018. 77 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) –

Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria 2018.

TABORDA, Douglas dos S. Aproximações teóricas entre a praxiologia motriz e a proposta transformação didático-pedagógica do esporte: por um diálogo da possibilidade. 2014. 162 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.

UFSM - Universidade Federal de Santa Maria. Plano Institucional de Internacionalização 2018 - 2021. Santa Maria, 2017. Disponível em: https://www.ufsm.br/pro-reitorias/prpgp/wp-content/uploads/sites/345/2018/04/PLANO-INSTITUCIONAL-DE-INTERNACIONALIZACOES.pdf. Acesso em: 14 de ago. 2020

Published

2020-12-22

How to Cite

Fagundes, F. M., Friedrich, E. I., da Rosa, A. M. U., Dias, O. F., Damian-Silva, S., Zanini, U. T., & Follmann, N. (2020). Knowledge production in Motor Praxiology at the Physical Education and Sports Center of Federal University of Santa Maria. Kinesis. https://doi.org/10.5902/2316546454474

Issue

Section

Dossier CEFD 50 years anniversary

Most read articles by the same author(s)