The 15 years of the Line of Epistemological Studies of Didactics in Physical Education in the 50th anniversary of the Center for Physical Education and Sports at UFSM
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546448469Keywords:
Physical Education, Corporal Culture, Historical MaterialismAbstract
We aim describe and situate the Line of Epistemological and Didactic Studies in Physical Education during its 15 years of existence within 50 years of CEFD/UFSM. In particular, we will describe your objectives and history, as well the theoretical and pedagogical assumptions that guide their activities. These are in line with the university triad: research, extension and teaching, in the light of the theoretical contributions of Historical and Dialectical Materialism, of Historical-Critical Pedagogy, of Critical-Overcoming Pedagogy and of Corporal Culture, in the clash with the irrationalist and relativistic propositions of postmodern theses that permeate the area in contemporary times. In this direction, Line actions, manifested in a political and scientific way, committed to socialist values, are capable of human and social transformation, since the content of this change is based on scientific knowledge objectified in a new social practice.Downloads
References
ANDERY, M. A.; SÉRIO, T. M. A prática, a história e a construção do conhecimento: Karl Marx. In: ANDERY, et al. Para compreender a ciência: uma perspectiva histórica. São Paulo/Rio de Janeiro: Espaço e tempo, 1999.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 20 jun. 2020.
_____________. Decreto nº 69.450 de 1 de novembro 1971. Regulamenta o art. 22 da Lei n° 4.024, de 20 de dezembro de 1961, e a alínea "C" do art.40 da Lei n° 5.540, de 28 de novembro de 1968, e dá outras providências. Brasília, DF. Disponível em: http://www.presidencia.gov.br/. Acesso em: 20 jun. 2020.
COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino da Educação Física. 2ed. ver. São Paulo: Cortez, 2012.
ESCOBAR, M. O.. Coletivo de Autores: a Cultura Corporal em questão. In: COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do Ensino de Educação Física. – 3ª reimp., 2ª ed.rev.- Sao Paulo: Cortez, 2012.
GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.
MARX, Karl. O Capital: Capítulo VI (inédito). São Paulo: LECH, 1978.
________. Contribuição à crítica da economia política. 2ed. – São Paulo: Expressão Popular, 2008.
MARX, K.; ENGELS, F. A Ideologia Alemã. 3.reimp. São Paulo: Martin Claret, 2010.
SAVIANI, D. Escola e Democracia. 42ªed. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.
_________. Educação: do senso comum à consciência filosófica. – 19. Ed. – Campinas, SP: Autores Associados, 2013.
SOUZA, M. Esporte Escolar: possibilidade superadora no plano da cultura corporal. São Paulo: Ícone, 2009.
SOUZA et.al. Linha de Estudos Epistemológicos e Didáticos da Educação Física (LEEDEF): o compromisso no processo de ensino, pesquisa e extensão na relação entre Educação Física e o Mundo do Trabalho. In SOUZA, M. S.; RIBAS, J. F. M.; CALHEIROS, V. C (orgs). Conhecimento em Educação Física: no movimento das mudanças, no mundo do trabalho. Santa Maria: Editora UFSM, 2015.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.