(Dis)connected bodies and the school Physical Education teacher: contributions from digital media and technologies
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546444432Keywords:
Physical Education, Continuing Education, Teachers, InternetAbstract
This manuscript is a review of the book entitled “Continuing Education in Physical Education in the Dialogue with Digital Culture”, published by Federal Institute of Paraíba, Brazil, in 2019. The organizers of this book (Allyson Carvalho de Araújo, Márcio Romeu Ribas de Oliveira and Antonio Fernandes de Souza Junior) bring unpublished texts on the importance of continuing education for Physical Education teachers who work in the formal scope of the area, in the current context of cyberculture. Exemplarily, the book presents limits and potential in working with the body in the Education environment, in an interface with Communication field.Downloads
References
ARAÚJO, Allyson Carvalho de. Formação de professores e cultura digital na Educação Física: reflexes
a partir do livro Being self-study researchers in a digital world: future oriented research and pedagogy in
teacher education. Motrivivência, Florianópolis, v. 32, n. 61, p. 1-9, 2020. (Disponível em:
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2020e57707 Acesso em:
05.2020)
ARROYO, Miguel. Currículo, território em disputa. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
FREITAS, Daniel Cesar et al. Formação continuada de professores de Educação
Física. Corpoconsciência, Cuiabá, v. 20, n.3, p. 9-21, 2016. (Disponível em:
http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/4419 Acesso em:
05.2020)
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34. 1999.
LÜDORF, Sílvia Maria Agatti. Corpo e Educação Física: por uma educação sociocorporal. In: SILVA,
Marco; ORLANDO, Cláudio; ZEN, Giovana (Orgs.). Didática: abordagens teóricas contemporâneas.
Salvador: EDUFBA, 2019. p. 305-329.
PIRES, Giovani de Lorenzi; LAZZAROTTI FILHO, Ari; LISBÔA, Mariana Mendonça. Educação Física,
mídia e tecnologias: incursões, pesquisa e perspectivas. Kinesis, Santa Maria, v. 30, n. 1, p. 55-79, 2012.
(Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/kinesis/article/view/5723 Acesso em: 21.05.2020)
SILVEIRA, Juliano; PIRES, Giovani de Lorenzi. Formação continuada em Educação Física e tecnologias
digitais: percepções dos professores participantes. Corpoconsciência, Cuiabá, v. 23, n. 2, p. 49-62, 2019.
(Disponível em: http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8505
Acesso em: 21.05.2020)
SOUZA JUNIOR, Antonio Fernandes de. Os docentes de Educação Física na apropriação da cultura
digital: encontros com a formação continuada. 2018. 183 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física),
Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018. (Disponível em:
http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFRN_649d328d0b5975cfdb0c752301ec2340 Acesso em: 21.05.2020)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.