The 15 years of the Line of Epistemological Studies of Didactics in Physical Education in the 50th anniversary of the Center for Physical Education and Sports at UFSM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546448469

Keywords:

Physical Education, Corporal Culture, Historical Materialism

Abstract

We aim describe and situate the Line of Epistemological and Didactic Studies in Physical Education during its 15 years of existence within 50 years of CEFD/UFSM. In particular, we will describe your objectives and history, as well the theoretical and pedagogical assumptions that guide their activities. These are in line with the university triad: research, extension and teaching, in the light of the theoretical contributions of Historical and Dialectical Materialism, of Historical-Critical Pedagogy, of Critical-Overcoming Pedagogy and of Corporal Culture, in the clash with the irrationalist and relativistic propositions of postmodern theses that permeate the area in contemporary times. In this direction, Line actions, manifested in a political and scientific way, committed to socialist values, are capable of human and social transformation, since the content of this change is based on scientific knowledge objectified in a new social practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gislei José Scapin, Federal University of Santa Maria

Master's student in Physical Education - Federal University of Santa Maria

Gabriel Vielmo Gomes, Federal University of Santa Maria

Master's student in Physical Education - Federal University of Santa Maria

Maristela da Silva Souza, Federal University of Santa Maria

PhD in Human Movement Science - Department of Individual Sports - Federal University of Santa Maria

References

ANDERY, M. A.; SÉRIO, T. M. A prática, a história e a construção do conhecimento: Karl Marx. In: ANDERY, et al. Para compreender a ciência: uma perspectiva histórica. São Paulo/Rio de Janeiro: Espaço e tempo, 1999.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 20 jun. 2020.

_____________. Decreto nº 69.450 de 1 de novembro 1971. Regulamenta o art. 22 da Lei n° 4.024, de 20 de dezembro de 1961, e a alínea "C" do art.40 da Lei n° 5.540, de 28 de novembro de 1968, e dá outras providências. Brasília, DF. Disponível em: http://www.presidencia.gov.br/. Acesso em: 20 jun. 2020.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino da Educação Física. 2ed. ver. São Paulo: Cortez, 2012.

ESCOBAR, M. O.. Coletivo de Autores: a Cultura Corporal em questão. In: COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do Ensino de Educação Física. – 3ª reimp., 2ª ed.rev.- Sao Paulo: Cortez, 2012.

GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

MARX, Karl. O Capital: Capítulo VI (inédito). São Paulo: LECH, 1978.

________. Contribuição à crítica da economia política. 2ed. – São Paulo: Expressão Popular, 2008.

MARX, K.; ENGELS, F. A Ideologia Alemã. 3.reimp. São Paulo: Martin Claret, 2010.

SAVIANI, D. Escola e Democracia. 42ªed. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

_________. Educação: do senso comum à consciência filosófica. – 19. Ed. – Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

SOUZA, M. Esporte Escolar: possibilidade superadora no plano da cultura corporal. São Paulo: Ícone, 2009.

SOUZA et.al. Linha de Estudos Epistemológicos e Didáticos da Educação Física (LEEDEF): o compromisso no processo de ensino, pesquisa e extensão na relação entre Educação Física e o Mundo do Trabalho. In SOUZA, M. S.; RIBAS, J. F. M.; CALHEIROS, V. C (orgs). Conhecimento em Educação Física: no movimento das mudanças, no mundo do trabalho. Santa Maria: Editora UFSM, 2015.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

Published

2020-12-22

How to Cite

Scapin, G. J., Gomes, G. V., & Souza, M. da S. (2020). The 15 years of the Line of Epistemological Studies of Didactics in Physical Education in the 50th anniversary of the Center for Physical Education and Sports at UFSM. Kinesis. https://doi.org/10.5902/2316546448469

Issue

Section

Dossier CEFD 50 years anniversary

Most read articles by the same author(s)