(Dis)connected bodies and the school Physical Education teacher: contributions from digital media and technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546444432

Keywords:

Physical Education, Continuing Education, Teachers, Internet

Abstract

This manuscript is a review of the book entitled “Continuing Education in Physical Education in the Dialogue with Digital Culture”, published by Federal Institute of Paraíba, Brazil, in 2019. The organizers of this book (Allyson Carvalho de Araújo, Márcio Romeu Ribas de Oliveira and Antonio Fernandes de Souza Junior) bring unpublished texts on the importance of continuing education for Physical Education teachers who work in the formal scope of the area, in the current context of cyberculture. Exemplarily, the book presents limits and potential in working with the body in the Education environment, in an interface with Communication field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alan Camargo Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Escola de Educação Física e Desportos, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Doutor em Saúde Coletiva pelo Instituto de Estudos em Saúde Coletiva da Universidade Federal do Rio de Janeiro. 

References

ARAÚJO, Allyson Carvalho de. Formação de professores e cultura digital na Educação Física: reflexes

a partir do livro Being self-study researchers in a digital world: future oriented research and pedagogy in

teacher education. Motrivivência, Florianópolis, v. 32, n. 61, p. 1-9, 2020. (Disponível em:

https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2020e57707 Acesso em:

05.2020)

ARROYO, Miguel. Currículo, território em disputa. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

FREITAS, Daniel Cesar et al. Formação continuada de professores de Educação

Física. Corpoconsciência, Cuiabá, v. 20, n.3, p. 9-21, 2016. (Disponível em:

http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/4419 Acesso em:

05.2020)

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34. 1999.

LÜDORF, Sílvia Maria Agatti. Corpo e Educação Física: por uma educação sociocorporal. In: SILVA,

Marco; ORLANDO, Cláudio; ZEN, Giovana (Orgs.). Didática: abordagens teóricas contemporâneas.

Salvador: EDUFBA, 2019. p. 305-329.

PIRES, Giovani de Lorenzi; LAZZAROTTI FILHO, Ari; LISBÔA, Mariana Mendonça. Educação Física,

mídia e tecnologias: incursões, pesquisa e perspectivas. Kinesis, Santa Maria, v. 30, n. 1, p. 55-79, 2012.

(Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/kinesis/article/view/5723 Acesso em: 21.05.2020)

SILVEIRA, Juliano; PIRES, Giovani de Lorenzi. Formação continuada em Educação Física e tecnologias

digitais: percepções dos professores participantes. Corpoconsciência, Cuiabá, v. 23, n. 2, p. 49-62, 2019.

(Disponível em: http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8505

Acesso em: 21.05.2020)

SOUZA JUNIOR, Antonio Fernandes de. Os docentes de Educação Física na apropriação da cultura

digital: encontros com a formação continuada. 2018. 183 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física),

Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018. (Disponível em:

http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFRN_649d328d0b5975cfdb0c752301ec2340 Acesso em: 21.05.2020)

Published

2021-07-26

How to Cite

Silva, A. C. (2021). (Dis)connected bodies and the school Physical Education teacher: contributions from digital media and technologies. Kinesis, 39(1). https://doi.org/10.5902/2316546444432

Issue

Section

Reviews

Most read articles by the same author(s)